Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan

Glömt lösen?

Bli medlem

ICQ-blomma Online just nu

Kalender Kommande arrangemang

Resa till Demokratikonferensen
1
jun
Nattkamp 2012
29
sep
Minior- och Juniorläger
5
oct
Mitterminsmöte
12
oct
Fler arrangemang »

Hand Händer snart

Lerduveskytte
SKUJ, Thursday

EPIC-KFUM
SKUJ, Friday

fler ...

Frågetecken Fråga

Kommer Du på Nattkampen?
Självklart! Jag ska ju vara funkis
4
Ja, jag kommer för att vinna!
| 0
Nej, något annat kom i vägen :(
2

Tidigare frågor »

Stats Statistik

Det senaste dygnet har 4 personer loggat in på sidan, samtidigt som 3 inlägg har skrivits i forumet. Hitta en slumpvis utvald medlem eller se vad som har hänt på sidan.

Ska svenska kyrkan tillåta att homosexuella vigs i kyrkan?

Forum / Allmän diskussion / Ska svenska kyrkan tillåta att homosexuella vigs i kyrkan?

Skriv ett svar | Gå till första inlägget | Starta en ny diskussion

10 November 2005 kl. 14:01
Mikael J
Medlem
Mikael

Gabriel F jag ställde inte någon sådan fråga, men det gjorde Niclas D

Citera
10 November 2005 kl. 12:41
Gabriel F
Avregistrerad
Gabriel

Mikael, du undrar vilken kärlek Gud INTE välsignar. Vad sägs om pedofili, destruktiv kärlek, det kan vara när en kvinna djupt älskar den man som slår henne, eller det omvända förhållandet som inte är riktigt lika vanligt. Jag tror även att Gud inte välsignar äktenskaplig kärlek mellan homosexuella. Däremot ska vi givetvis älska sin nästa som sig själv men det är ju inte äktenskaplig kärlek och det är väl den vi pratar om?

Citera
10 November 2005 kl. 12:40
Emil J
Medlem
Emil

Snabbkurs i grekiska…

fileo – vänskaplig kärlek
eros – sexuell kärlek
agape – gudomlig kärlek

När Jesus talar om kärlek använder han oftast begreppet agape, alltså gudomlig kärlek. Paulus är lite mer användare av fileo, men det är nog för att han skriver så mycket till och om de kristna församlingarna runtomkring. Eros används oftast när det handlar om just den sexuella gemenskapen mellan man och kvinna.

Citera
10 November 2005 kl. 12:35
Eric H
Medlem
Eric

Mikael, När det gäller kärlek så har vi i svenskan egentligen bara ett ord för det. Just kärlek och älska!

I bibeln finns det däremot 3 (4?) olika sorters kärlekar omnämnda, men av vårt språks fåordighet till just kärlek så översätts alla till kärlek. Mer ingående vad de olika kärlekarna heter,vad de står för och i vilka bibelord överlämnar jag till någon snekokt teolog att förklara. Har läst det, men har inte alla paddlarna i vattnet…

Citera
10 November 2005 kl. 08:55
Mikael J
Medlem
Mikael

Det diskuteras mycket om kärlek hit och kärlek dit, är det någon mer som någon gång har försökt att defeniera(stavning) själva ordet kärlek.

Jag har flera gånger i mina egna tankar försökt men inte kunnat komma på något svar. Att förklara hur kärlek känns hur den syns, kemin i kroppen m.m. är inte så svårt att defeniera.

Att här i forumet diskutera “rätt kärlek” eller olika kärlek går det??? Jag hävdar att kärlek är kärlek oavsett mellan individer.

Citera
9 November 2005 kl. 21:21
jocke
Gäst

Blev kyrkan mer kärleksfull 2005?
Menas det att urkyrkan, Paulus, den katolska och ortodoxa kyrkan inte är kärlesfull? Att påven och patriarkerna inte är kärlek, de som har vigt sina liv till Kristus?

Varför skulle det ta 2005 år innan kyrkan blev “kärlek” kan någon svara på den frågan, ni som hävdar att Gud allena är Kärlek,

Citera
9 November 2005 kl. 16:30
Niclas D
Medlem
Niclas

Tack Mathias,
Men dina svar är lite förbryllande för mig. Därför har jag följande följdfrågor:

1. Gud är allsmäktig och vet allt, det gör inte vi människor. Kan det finnas tillfällen då vi tror vi gör rätt men då Gud som är allsmäktig samtidigt vet att vi gör fel?
Dvs: Kan vi göra något som är inte skadligt i våra ögon men som Gud vet är skadligt?

2. Jag tror på att människan är en syndare, ingen av oss lever till fullo som Gud menade det. Det är bara att se på allt lidande i världen för att förstå detta.
Eftersom vi inte är fullkomliga kan vi brista i allt möjligt. Kan då ens vår kärlek alltid anses oförstörd och fullkomlig. Precis som allt annat vi gör och känner kan den vara influerad av egoism eller vara missriktad på något annat sätt?
Således skulle man kunna säga att människor kan ibland älska med en kärlek som är influerad av egoism eller något annat som är mot Guds vilja. Denna kärlek skulle väl Gud inte välsigna?

Citera
9 November 2005 kl. 16:07
Ann Onym
Gäst

Men enligt den argumentationen, varför skall Svenska kyrkan i så fall inte också välsigna s.k. polyamorösa förhållanden?

Citera
9 November 2005 kl. 15:29
Mathias M
Medlem

hej Niclas!

ska försöka svara på någon av frågorna..som du förstår så är jag en av “Dom där” förespråkarna.

1.Gud är kärleken själv och han förespråkar att människorna ska älska varandra men han ställer kravet att vi ska inte göra något som är skadligt. Homosexualitet är INTE skadligt.
Gud säger till oss att vi ska ta vara på varandra och respektera varandra.
Det gör homosexuella också.
Däremot tycker jag kristna INTE gör det. Denna diskussionen,tycker jag på sätt och vis, strider mot Guds kärleks bud. Om man nu ska svänga till med med Bibelord så skulle jag kunna säga:Älska din nästa såsom dig själv.

2. Vilken kärlek skulle Gud INTE välsigna? Jag tror inte riktigt på att Gud EGENTLIGEN menade från början att endast MAN-KVINNA kärlek är den enda rätta, välsignade kombinationen av ett kärleksfull relation….bara att biologiskt sätt när det handlar om förökning så är det enda som funkar. Jag tror att när Bibeln pratar om kärlek så menar den att vi ska ta hand om varandra med respekt och ömsinhet rent allmänt.

Så tycker jag…kanske inte hjälpte dig..kanske inte betyder att jag har “rätt”.

Citera
9 November 2005 kl. 14:16
Niclas D
Medlem
Niclas

Det är några frågor jag är nyfiken på att få svar på för att förstå er förespråkare bättre.

1. Kan en kärleksfull Gud ställa krav på oss? Hur får vi i så fall reda på dessa krav?
2. Finns det någon form av kärlek som Gud inte välsignar? Vilken i så fall?
3. Kan Gud vara mot något som är allmänt accepterat i vårat samhälle? I så fall, kan Gud också vara mot något som demokratiskt beslutats i Svenska kyrkan (t.ex. i kyrkomötet)?
4. Kan det som känns rätt för oss ibland leda oss på fel väg?

Jag är väldigt besviken på att aldrig få några fasta argument för homovälsignelse. När jag försöker förstå möts jag oftast av tomma “jag tycker…. därför är det så” argument.
Snälla! Ni som är förespråkare, om ni tycker att ni har rätt, hjälp mig att förstå era argument, förslagsvis genom att svara på någon, flera, eller samtliga ovanstående frågor.

Citera
8 November 2005 kl. 02:22
Stefan L
Medlem

För er som vill så finns det mycket att läsa om här. Många kommentarer som man kan tycka och tänka om,

<a href=“”http://www.svenskakyrkan.se/fragor/andrum_fraga_visa.asp?id=4386&page=1" rel="nofollow">http://www.svenskakyrkan.se/fragor/andrum_fraga…" target="_blank">http://www.svenskakyrkan.se/fragor/andrum_fraga…>

Citera
6 November 2005 kl. 18:15
br. Joacim
Gäst

Problemet är att det inte kommer att bli så. Se bara på ämbetsfrågan, hur den ?löstes?. Vi var inte födda då så vi vet inte dåtidens debatt. Men alla var emot att få kvinnliga präster, alla förutom politikerna i det s.k. “kyrkomötet” – Det har aldrig och kommer aldrig att vara ett legitimt kyrkomöte så länge det sitter politiker som bestämmer över kyrkans dogmer.

I början lovade biskoparna att varje präst inte behövde samarbeta med kvinnliga präster.
I dag måste man vara villig att samarbeta med kvinnliga präster för att ens bli prästvigd.

I dag får varje präst välsigna, men varje kyrkoherde är ålagd att ordna så att det blir någon präst som utför handlingen, d.v.s. kyrkoherden måste inte själv välsigna men är ålagd att utföra en ogudaktig handling genom att ordna någon till detta.

I framtiden så kommer varje präst vara tvungen att välsigna, i framtiden måste man välsigna för att ens bli prästvigd.

Så ser framtiden ut, Svenska kyrkan är inte demokratisk, eftersom många fina unga herrar vilka är kallade av Gud att verka i kyrkan får idag inte bli prästvigda eftersom de inte accepterar kvinnliga präster. Är det demokratiskt av en kyrka att neka en kallelse för att han tror vad som står i skrift och tradition, såsom ortodoxa kyrkan gör sammalunda det Eviga Rom.

Att gå emot vad Paulus säger om en sak och sedan följa andra saker som han säger att tolka bibeln som ett smörgåsbord, ta litet här och litet där och sedan förkasta litet här och litet där.

?kyrkomötet? (det får inte enligt de sju koncilierna kalla sig kyrkomöte eftersom alla kristna biskopar inte är inbjudna) ett kyrkomöte kan endast kallas av biskopar, vilka har blivit valda av de trogna i församlingen, inte att staten har tillsatt biskoparna såsom alla är innan splittringen kom 2000.

Ortodoxa kyrkan kan inte kallat till kyrkomöte och har inte gjort så sedan 1000-talet eftersom det finns en schism mellan Konstantinopel och Rom.
Detta har sedermera Rom struntat i och kallar ändå till möten, detta har dock Rom rätt till eftersom det är då Petri stol som kallar, och biskopen av Rom var primus inter pares gentemot de biskopar vilka fanns i öst. Svenska kyrkan vilken är bruten ifrån Rom och Konstantinopel har ingen som helst rätt att kalla till kyrkomöte. Eftersom det strider emot den ursprungliga överrenskommelsen
Nöjd?

Citera
6 November 2005 kl. 14:23
Martina H
Medlem
Martina

Linnea skrev det jag hade tänkt att skriva *morr..hi hi
Nä men jag kan inte göra annat än att hänsvisa till det Linnea skrev. Bra!

Tycker att varje enskild präst ska få välja om han eller hon vill välsigna ett homosexuellt par eller inte…

Citera
6 November 2005 kl. 13:43
Linnea J
Medlem
Linnea

Snälla Joacim. Det ?sk kyrkomötet? är svenska kyrkans högst beslutande organ, valt av svenska kyrkans medlemmar, och kräver att stå inom citationstecken lika lite som Växjös biskop gör det.

Angående listan med namnunderskrifter tycker jag att det är självklart att varje enskild präst ska få ta ställning till hurvida de vill välsigna homosexuella par eller ej och få säga sin åsikt utan att för den skull utmålas som värsta sortens förtryckare och homofober i media, på det sätt som nu sker.

När det gäller själva sakfrågan är det svårare. Att äktenskapet är för man och kvinna, ja. Men varför skulle inte Gud välsigna en fin och vacker kärlek mellan två personer. En kärlek som stärker och bygger upp, oavsett om de som älskar är an samma kön eller inte. För mig känns det främmande att kärlek, så snart den gäller två personer av samma kön automatiskt skulle bli någonting som är fel. Speciellt då man samtidigt ser par, man-kvinna, som fått sin kärlek välsignad av i en kyrka av en präst, där den kärleken är för båda parter skadlig och leder till negativa konsekvenser, psykisk- eller fysisk misshandel etc.
Vad jag försöker säga är att jag tror att den fina kärleken, den som handlar om att älska, att bli älskade och i det växa både i sig själv och tillsammans, kommer från Gud, och jag kan inte tro att Gud inte skulle vilja välsigna någon som fått denna gåva, oavsett om kärleken gäller mellan man-kvinna, man-man eller kvinna-kvinna.

Citera
6 November 2005 kl. 12:51
Broder Joacim
Gäst

Underbart!
Att det finns i alla fall präster som vågar gå emot det s.k. “kyrkomötet”

Citera
5 November 2005 kl. 23:44
Niclas D
Medlem
Niclas

Varför är det illa? Snälla, motivera.

Citera
5 November 2005 kl. 18:42
Gabriel F
Avregistrerad
Gabriel

1. Inte illa. Var och en får välja själv och om det nu är så här många så tyder ju det på någonting, eller?
2. Originaluppropet finns på www.kalin.nu.

Citera
5 November 2005 kl. 18:32
Martina H
Medlem
Martina

Det är ILLA!

Citera
5 November 2005 kl. 11:38
David
Gäst

Jag såg att Aftonbladet publicerade en lista över präster som vägrar viga homosexuella.

<a href=“”http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,724861,00.html" rel="nofollow">http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2…" target="_blank">http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2…>

Det var ju en hel del kändisar med där.

Citera
30 October 2005 kl. 14:29
Niclas D
Medlem
Niclas

Stefan (gäst):
Jag håller till viss del med dig; man skall skilja på den demokratiska staten och kyrkan!
Jag kan inget säga mot att homosexuella-, polyamorösa- polygama-, monogama- och andra typer av förhållanden och deras ekonomiska möjligheter och rättigheter regleras i olika lagar i Sverige. Förekommer dessa förhållandetyper och är accepterade av befolkningen MÅSTE lagen reflektera den demokratiska åsikten. Så är det att leva i en demokrati!

Men Sanningen kommer man inte fram till genom demokratiska omröstningar!!!

Kyrkan har genom historien alltid menat att bibeln undervisar oss om Sanningen från Gud.
Därför skall Svenskakyrkan sätta bibelordet och den kristna traditionen framför politiska beslut.
Jag vänder mig mot att kyrkan skall ha välsignelser för dessa olika typer av fårhållande då de omöjligt kan försvaras med bibeln eller den kristna traditionen.
Således kommer jag fortsätta vara kritisk till den väg Svenskakyrkan valt i den här frågan.

“Hotet” som du efterfrågar är alltså att Svenskakyrkan, på grund av politiker och lobbygrupper, mer och mer skiljer sig från kristendom och förvandlas till något annat!

Demokratiska beslut definierar inte Sanningen!!!

Citera
30 October 2005 kl. 13:28
Eric H
Medlem
Eric

Hej Stefan!
Jag tänker inte skriva som du säger ett “du är emot oss kristna”-inlägg, men jag måste svara på några saker du skrev om.

“Var finns hotet och faran med ett könsneutralt äktenskap och vem är hotad?

Detta är värt att begrunna särskilt noggrant när Pingströrelsen i Sverige anordnar namninsamlingar för att försöka hindra lika värde för kärlek."

-Förhindra lika värde på kärlek? Och med det syftar du på att man är emot homosexuella äktenskap, right? Jag är snarare imponerad över hur en kyrka vågar ta ställning till det som faktiskt står i bibeln även fast majoriteten av samhället tycker tvärtom. Dessutom förstår jag inte vad du får för koppling mellan skandaler, deras medlemsavtal och detta? Att det skulle vara dålig prioritering? Svenska kyrkan har rätt mycket avhoppare dom också, och ändå har dom valt att engagera sig i denna fråga.

“Ta bara Knutby församlingen till exempel, en rörelse som tillämpar barnaga, fri utomäktenskaplig sex och desutom mördar varandra. Allt i deras Guds namn. Här har vi verkliga problem för Pingströrelsen och kristna att fördjupa sig i och arbeta med.”

-Knutby är ett tämligen dåligt exempel att ta upp om du ska snacka skit om pingströrelsen (vilket det låter som om du vill göra). När det gäller knutby så var det en egen kyrka (vilka alla pingstkyrkor är), men denna kyrka hade pingströrelsen tagit avstånd från i flera år. Man sympatiserade alltså inte med knutbyförsamlingen varken för eller efter det som hände.

“Undersökningar visar att mer än 60% av Svenskarna tycker att kärlek är jämlik och inte ska separaras i ett A och B lag.”

-Ja, men om vi nu pratar om homosexuella äktenskap ur trossammanhang, är 100% av sveriges befolkning troende? Nej, skulle snarare säga att det börjar bli en minoritet kristna i dagens sverige. Att 60% av svenskarna är för homosexualitet behöver såldes inte betyda att 60% av dagens kristna är för homosexualitet.
Däremot är det intressant att undersöka hur det kommer sig att såpass många otroende människor som inte går till kyrkan engagerar sig i denna fråga.
Varför nu detta? Är det av traditionsskäl? Att man en gång i livet ska gå till en kyrka, bjuda in släkt och vänner till den och gifta sig? Är det av tro, eller av en tradition “ja, man måste ju gifta sig i kyrkan, det gör ju alla och har alltid gjort!”?

Som jag ser det så har denna fråga gått igenom av politiska och traditionsenliga skäl. Grupper som engagerat sig är tex. socialdemokraterna, RFSL mfl. Är dessa grupper egentligen intresserade av den kristna tron, vad bibeln säger mm? Mjae! Är det snarare så att de är för att alla ska få gifta sig av traditionella skäl i en kyrka och sedan aldrig mer sätta sin fot i den? Ja!

/ Eric

Citera
30 October 2005 kl. 12:41
Stefan
Gäst

Varför ska man inte få befästa sin kärlek på samma villkor bara för att man älskar någon av samma kön?

Var finns hotet och faran med ett könsneutralt äktenskap och vem är hotad?

Detta är värt att begrunna särskilt noggrant när Pingströrelsen i Sverige anordnar namninsamlingar för att försöka hindra lika värde för kärlek.

Att Pingströrelsen gör detta i en tid då medlemsantalet rasar till “all time low” och skandalerna duggar tätt är tecken på mycket dålig prioritering av dem.

Ta bara Knutby församlingen till exempel, en rörelse som tillämpar barnaga, fri utomäktenskaplig sex och desutom mördar varandra. Allt i deras Guds namn. Här har vi verkliga problem för Pingströrelsen och kristna att fördjupa sig i och arbeta med.

Intressant är att man tror att de 26 000 namnunderskrifter man skrämt fram är ett tecken på folkviljan.

Undersökningar visar att mer än 60% av Svenskarna tycker att kärlek är jämlik och inte ska separaras i ett A och B lag.

Förmodar dom 26 000 namnunderskrifterna (varav de flesta var förkopierade lappar och grupp email) är väldigt signifikanta för Pingst kyrkans historiska fördömmande hållning men tack gode Gud inte för Svenskarnas.

Betänk även i ett historiskt perspektiv att äktenskap mellan svarta och vita (interracial Mariages) var emot lagen i USA fram till 1965. Ganska motbjudande att dom som kämpade hårdast att behålla förbudet var kyrkorna som gjorde det med hänvisning till Bibeln samt det republikanska partiet.

Ingen kan tvinga en församling att viga mot sin egen övertygelse, det är heller inte huvudfrågan här. Det handlar om att separera Kyrka från Stat även inom detta område. Ett äktenskap bör som i många katolska länder vara en union befäst av staten som sedan kan välsignas av kyrkan.

Ingen ska påtvinga någon något, framförallt inget kommer påverka det hetrosexuella äktenskapet som det ser ut idag och har gjort i många hundra år.

Var är det otäcka, var finns alla monster här? Sorry men jag ser hjärnspöken hos insnöade människor som tar till Bibeln och religion som vapen i sin egen enfaldiga kamp och fördomar mot homosexuella människor.

Fram för könsneutralt äktenskap. Kärlek mellan två människor av samma kön ska inte värderas annorlunda av lagstiftningen!

OBS! Detta är inget inlägg mot kristendom som sådan, tvärtom. Så snälla, inga inlägg av typen: du är emot oss kristna, du är emot Bibeln eller så. Det blir bara löjligt.

Citera
28 October 2005 kl. 17:13
Ann Onym
Gäst

För vem?

Citera
28 October 2005 kl. 16:01
Rikard "
Medlem
Rikard

homo är gott

Citera
28 October 2005 kl. 13:05
Eric H
Medlem
Eric

Man skulle väl kunna generalisera det lite och säga att den politiska sidan vann medan den troende sidan förlorade. Vilken kommer det påverka mest? Den troende skaran som går till kyrkan, eller den politiska som vill gifta sig en gång i kyrkan och aldrig mer gå dit?

Citera