Medlemsutveckling
Forum / Allmän diskussion / Medlemsutveckling
Skriv ett svar | Gå till första inlägget | Starta en ny diskussion
| 21 January 2012 kl. 12:32 | |
|
Anton M Medlem |
För att jag också ska få bidra med lite fakta så kan jag tipsa om Ungdomsstyrelsens rapport Fokus10, där många av frågorna som diskuteras här också diskuteras och undersöks. Jag kan framför allt tipsa om Kapitel 5, föreningslivet som börjar på sid 96. http://www2.ungdomsstyrelsen.se/butiksadmin/sho… [4,4 MB pdf] Senast redigerad för ungefär en månad sedan av Anton M. |
| Citera | |
| 17 January 2012 kl. 21:04 | |
|
Josef F Medlem |
Jag kollade upp vår syftesparagraf nu när du lyfte vad som är vår viktigaste fråga. http://vaxjo.svenskakyrkansunga.com/omsvenskaky… Den nämner, åtminstone som jag tolkar den, båda delarna, dels att vi ska vara en gemenskap, vilket jag tolkar som medlemsarbetet inom organisationen, dels vi ska verka i hela skapelsen, vilket jag tolkar som att vi inte enbart ska verka inom oss själva. Däremot måste man ju faktiskt inte tolka den delen som att vi måste ragga medlemmar hela tiden. Jag tycker Anton väcker en viktig fråga här, nämligen vad är SKU i Växjö stifts viktigaste fråga? |
| Citera | |
| 16 January 2012 kl. 23:29 | |
|
Anton M Medlem |
Jag tycker ändå frågan är till viss del relevant. Är det verkligen så att Svenska kyrkans Ungas i Växjö stift viktigaste fråga är hur vi ska få fler medlemmar; är det där vi vill satsa vår energi och våra pengar, eller är det viktigare att faktiskt ta till vara på de medlemmar vi redan har? Om man tittar på hur statistiken för hur många människor i Sverige som är medlemmar i olika föreningar (sportklubbar borträknade) så går det kraftigt nedåt sedan 1960-talet. Färre människor i allmänhet väljer att engagera sig i föreningar. Jag tror detta är ett samhällsfenomen av idag, och det kanske inte är så lätt för en så pass liten förening att gå emot den trenden. Till syvende og sidst tror jag att det viktigaste är att locka de medlemmar vi redan har att engagera sig mer, om de hittar en meningsfull tillvaro tror jag att de sedan kommer dra fler medlemmar till sig. Slutligen Eric: jag vet inte riktigt hur du drar den slutsatsen från mitt inlägg, men medlemssiffran i moderaterna har minskat med ungefär 5 000 medlemmar per år sedan sextitalet, med valåren 2006 och 2010 som undantag där man ökade med ett par tusen. Det är nog lite mer relevant i sammnhanget. |
| Citera | |
| 16 January 2012 kl. 19:28 | |
|
Adam O Medlem |
Det känns som att det börjar spåra ur lite i den här diskussionen. Om vi lämnar diskussionen om medlemsantalets eventuella samband med barnafödandet åt sidan en stund – vad kan göras för att locka fler ungdomar till våra läger och fler att engagera sig i sina lokalavdelningar? Som Jacob säger är lokalavdelningen viktig. Jag vet inte alls hur det ser ut runtom i stiftet (men det vet säkert någon DS-ledamot eftersom ni har kontinuerlig kontakt med dem) då ingen lokalavdelning använder denna hemsida som informationskanal. I SKUJ ser det, mig veterligen, bättre ut antalsmässigt än det gjort på länge, många besöker prästgården varje vecka. Men bara några få SKUJare åker på Vintermöte – varför? Om det nu är dåligt att folk inte åker på Vintermöte, men det utgår jag från att vi tycker. Om vi ska vara organiserade i en sån här stor organisation måste det ju finnas något att hämta, i det här fallet arrangemang på distrikts- och riksnivå där man kan träffa nya vänner med liknande intressen. I SKUJ tror jag att situationen har mycket att göra med att församlingsassistenten har en väldigt stor roll i verksamheten, och hon gör ett superbra jobb, men det ligger inte i hennes intresse eller inom ramen för hennes arbete att hjälpa ungdomarna att engagera sig på distriktsnivå och åka på läger. Hur har ni det i era lokalavdelningar? Vad tror ni? |
| Citera | |
| 15 January 2012 kl. 22:05 | |
|
Josef F Medlem |
@Eric Maverick O |
| Citera | |
| 15 January 2012 kl. 17:29 | |
|
Eric Maverick O Medlem |
Precis, och därför finns det utrymme för att öka marknadsandelar. Men vi kan ju fortsätta prata om befolkningstillväxten så gör jag någonting åt det under tiden :) |
| Citera | |
| 10 January 2012 kl. 22:45 | |
|
Anton M Medlem |
Röstningmetaforen funkar ju inte heller, eftersom man i Sverige kan räkna med att 85% av befolkningen kommer rösta i allmänna val på något av riksdagspartierna. 85% av Sveriges befolkning är inte medlemmar i intresseföreningar (jämte LO-facken och Svenska kyrkan). |
| Citera | |
| 10 January 2012 kl. 21:53 | |
|
Josef F Medlem |
Jacob F skrev:
Jag har försökt att ta reda på var i stiftet våra medlemmar finns, men det jag lyckats luska fram är var lokalavdelningarna finns. Informationen är hämtad 08-01-2012 från medlem.svenskakyrkansunga.org. Jag sitter inte på något post, såsom registeransvarig eller liknande, och ser kanske inte allt på hemsidan. Det finns 57 lokalavdelningar i stiftet varav två är vilande och “utvandrarna” är medräknade. Det jag gjort är att sammanställa informationen jag kommit åt och försökt att, på ett praktiskt sätt, berätta om var i stiftet lokalavdelningarna finns. Områdena är olika stora och därför blir detta en felkälla. Det man skulle kunna ha som områdesindelning, som redan finns, är kontrakten. Det borde vara relativt jämn fördelning av församlingar mellan dem. Däremot vet jag inte om det är nödvändigt att göra en ny uppräkning av det om du gör en karta. Åtminstone för mig så skulle en karta visa mer än någon uppräkning. |
| Citera | |
| 10 January 2012 kl. 21:49 | |
|
Josef F Medlem |
Eric Maverick O skrev:
okej, antalet människor (inte procent) som röstade på moderaterna i senaste valet är större än vad man skulle räkna som en proportionerlig tillväxt av Sveriges invånare. Har moderaterna gjort något åt det, eller har de suttit på röven och väntat på att utvecklingen skulle vända? en person kan ju trots allt bara rösta än gång. Fast det jag försökt säga är inte att vi ska nöja oss och vänta på bättre tider. Det jag försökt säga är att en av anledningarna till att vi minskar i absoluta siffror (åtminstone på vintermöten, resten känner jag inte till några siffror på) är att vi gör samma saker som de senaste åren, och målgruppen har minskat. Det är ingen anledning att inte försöka öka i alla lägen, men det är en av förklaringarna. Om det hjälper att förstå kan man sammanfatta det som att det är ingen ursäkt, men det är en förklaring. |
| Citera | |
| 10 January 2012 kl. 18:23 | |
|
Jacob F Medlem |
Anton M skrev:
Jag tycker det dras många statistiska slutsatser som inte alltid är väl underbyggda. Några frågeställningar som kan vara intressanta att kolla på… …var i stiftet finns våra medlemmar? Jag har försökt att ta reda på var i stiftet våra medlemmar finns, men det jag lyckats luska fram är var lokalavdelningarna finns. Informationen är hämtad 08-01-2012 från medlem.svenskakyrkansunga.org. Jag sitter inte på något post, såsom registeransvarig eller liknande, och ser kanske inte allt på hemsidan. Det finns 57 lokalavdelningar i stiftet varav två är vilande och “utvandrarna” är medräknade. Det jag gjort är att sammanställa informationen jag kommit åt och försökt att, på ett praktiskt sätt, berätta om var i stiftet lokalavdelningarna finns. Områdena är olika stora och därför blir detta en felkälla. Siffror inom parantes, (), är vilande lokalavdelningar. Resultatet blev följande: Sydost (kalmar-/mörbylånga/nybro komunn) Södra (Strömnusbruk-Tingsryd) Centrala (Växjö-/Lessebo/Alvestaområdet) E4 Jkpg-värnamo Väst (Ljungby-/Värnamoområdet) Centralnorra (Vetlandaområdet) Norr (runt Jönköping) Ost (Oskarshamnsorådet) Jag håller också på med en karta över Växjö stift där lokalavdelningarna ska placeras ut. Detta görs så att man ska kunna se lokalavdelningsspridningen än bättre. |
| Citera | |
| 10 January 2012 kl. 16:10 | |
|
Eric Maverick O Medlem |
okej, antalet människor (inte procent) som röstade på moderaterna i senaste valet är större än vad man skulle räkna som en proportionerlig tillväxt av Sveriges invånare. Har moderaterna gjort något åt det, eller har de suttit på röven och väntat på att utvecklingen skulle vända? en person kan ju trots allt bara rösta än gång. |
| Citera | |
| 5 January 2012 kl. 16:24 | |
|
Anton M Medlem |
Coca-Cola-analogin är ju en falsk analogi eftersom de kan slå befolkningskurvan utan att få fler kunder, och även om de säljer Coca-cola till alla människor i hela världen kan efterfrågan fortfarande öka. I Svenska kyrkans unga kan varje medlem bara ha ett medlemskap och bara åka på ett vintermöte per år. Därför är medlemsantalet omöjligen oavhängigt befolkningsantalet. |
| Citera | |
| 5 January 2012 kl. 12:56 | |
|
Johannes G Medlem |
|
| Citera | |
| 4 January 2012 kl. 23:14 | |
|
Jacob F Medlem |
Andreas H skrev:
Om vi lägger den relativa statistiska orsaken till nedgången bakom oss och fokuserar på vad som kan göras! Några förslag? I distriktsstyrelsen finns nu en markansföringsgrupp (bestående av Eric Ohlsson och Erik Bengtsson) och just marknadsföringen är viktig för oss. Vi (SKU) växer om allmänheten vet vad vi har för visioner och vad vi gör för att nå dessa mål. Svenska kyrkans ungas syfte står som paragraf ett i stadgarna och lyder: Svenska Kyrkans Unga är en demokratisk rörelse av barn och ungdomar i Svenska kyrkan. Vi vill med Kristus i centrum och med dopet som grund verka i hela Guds skapelse och vara Vi gör reklam om vårat syfte och våra arrangemang, i lokalavdelningarna (församlingarna) och det är förmodligen där den största rekryteringen sker. Jag har ingen statistik för detta påstående, men jag tog själv “det första klivet” mot svenska kyrkans unga då jag blev aktiv i min församling. Med den erfarenhet jag fått från den väg jag vandrat hit, där jag är idag, anser jag att lokalavdelningen spelar en stor roll. Jag anser därför att: |
| Citera | |
| 4 January 2012 kl. 22:57 | |
|
Josef F Medlem |
Eric Maverick O skrev:
Nej åter nej, för att babyboomen ska spela roll måste antalet son konfirmerar sig, antalet som går med i sku och antalet som åker på vintermötet vara statiska. Men det är det inte, och så fort någon av dessa procentsatser inte är statiska spelar inte resonemanget någon som helst roll längre. Det som spelar roll är vår positionering på marknaden, som vi aldrig har jobbat med, och sen sitter vi och är förvånade över att folk slutar åka vintermöte? Menar du andelen när du skriver antalet? För annars blir ditt resonemang obegripligt i sammanhanget. Jag kommer utgå från att du menar andelen. Och nej, mitt resonemang förutsätter inte att det är statiskt. Mitt resonemang förutsätter däremot att det spelar roll. Och jag förstår inte hur någon kan påstå motsatsen. Om 100% åker på vintermöte av en årskull så är det faktiska antalet fler om det är en större årskull. Eftersom de flesta lokalavdelningar knappast förändrat taktik så mycket de senaste åren, så når vi troligtvis fortfarande ungefär lika stor andel av befolkningen, och troligtvis så är ungefär lika stor andel intresserade av att vara med, och att åka på vintermöten. Och eftersom barnkullarna minskat så kommer antalet minska. För att återvända till ditt Coca-Cola-exempel; om de hade sin reklam enbart i tunnelbanan, och antalet människor som åker tunnelbana minskar, kommer de troligtvis minska sin försäljning, eftersom andelen människor på tunnelbanan som kan tänka sig köpa Coca-Cola troligtvis är den samma. Man kan hävda att det inte är en ursäkt med minskande barnkullar, men man kan faktiskt inte påstå att det inte är en del av förklaringen. Anton har däremot helt rätt i att vi har alldeles för lite information för att kunna dra korrekta statistiska slutsatser. Men oavsett hur den övriga statistiken ser ut så kommer barnkullars storlek spela roll. Den kan vara minimal, men den finns. |
| Citera | |
| 4 January 2012 kl. 22:26 | |
|
Anton M Medlem |
Jag tycker det dras många statistiska slutsatser som inte alltid är väl underbyggda. Några frågeställningar som kan vara intressanta att kolla på |
| Citera | |
| 4 January 2012 kl. 22:10 | |
|
Andreas H Medlem |
Om vi lägger den relativa statistiska orsaken till nedgången bakom oss och fokuserar på vad som kan göras! Några förslag? min allmänna fråga är när senast var någon/några från DS i kontakt med samtliga distriktets lokalavdelningar, eller församlingar? |
| Citera | |
| 4 January 2012 kl. 19:47 | |
|
Eric Maverick O Medlem |
Josef F skrev:
Jag håller med om att babyboomfaktorn inte är allenarådande. Det är möjligt att den inte ens är en av de större faktorerna. Och även om det vore så ska vi ju inte nöja oss med det. Men babyboomfaktorn spelar in. Jag vet inte om jag kan ge några nya resonemang för varför, för jag tycker att jag förklarade varför i tidigare inlägg. Men om jag ska försöka förklara vad jag menar på ett annat sätt, så handlar statistik, framförallt då det gäller engagemang osv, oftast om procentsatser, och om vi hypotetiskt pratar om 20% Sku-are i varje årskurs, så kommer det faktiska antalet Sku-are minska när barnkullarna minskar. Sedan kan inte fallet i deltagande på vintermötet förklaras enbart med en babyboomfaktor, verkligen inte. Medlemsantalets förändring i Sku känner jag inte till och ska därför inte prata om. Och eftersom vårt mål måste vara att hela tiden öka antalet kristna, babyboom eller inte babyboom, så kan vi inte vila i väntan på bättre tider pga en babyboomfaktor, men det den kan hjälpa till att göra är att se till att vi inte förtvivlar pga dåliga siffror. Det låter melodramatiskt, men det är väldigt lätt hänt. Jag hoppas vad jag menar blir klarare med det här. Nej åter nej, för att babyboomen ska spela roll måste antalet son konfirmerar sig, antalet som går med i sku och antalet som åker på vintermötet vara statiska. Men det är det inte, och så fort någon av dessa procentsatser inte är statiska spelar inte resonemanget någon som helst roll längre. Det som spelar roll är vår positionering på marknaden, som vi aldrig har jobbat med, och sen sitter vi och är förvånade över att folk slutar åka vintermöte? |
| Citera | |
| 25 December 2011 kl. 13:18 | |
|
Torsten T Medlem |
Flyttade inläg |
| Citera | |
| 25 December 2011 kl. 10:23 | |
|
Josef F Medlem |
Eric Maverick O skrev:
Statistiken med konfirmerade har mer med hur populär en grupp är. Resonemanget med att en befolkningskurva har med medlemmar att göra fungerar bara om man tar in ett visst procental av befolkningen, som t.ex. En skola. Sku verkar på den fria marknaden och våra medlemssiffror är en försäljningssiffra. Om försäljningen minskar måste man ställa sig frågan, vad är fel? Är det produkten eller marknadsföringen av produkten. Ska tillägga att marknadsföring inte är lika med reklam, Google it om ni vill ha en definition. Kan bara jämföra i min församling då konfirmandkullarna nästan dubblats sen jag konfirmerade mig, och det stämmer inte överens så bra med barnkullar, i så fall fanns det många defekta preventivmedel på marknaden i jönköping 1995-1997. Tål att tilläggas angående befolkningskurvan, cola cola ökar sin försäljning, mer än befolkningskurvan och det tror jag ingen förnekar när jag säger det. Coca cola och sku har en stor sak gemensamt, båda är fria aktörer från marknaden, och en fri aktör kan alltid öka sin andel av marknaden, och den delen av marknaden vi inte har är så pass mycket större än vad babyboomkurvan ger oss. Därför spelar inte babyboomfaktorn in. Jag håller med om att babyboomfaktorn inte är allenarådande. Det är möjligt att den inte ens är en av de större faktorerna. Och även om det vore så ska vi ju inte nöja oss med det. Men babyboomfaktorn spelar in. Jag vet inte om jag kan ge några nya resonemang för varför, för jag tycker att jag förklarade varför i tidigare inlägg. Men om jag ska försöka förklara vad jag menar på ett annat sätt, så handlar statistik, framförallt då det gäller engagemang osv, oftast om procentsatser, och om vi hypotetiskt pratar om 20% Sku-are i varje årskurs, så kommer det faktiska antalet Sku-are minska när barnkullarna minskar. Sedan kan inte fallet i deltagande på vintermötet förklaras enbart med en babyboomfaktor, verkligen inte. Medlemsantalets förändring i Sku känner jag inte till och ska därför inte prata om. Och eftersom vårt mål måste vara att hela tiden öka antalet kristna, babyboom eller inte babyboom, så kan vi inte vila i väntan på bättre tider pga en babyboomfaktor, men det den kan hjälpa till att göra är att se till att vi inte förtvivlar pga dåliga siffror. Det låter melodramatiskt, men det är väldigt lätt hänt. Jag hoppas vad jag menar blir klarare med det här. |
| Citera | |
| 24 December 2011 kl. 01:59 | |
|
Eric Maverick O Medlem |
Jacob F skrev:
Vad bra att det nu finns en sådan grupp. Jag vill be om ursäkt för min okunnighet och mitt svammel, men jag har en stark vilja att hjälpa till att driva Svenska Kyrkans Unga i Växjö Stift framåt och uppåt. Finns inget att be om ursäkt för, du har en fråga och idé som du uppmärksammat, det är rent demokratiskt en otroligt viktig funktion. Jag har lagt fram fakta som inte kommit fram i ljuset, i slutändan handlar det ju bara om att det ska gå bra för sku i Växjö stift. Jag vet också om att jag är väldigt dålig på att förmedla denna fakta utan att låta som om jag kör över någon eller beter mig som en översittare. Det blir lätt så när man har en ekonomisk diskussion. |
| Citera | |
| 24 December 2011 kl. 01:53 | |
|
Eric Maverick O Medlem |
Statistiken med konfirmerade har mer med hur populär en grupp är. Resonemanget med att en befolkningskurva har med medlemmar att göra fungerar bara om man tar in ett visst procental av befolkningen, som t.ex. En skola. Sku verkar på den fria marknaden och våra medlemssiffror är en försäljningssiffra. Om försäljningen minskar måste man ställa sig frågan, vad är fel? Är det produkten eller marknadsföringen av produkten. Ska tillägga att marknadsföring inte är lika med reklam, Google it om ni vill ha en definition. Kan bara jämföra i min församling då konfirmandkullarna nästan dubblats sen jag konfirmerade mig, och det stämmer inte överens så bra med barnkullar, i så fall fanns det många defekta preventivmedel på marknaden i jönköping 1995-1997. Tål att tilläggas angående befolkningskurvan, cola cola ökar sin försäljning, mer än befolkningskurvan och det tror jag ingen förnekar när jag säger det. Coca cola och sku har en stor sak gemensamt, båda är fria aktörer från marknaden, och en fri aktör kan alltid öka sin andel av marknaden, och den delen av marknaden vi inte har är så pass mycket större än vad babyboomkurvan ger oss. Därför spelar inte babyboomfaktorn in. |
| Citera | |
| 23 December 2011 kl. 23:07 | |
|
Josef F Medlem |
Sant, men det påverkar inte mitt resonemang mer än marginellt, eftersom antalet konfirmerade beror, i viss mån, på hur stora barnkullarna är. |
| Citera | |
| 23 December 2011 kl. 20:13 | |
|
Eric Maverick O Medlem |
en större eller mindre rekryteringsbas är mer relevant mot antalet konfirmerade i svenska kyrkan då det egentligen är den enda rekryteringskällan. |
| Citera | |
| 22 December 2011 kl. 13:27 | |
|
Josef F Medlem |
Eric Maverick O skrev:
Angående statistik: Det finns inget samband mellan babyboom och en enskild organisation. Det som lockar medlemmar till vår organisation är vad vi kan erbjuda dem, de hamnar inte här per automatik, vilket är den enda anledningen man skulle kunna göra kopplingen mellan babyboom och medlemmar. Därför kan man snarare se det som kritik att man misslyckats med att segmentera och positionera sig på marknaden. Jag tror att vi skulle kunna plocka upp mer medlemmar om vi satsade på just detta. Vilket kommer till nästa fråga. DS har en marknadsföringsgrupp bestående av mig och Erik Bengtsson, som instiftades på distriktsstyrelsens novembermöte efter att ha varit en projektgrupp. Resultat av detta kommer först i fysisk form på vintermötet men till våren ska vi ta i tu med viktiga frågor, som t.ex. medlemsutveckling, lägerdeltagande, profilering etc. Att det inte finns ett direkt förhållande mellan medlemsantalet och “babybooms” stämmer. Däremot så finns det ett väldigt tydligt indirekt förhållande, eftersom när större kullar är i rätt ålder finns, så att säga, en större rekryteringsbas. |
| Citera | |

Online just nu
Kommande arrangemang
Händer snart
Fråga
Statistik