Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan

Glömt lösen?

Bli medlem

ICQ-blomma Online just nu

Kalender Kommande arrangemang

Resa till Demokratikonferensen
1
jun
Nattkamp 2012
29
sep
Minior- och Juniorläger
5
oct
Mitterminsmöte
12
oct
Fler arrangemang »

Hand Händer snart

Lerduveskytte
SKUJ, Thursday

EPIC-KFUM
SKUJ, Friday

fler ...

Frågetecken Fråga

Kommer Du på Nattkampen?
Självklart! Jag ska ju vara funkis
4
Ja, jag kommer för att vinna!
| 0
Nej, något annat kom i vägen :(
2

Tidigare frågor »

Stats Statistik

Det senaste dygnet har 4 personer loggat in på sidan, samtidigt som 3 inlägg har skrivits i forumet. Hitta en slumpvis utvald medlem eller se vad som har hänt på sidan.

Ska svenska kyrkan tillåta att homosexuella vigs i kyrkan?

Forum / Allmän diskussion / Ska svenska kyrkan tillåta att homosexuella vigs i kyrkan?

Skriv ett svar | Gå till första inlägget | Starta en ny diskussion

16 September 2003 kl. 18:30
Anna
Gäst

Precis, och eftersom NT inte nämner något om Homosexualitet som företeelse så är det inget Gud motsätter sig. Gud skulle aldrig fördöma kärlek.

Tack för ditt klargörande även om jag läst Bibeln själv.

Gud välsigne dig med!

Citera
16 September 2003 kl. 11:03
Problematiseraren
Gäst

Kära Anna,
vi ska förstå och tolka GT utifrån NT.
Det finns flera GT-företeelser som inte tas upp i NT, som dina exempel att sälja sina döttrar som slavar och att plantera olika grödor på samma land.
Men det finns även frågor som har sin fortsättning in i NT. Till exempel så förklaras all mat ren (Apg. 10:15, Apg. 15:19-20), så jag tror det är okej att äta kräftor.
En annan fråga som faktiskt också har sin fortsättning i NT är frågan om sex utanför äktenskapet, bland annat i forma av sex mellan parter av samma kön.
Detta pekas det särsklit på i t.ex. Rom. 1:24-27, 1 Kor. 6:9-10, 1 Tim 1:10.
Eftersom det finns frågor som tas upp både i GT och NT kan man tänka sig att det var viktigt för NT-författarna av någon anledning att skriva om detta.

Dessa bibelord kan idag tolkas och förstås på olika sätt men du kan tyvärr inte påstå att frågan endast är en GT-konstighet som vi kan bortse ifrån.

När man sen skall tolka dessa texter finns det olika vägar att gå, och för all del det finns många kristna som äter blodpudding som fortfarande borde vara förbjudet enligt Apg. 15:20.

Gud välsigne dig!

Citera
16 September 2003 kl. 09:44
Anna
Gäst

Självklart är det förenligt att vara kristen och homosexuell.

Problemet med de som hänvisar till GT som underlag för att Gud motsätter sig kärlek mellan personer av samma kön är att vi inte kan välja vilka stycken vi ska se som sanna och relevanta för oss idag och vilka vi stryker över. Om vi ska leva efter GT bokstav efter bokstav så måste vi följaktligen också: Sälja våra döttrar som slavar (2:a Mosebok 21:7) Inte äta skaldjur, det är en vederstyggelse: (3:e Mosebok 11:10)Enligt 3:e Mosebok 19:19 är det en synd att plantera olika grödor på samma land.

Jag kan fortsätta med ytterligare citat på vad bokstavstrogna kristna lycka “missa” när de nitiskt läser Bibeln. Lustigt sammanträffande att desamma fastnar just för styckena som berör företeelsen Homosexualitet?

En inte helt vild gissning är att det ligger egna värderingar bakom detta och inte Guds.

Citera
25 June 2003 kl. 11:12
Sara Mårtensson
Gäst

Ja, den här diskussionen om homosexuella är en diskussion som man disskutera i evigheter, men en sak tycker jag inte tagits upp. Jag skulle vilja identifiera själva synden i den homosexuella relationen. Jag tolkar texterna (framförallt Rom 1:19-28) att det är människor som börjat dyrka förgängliga saker istället för att ära Gud som “blivit” homosexuella. Gud lät dem följa sina begär och därför övergav de det naturliga umgänget med det andra könet, och började ett sexuellt umgänge med personer av samma kön. Jag tolkar det som om det är människors okunskap om Gud som har lett till homosexualiteten. Eller det aktiva valet att välja bort Gud i sitt liv? Jag vet inte om jag är totalt ute och cyklar men det vore intressant att få respons på detta. Jag tycker personligen att detta inte riktigt stämmer. Det finns kristna som har väldigt stor kunskap om Gud och hans vilja, men fortfarande är homosexuella. Men, och det är väl det viktigaste. Att alla har ett val. Jag har även tolkat det så att det är den själva sexuella akten mellan två personer av samma kön som är den stora synden, inte kärleken som de hyser för varandra. Den kärleken måste ju vara grundad i samma kärlek som all annan kärlek – Gud. Det är det aktiva valet att avstå från den sexuella relationen som spelar så stor roll för homosexuella kristna som vill leva efter Guds vilja, och det är det som är så kämpigt. Sen kan man kalla det olika saker; begär, eller viljan att yttrycka fysisk kärlek till en annan människa, precis som i ett heterosexuellt förhållande.

Angående om homosexuella ska få gifta sig i Svenska kyrkan så är det ju som Emil säger nedan, att det först och främst är ett riksdagsbeslut. Min personliga åsikt är att äktenskapet är ett heligt förbund mellan man och kvinna. Endast två personer av olika kön kan skapa den helhet som ska råda under äktenskapet – att de faktiskt ska bli ett. Vi är skapade till man och kvinna, två olikheter för att vi i samförstånd ska bilda en helhet. Däremot anser jag att man ska hantera honomsexuellas kärlek med största varsamhet. Den är lika varm, älskvärd och helig som vilken heterosexuells som helst. Kärlek är kärlek, men frågan är, var ligger grunden för den sexuella kärleken? Det är väl den egentliga frågan som jag lägger in i den här debatten. Är den skapad av människor när vi vandrat alldeles för långt utan att släppa in Gud i våra hjärtan? Fundera, läs och kommentera!

Citera
17 June 2003 kl. 18:40
Gustav, blivande präst
Gäst

Gud älskar alla människor! Men han tycker inte om det vi gör som är emot hans vilja – synd. Som kristna tror vi att Jesus är Herre och att vi får information om vem han är och vad han har gjort, i Bibeln – Guds ord. Bibeln kan ses som Guds kärleksbrev till oss människor, om hans goda vilja med våra liv. Han älskar oss!

I Bibeln berättas också om vad meningen med våra liv är och det är att leva i gemenskap med Gud, i kärlek till honom och andra människor. Och dessutom att så gott vi kan, avhålla oss från det som är emot hans vilja och göra hans vilja till vår. Homosexuell samlevnad är emot Guds vilja med våra liv säger Bibeln och kristen tradition tydligt. Därför ska man som kristen inte leva ut sådant, men liksom för all annan synd finns det förlåtelse för detta i Jesu blod. Enligt kristen syn är den rätta och av Gud välsignade platsen för sexuell gemenskap en livslång, trofast, relation mellan man och kvinna – äktenskapet.

Maila mig gärna om du känner problem med din sexuella identitet eller har ytterligare frågor om detta viktiga ämne. Det finns en bra förening som erbjuder tydlig hjälp på detta område och där det finns erfarna kristna själavårdare och personer som brottats/ brottas med homosexuella känslor och är osäkra i sin sexuella identitet, nämligen Medvandrarna. De har också en hemsida på internet, titta gärna på den.

Med vänlig hälsning och önskan om Herren frid. Gustav

Citera
4 June 2003 kl. 10:04
Smygarn
Gäst

…och när blev dom styvnackat konservativa?

Har jag missat nåt???

Citera
3 June 2003 kl. 11:54
Magglo
Gäst

Vilka är kyrkans högsta höns?

Citera
3 June 2003 kl. 10:48
Rubenson
Gäst

För min del handlar frågan inte bara om vilka “rättigheter” människor har och om hur mycket eller lite kärlek till medmänniskan det är frågan om. Som kristen måste jag fråga efter vad som är Guds vilja. Gud är kärlek. Det står i Bibeln, men det är inte det enda som står i Bibeln. Genom att låta andra ställen i Bibeln förklara vad som menas, kan vi komma fram till en djupare förståelse av vad Guds kärlek är. Jag tror inte att det räcker med att säga att Gud är kärlek, när det i dagens samhälle finns så många olika sätt att se på vad kärlek är. Inte för att det är fel i sig, men för att det kan förstås fel. Precis som det inte är kärleksfullt av en förälder att inte hindra det barn som är påväg ut i gatan, är det inte kärleksfullt av Gud att låta oss människor göra hur som helst. Frågan är inte bara om det jag gör skadar andra, utan också om det skadar mig. Självklart ska man respektera alla människor, men det är inte samma sak som att acceptera allt de gör.

Citera
3 June 2003 kl. 08:54
Kalle Arvinder
Gäst

Självklart borde dom få det. Det är så störande med all denna styvnackade trångsynthet & konservatism, som för närvarande tycks vara det som gäller bland dom högsta hönsen. Gud är kärlek och om två människor älskar och aktar varandra, varför ska dom då inte ha samma rättigheter som vem som helst. Ok om man inte tycker om homosexuella, jag har själv rätt svårt för det, när det sker i min direkta närhet, men jag respekterar dem och deras vilja. Den största bristvaran i världen idag är kärlek, men ändå finns det dem, även inom kyrkan, som gör sitt bästa för att sätta käppar i hjulet för kärleken, bara för att dem personligen anser det vara “fel”. Jag tycker det är skamligt & vedervärdigt att kalla sig för en “sann” kristen, om man inte kan acceptera & respektera andra människor. Usch.

Citera
2 June 2003 kl. 18:42
Emil Jörgensen
Gäst

Vigs till vad? Präster och diakoner? Eller menar du vigas i äktenskap? Äktenskap är inte möjligt enligt Sveriges lag så det är inte kyrkans sak att bestämma i detta läge.

Citera
1 June 2003 kl. 19:53
Ann Onym
Gäst

Ja frågan är ställd….

Citera