Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan

Glömt lösen?

Bli medlem

ICQ-blomma Online just nu

Pernilla S

Kalender Kommande arrangemang

Grundkurs för Unga Ledare
17
feb
Mitterminsmöte- Fight for Faith
2
mar
Ung Pilgrim 11-13 läger 2
16
mar
Ung Pilgrim 10-12 läger 4
6
apr
Vårläger
20
apr
Distriktsårsmöte
27
apr
Fler arrangemang »

Hand Händer snart

fler ...

Frågetecken Fråga

Vill du att snön ska komma nu?
Ja!
21
Den har redan kommit dit jag bor!
4
Usch för snö, ge mig värme!!
6
Den kan komma på julafton!
4
Ja, det borde vara snö hela året!
2

Tidigare frågor »

Stats Statistik

Det senaste dygnet har 11 personer loggat in på sidan, samtidigt som 1 inlägg har skrivits i forumet. Hitta en slumpvis utvald medlem eller se vad som har hänt på sidan.

Inaktivitet på hemsidan

Forum / Diskutera hemsidan / Inaktivitet på hemsidan

Skriv ett svar | Gå till första inlägget | Starta en ny diskussion

19 December 2011 kl. 22:34
Emil J
Medlem
Emil

Samuel G skrev:

Som sagt jobbar vi med detta, vi har en marknadsföringsgrupp som är i arbete!
Tyvärr är det så att det uppstår problem med hemsidan som inte vi själva inte kan lösa, detta har lett till problem vid anmälan m.m.
Ang. det sjunkande medlemsantalet beror inte detta bara på inaktivitet på hemsidan utan många faktorer spelar in. Att vi inte haft någon konsulenttjänst förrens nu i höst. Att det är svårare att få jobb vilket leder till att äldre ungdomar i kyrkan börjar studera i andra städer och inte kan peppa ungdomar i sin hemförsamling.
Även anställda inom kyrkan som tänker inom gränser och inte informerar om våra läger då det kan “konkurrera” ut deras egna aktiviteter.
Självklart vill vi ha en aktiv hemsida som kan vara hjälpsam vid information om oss och våra arrangemang, men man kan inte bara klandra en inaktiv hemsida för sjunkande deltagande vid arrangemang!

Bra att det jobbas! Jag bumpar tråden igen om ni segar för mycket ;)

Citera
16 December 2011 kl. 20:32
Samuel G
Medlem
Samuel

Emil J skrev:

Tyvärr hade den nog inte det, en av anledningarna till att det blir färre och färre på våra arrangemang är att det inte finns en gemensam plattform för information, peptalk, taggning och inspiration. Hemsidegruppen (om det finns någon sådan nuförtiden) och DS bör läsa igenom den här tråden igen och allvarligt fundera över Svenska kyrkans unga i Växjö stifts informationsstrategi.

Som sagt jobbar vi med detta, vi har en marknadsföringsgrupp som är i arbete!
Tyvärr är det så att det uppstår problem med hemsidan som inte vi själva inte kan lösa, detta har lett till problem vid anmälan m.m.
Ang. det sjunkande medlemsantalet beror inte detta bara på inaktivitet på hemsidan utan många faktorer spelar in. Att vi inte haft någon konsulenttjänst förrens nu i höst. Att det är svårare att få jobb vilket leder till att äldre ungdomar i kyrkan börjar studera i andra städer och inte kan peppa ungdomar i sin hemförsamling.
Även anställda inom kyrkan som tänker inom gränser och inte informerar om våra läger då det kan “konkurrera” ut deras egna aktiviteter.
Självklart vill vi ha en aktiv hemsida som kan vara hjälpsam vid information om oss och våra arrangemang, men man kan inte bara klandra en inaktiv hemsida för sjunkande deltagande vid arrangemang!

Citera
16 December 2011 kl. 12:55
Ina E
Medlem
Ina

Vi jobbar med detta i styrelsen.

Citera
16 December 2011 kl. 12:29
Emil J
Medlem
Emil

Jacob F skrev:
Det krävdes diskussion och lite läger för att få igång aktiviteten här på hemsidan. Nu tycker jag denna tråden har tjänat sitt syfte och är förhoppningsvis avklarad för en ganska lång tid framöver.

Tyvärr hade den nog inte det, en av anledningarna till att det blir färre och färre på våra arrangemang är att det inte finns en gemensam plattform för information, peptalk, taggning och inspiration. Hemsidegruppen (om det finns någon sådan nuförtiden) och DS bör läsa igenom den här tråden igen och allvarligt fundera över Svenska kyrkans unga i Växjö stifts informationsstrategi.

Citera
11 January 2011 kl. 00:45
Jacob F
Medlem
Jacob

Det krävdes diskussion och lite läger för att få igång aktiviteten här på hemsidan. Nu tycker jag denna tråden har tjänat sitt syfte och är förhoppningsvis avklarad för en ganska lång tid framöver.

Citera
16 September 2010 kl. 20:23
Jacob F
Medlem
Jacob

Adam O skrev:
Sedan måste vi titta på det som den här hemsidan kan erbjuda som inte facebook kan erbjuda – bra diskussionsmöjligheter. Facebook har idag inget bra sätt att erbjuda forum – men det har vi.

Mycket bra sagt! Vår största tillgång här på hemsidan är just forumet och då är det bra om det “optimeras” så mycket som möjligt, frågan är bara vad som ska göras och hur det ska göras. Det är mer på hemsidan som kan göras om/förbättras men för att inte krångla till det så är det väll bra om vi börjar i en ände, men ett område.

Senast redigerad för mer än ett år sedan av Jacob F.
Citera
15 September 2010 kl. 10:56
Adam O
Medlem
Adam

Det problem som vår hemsida har är att majoriteten av våra medlemmar, och därmed vår målgrupp, ägnar flera timmar om dagen på Facebook. Facebook har ett team på hundratals designers, programmerare, utvecklare, marknadsförare, beteendevetare m.m. (jag spekulerar) som varje dag jobbar med att optimera Facebook in i minsta detalj. Vi kan omöjligt ha samma resurser på vår hemsida, men ändå måste vi tänka på att de som vi vill locka hit alltså är vana vid att saker och ting ska fungera på ett visst sätt. Jämför det med din senaste semesterfilm, som aldrig kan fånga tittarnas intresse (inte ens om det är din egen familj) på samma sätt som senaste Hollywoodrullen.

Som Johan Larsson skriver i Johannes inlägg här under så kanske vi ska jobba på att till viss del integrera oss med Facebook? Det behöver inte betyda att vi utesluter någon som inte har Facebook. Markus skriver att Facebook aldrig ska konkurrera med den här hemsidan, men det gör den faktiskt redan vare sig vi vill eller inte. Om vi kan göra så att det senaste från den här hemsidan hamnar i våra medlemmars feed kanske? Tänk att alla de senaste foruminläggen i trådar som kan vara intressanta för en kommer in i facebookfeeden, det kunde vara nåt!

Sedan måste vi titta på det som den här hemsidan kan erbjuda som inte facebook kan erbjuda – bra diskussionsmöjligheter. Facebook har idag inget bra sätt att erbjuda forum – men det har vi. Om man dessutom konstruerar en lösning där medlemmars aktivitet i forumen och annat är det centrala på startsidan, så att den liksom uppdaterar sig själv kan vi få en mycket mer dynamisk hemsida.

Citera
14 September 2010 kl. 16:47
Johannes G
Medlem
Johannes

Markus N skrev:

Varför är den det?
Jag anser att facebook är ett jättebra hjälpmedel men det ska inte ersätta det som redan finns… vad jag menar är att om allt “flyttas” till facebook så stänger det ute folk som av olika anledningar inte har facebook… Jag vet personer som enbart informerar via facebook. Och jag har pratat med 2 st 16-åringar där föräldrarna förbjudit dem att ha facebook så man ska inte se det som en självklarhet att alla kan ha facebook. Därför anser jag att facebook aldrig ska kronkurera med t.ex denna hemsidan utan bara komplettera.
Johan Larsson, Internetworld skrev:
Oavsett vad man tycker om saken så håller smarta Facebook på att nästan bokstavligt ta över webben. Takten som denna sociala jätte hittar nya sätt att bli en del av allt vi gör på nätet är skyhög för tillfället. Att testa att integrera Facebook-funktioner blir därför nästan ­nödvändigt om man vill förstå vart världen är på väg.

Med Facebooks utvecklarverktyg kan du bland annat skapa ett smidigt sätt för besökare att logga in på din sajt, vilket ger dig tillgång till mycket information om dina besökare.

Du kan även låta användare berätta för sina Facebook-kontakter att de gillar ditt innehåll vilket kan ge eko långt in i Facebooks sociala matris. Och detta kan i sin tur ge din sajt mer trafik och ditt varumärke värdefull exponering.

Citera
6 September 2010 kl. 19:25
Maria H
Medlem
Maria

Måste bara säga att information om arrangemang behöver komma upp här på hemsidan ordentligt. Även om ungdomar kanske inte hänger så mycket här så finns det församlingsarbetare som använder hemsidan för att få information…

Citera
3 September 2010 kl. 09:02
Emil J
Medlem
Emil

Markus N skrev:

Jag tror inte att det spelar så stor roll för aktiviteten… Jag tror att det mer beror på att många som varit väldigt aktiva på sidan inte är det längre och det leder till att det inte händer lika mycket och att fler besöker sidan mer sällan.
Jag har för mig att man fortfarande gör reklam för hemsidan på läger men jag tror att det inte är lika mycket reklam

Men då kan man ju fråga, varför har det inte kommit nya som är lika aktiva som de som var aktiva förr? Kanske för att de inte vet att sidan finns, alltså skulle mer reklam göra nytta. Men hursomhelst så är det ett måste att det finns en aktiv kärna som uppdaterar sidan så innehållet inte känns gammalt, som deltar aktivt i diskussionstrådar och kanske skapar lite debatt.

Men jag tror också det behövs ett nytänk kring sidans uppgift och på vilket sätt den ska användas. Ungdomar använder inte internet på samma sätt idag som när den förra hemsidegruppen skapade denna sidan.

Citera
1 September 2010 kl. 13:05
Markus N
Medlem
Markus

Maria H skrev:
Jag vet inte om inaktiviteten har med att göra att man inte gör så mycket reklam?
Nu har ju inte jag varit på läger på ett tag men jag vet att tidigare gjorde man väldigt mycket reklam i slutet av läger. När man hade avtackning och sånt så pratade man mycket om hemsidan och forumet. Gör man det fortfarande?

Jag tror inte att det spelar så stor roll för aktiviteten… Jag tror att det mer beror på att många som varit väldigt aktiva på sidan inte är det längre och det leder till att det inte händer lika mycket och att fler besöker sidan mer sällan.
Jag har för mig att man fortfarande gör reklam för hemsidan på läger men jag tror att det inte är lika mycket reklam

Citera
31 August 2010 kl. 16:57
Maria H
Medlem
Maria

Jag vet inte om inaktiviteten har med att göra att man inte gör så mycket reklam?
Nu har ju inte jag varit på läger på ett tag men jag vet att tidigare gjorde man väldigt mycket reklam i slutet av läger. När man hade avtackning och sånt så pratade man mycket om hemsidan och forumet. Gör man det fortfarande?

Citera
31 August 2010 kl. 13:50
Adam O
Medlem
Adam

Btw, klickar man på Uppdrag – Biskopen så får man upp en artikel om Sven Th, dags att ändra! Ändra gärna även frågan till höger. :)

Citera
31 August 2010 kl. 13:48
Adam O
Medlem
Adam

Vintermöteskommittén arbetar parallellt med hemsidan och Facebook för att kunna nå ut till så många som möjligt, men responsen är bra mycket större på fb. Dock är det som Emil säger, forumet är det som vi har här som inte Facebook kan konkurrera med. Satsa på det!

Citera
30 August 2010 kl. 23:25
Markus N
Medlem
Markus

Jacob F skrev:
Konkurrensen från Facebook är framför allt stor.

Varför är den det?
Jag anser att facebook är ett jättebra hjälpmedel men det ska inte ersätta det som redan finns… vad jag menar är att om allt “flyttas” till facebook så stänger det ute folk som av olika anledningar inte har facebook… Jag vet personer som enbart informerar via facebook. Och jag har pratat med 2 st 16-åringar där föräldrarna förbjudit dem att ha facebook så man ska inte se det som en självklarhet att alla kan ha facebook. Därför anser jag att facebook aldrig ska kronkurera med t.ex denna hemsidan utan bara komplettera.

Citera
30 August 2010 kl. 11:52
Emil J
Medlem
Emil

Samuel G skrev:
Och ang. postillan är den nerlagd så därav inaktiviteten.

Ytterligare en sak att tänka på då, lägger man ner något på hemsidan så är det kanske bra att ta bort det eller lägga det på ett annat ställe om man vill kunna gå tillbaka och titta, annars ser det ju mer inaktivt ut än vad det är.

Mattias K skrev:
Personligen anser jag att dess layout och användarvänlighet är helt ok men det måste hända mer i ex nyhetsspalten och inte bara hållas fräsch av att ett begränsat antal personer skriver i forumet.

Att hålla nyhetsspalten uppdaterad är inte hemsidegruppens sak, inte heller att lägga ut frågor eller uppdatera sidor. Hemsidegruppen ska ju jobba med sidan som sådan. Sen är det ju ofta som folk i hemsidegruppen ändå har bra koll på vad som händer och eftersom de har behörigheter att ändra så kan de ju också göra det.

Personligen tror jag att navet och grunden på den här sidan är och förblir forumdelen, det är det som är unikt och inte kan ersättas på något bra sätt med någon annan form (facebook, allmänt forum, etc.) därmed är det viktigt att få igång diskussioner och ha en öppen attityd mot de som tänker annorlunda än en själv. Till detta finns moderatorer men de har det ganska lugnt för tillfället för det enda forum som det skrivs i är bollhavet.

Citera
30 August 2010 kl. 09:27
Samuel G
Medlem
Samuel

Maria H skrev:

Jag tror det är Erik.

Det stämmer bra!

Och ang. postillan är den nerlagd så därav inaktiviteten.

Senast redigerad för mer än ett år sedan av Samuel G.
Citera
30 August 2010 kl. 03:02
Mattias K
Medlem
Mattias

Jacob F skrev:
En ny fråga!
Det var snabba pix, denna gruppen har tydligen redan satt första avtrycket på hemsidan!
Mycket bra hemsidegruppen, keep on going!

En fråga som kan få sitt svar redan i eftermiddag idag måndag (om någon av kandidaterna får över 50% av rösterna) eller vid ett extra val den 4/10.
Jättebra att du startade den här tråden Emil, hemsidan är viktig! Personligen anser jag att dess layout och användarvänlighet är helt ok men det måste hända mer i ex nyhetsspalten och inte bara hållas fräsch av att ett begränsat antal personer skriver i forumet. Jag menar, hur länge har inte den nuvarande postillan legat uppe?

Senast redigerad för mer än ett år sedan av Mattias K.
Citera
29 August 2010 kl. 21:51
Jacob F
Medlem
Jacob

En ny fråga!
Det var snabba pix, denna gruppen har tydligen redan satt första avtrycket på hemsidan!
Mycket bra hemsidegruppen, keep on going!

Citera
28 August 2010 kl. 16:34
Maria H
Medlem
Maria

Johannes G skrev:
Jag har heller ingen koll på vem som är sammankallande i hemsidegruppen, om det ens finns nån.

Jag tror det är Erik.

Citera
26 August 2010 kl. 22:48
Emil J
Medlem
Emil

Jacob F skrev:
Konkurrensen från Facebook är framför allt stor.

Ja det tror jag också, därav funderade jag på en bättre integration. Jag vet inte hur stora möjligheter det finns, men varför inte kunna se bilderna här som laddas upp på FB och blir taggade på ett arrangemang eller en medlem t.ex.? Eller kanske en koppling mellan lokalavdelningens facebookgrupp där man lägger upp programmet för hösten till motsvarande sida här? Jag tror att bara fantasin sätter gränserna om man bara vill…

Citera
26 August 2010 kl. 20:08
Johannes G
Medlem
Johannes

Jag kan inte tala för någon annan i hemsidegruppen men jag har inget inlogg till servern så jag kan inte göra några ändringar. Jag har heller ingen koll på vem som är sammankallande i hemsidegruppen, om det ens finns nån. Angående lokalavdelningens bilder så finns det redan möjlighet att lägga upp bilder till lokalavdelningens arrangemang.

Citera
26 August 2010 kl. 15:12
Jacob F
Medlem
Jacob

Konkurrensen från Facebook är framför allt stor. Men om hemsidegruppen kan lägga upp en fråga kanske varannan vecka och någon nyhet, t.ex. om arrangemang, vad som händer i stiftet (typ biskopen i dagsläget) eller bara något som peppar folk att åka till saker. Självklart ska inte hemsidegruppen göra allt utan vi medlemmar ska ju också hjälpa till!

Jag och några till lägger gladeligen upp bilder från arrangemang och dylikt men vi fyller inte tre sidor här med bilder från ex. ett mittermins. Något som skulle kunna göras är att förbättra och göra det enklare att lägga upp bilder, därför det tar väldigt lång tid nu. Självklart kan man inte tvinga folk att lägga upp bilder men om det skulle vara lättare så kanske..
Man skulle kunna skapa en mapp där folk kan lägga upp bilder från sina konfirmationsläger/arrangemang i lokalavdelningen t.ex. “Lokalavdelningarnas bilder, HT-10”.

Profilsidan och forum-delen är det inget fel på, tycker jag.

Citera
26 August 2010 kl. 10:18
Emil J
Medlem
Emil

Det är tråkigt att hemsidan har blivit så inaktiv den senaste tiden. Forumet är långt i från sin glans dagar och nyheterna lyser med sin frånvaro. I högerspalten finn en flumfråga om vilken färg som är bäst på snö som jag tror lades in i februari eller liknande. Hemsidegruppen har inte presenterat någon synlig förändring på sidan på många månader.

Vad beror detta på? Har DS någon annan tanke om hur vi ska kommunicera med medlemmarna eller beror det på att det inte finns intresse från DS eller från medlemmarna att använda sidan? Jag är medveten om att aktiviteten alltid går ner under sommaren men något drastiskt behöver nog göras för att få igång den igen under hösten.

Vad önskar ni medlemmar som trots allt hänger kvar på sidan? Integration med facebook? En uppdaterad forumdel? Några onlinespel? Roligare profilsida? Ska vi lägga ner hemsidan och satsa på något annat? Låt oss diskutera och se vad som kan och behöver göras!

Citera
Du måste vara inloggad för att se den sidan.