Ska svenska kyrkan tillåta att homosexuella vigs i kyrkan?
Forum / Allmän diskussion / Ska svenska kyrkan tillåta att homosexuella vigs i kyrkan?
Skriv ett svar | Gå till första inlägget | Starta en ny diskussion
| 29 October 2009 kl. 17:28 | |
|
Kalle K Medlem |
Sofia skrev:
Jag vet inte… Kan en Kyrka sluta att vara Kyrka? är det möjligt. Kristus säger att Helvetets portar kan inte övermäkta den, om vi för en sekund säger att det är inte Gud som finns i Svk utan en annan makt, ond sådan, då är det omöjligt att Svk är en kyrka. Om Svk inte är en kyrka VAR är då Kyrkan? Som sagt, det hänger på vem man frågar, vad säger Du kalle, är SvK en Kyrka idag? Sofia: jag fortsätter gärna en konversation på epost. Min mail är: kristen_8925@hotmail.com vore kul att fortsätta reflektera över begreppet kyrka. Dock är det ju inte det som själva tråden handlar om. |
| Citera | |
| 29 October 2009 kl. 08:41 | |
|
Anton M Medlem |
Jag vill helst inte ge mig in i vare sig sakfrågan eller i en teologisk diskussion, dels för att jag själv inte är helt på det klara med vad jag själv tycker. |
| Citera | |
| 29 October 2009 kl. 08:14 | |
|
Kalle K Medlem |
Anton M skrev:
men jag menar att det finns långt mer grundläggande saker som definerar kristendomen än vad man ska kalla en välsignelse över enkönade parrelationer. Det finns läror som är mer centrala än andra. Den mest centrala läran i den kristna tron är läran om Kristi död och uppståndeelse.Men att göra äktenskapet till oviktig lära är inte rätt. Äktenskapet är, som Luther säger, det första av alla förbundet. Det är ett förbund instiftat och välsignat av Gud. Inte av någon människa utan av universums Skapare. Och det är ju något som Guds Son Jesus själv säger (Mt 19:4-5). Det intressanta är också att en norsk teolog menar att SvK genom detta beslut ställer sig utanför Kristi kropp. Svamlar han i nattmössan… ? |
| Citera | |
| 28 October 2009 kl. 22:12 | |
|
Anton M Medlem |
Kalle K: Sofia: |
| Citera | |
| 28 October 2009 kl. 21:17 | |
|
Sofia Gäst |
Kalle K: Jag tillhör inte dem, jag prenumenerade dock på deras skrift en gång i tiden. Enligt Luther så är Kyrkan där Guds ord förkunnas rent och klart. Vissa hävdar (dock i sin enfald enligt mig) att SvK är världens bästa kyrka och står upp för en klar kristen tro. Så enligt dem så är Svk en kyrka. Allt är subjektivt. En kyrkogemenskap, nja enligt luther så kan ju Kyrkan endast vara där Guds ord förkunnas rent och klart, vilket det inte gör hos katoliker, kalvinister, kyrkopolitiker och andra som enligt Luther går emot Skriften och inte förkunnar Guds rena Ord. Jag vet inte… Kan en Kyrka sluta att vara Kyrka? är det möjligt. Kristus säger att Helvetets portar kan inte övermäkta den, om vi för en sekund säger att det är inte Gud som finns i Svk utan en annan makt, ond sådan, då är det omöjligt att Svk är en kyrka. Om Svk inte är en kyrka VAR är då Kyrkan? Som sagt, det hänger på vem man frågar, vad säger Du kalle, är SvK en Kyrka idag? |
| Citera | |
| 28 October 2009 kl. 19:53 | |
|
Kalle K Medlem |
Sofia skrev:
Kalle K: Lutherska bekännelsekyrkan http://www.lbk.cc/ värnar nog mer lutherdom än SvK gör. Anton M: frågan är hypotetisk, kan SvK någon gång sluta att praktisera sin kristna tro? Sofia: hör du personligen till LBK? Känner till den kyrkan rätt väl, har goda vänner som är aktiva där. Dock tycker jag att att man har en väl snäv syn på frågan om kyrkogemenskap. |
| Citera | |
| 28 October 2009 kl. 19:09 | |
|
Sofia Gäst |
Kalle K: Lutherska bekännelsekyrkan http://www.lbk.cc/ värnar nog mer lutherdom än SvK gör. |
| Citera | |
| 28 October 2009 kl. 17:11 | |
|
Kalle K Medlem |
Sofia skrev:
Att Din fråga: Går vidare hur? Jag svarar: lämna kyrkan som poltikerna ha raserat, är kyrkan ens kristen för att citera humanisterna. På sätt och vis förstår jag dig, och jag funderar mycket över det här själv. Men samtidigt väcks frågan: varför skall jag lämna kyrkan när det är jag som har hemortsrätten till kyrkan då jag delar den lutherska bekännelsen. |
| Citera | |
| 28 October 2009 kl. 17:08 | |
|
Kalle K Medlem |
Anton M skrev:
Det enda jag kan tycka är att ens egen bön och meditation bör vara en större vägledning än att ängsligt se sig om efter vad “alla andra” tycker. Bönen och meditationen är onekligen viktiga. Men en tillflykt och en styrka är Guds Ords sanning. |
| Citera | |
| 28 October 2009 kl. 17:07 | |
|
Kalle K Medlem |
Anton M skrev:
Det är väl inte heller upp till denne enskilde humanist att avgöra huruvida Svenska kyrkan är en kristen kyrka eller ej. Är det egentligen inte upp till varje människa att pröva om en kyrka ger uttryck för en god kristen förkunnelse eller ej? |
| Citera | |
| 28 October 2009 kl. 12:04 | |
|
Anton M Medlem |
Jag skulle uppskatta om du inte lade orden i munnen på mig. |
| Citera | |
| 28 October 2009 kl. 11:48 | |
|
Sofia Gäst |
vad är det som säger att Svenska kyrkan alltid kommer vara kristen? |
| Citera | |
| 28 October 2009 kl. 10:26 | |
|
Anton M Medlem |
På samma sätt som hon alltid varit kristen. Jag är ingen teolog, så jag vill inte ge mig in i teologin. Det finns det andra som kan bättre. Jag vill heller inte ge mig in i sakfrågan. |
| Citera | |
| 27 October 2009 kl. 22:58 | |
|
Sofia Gäst |
Och på vilket sätt är den “nya” Svenska kyrkan kristen? för att då hänvisa till Stefan Gustavssons tankar om den “nya” tron som finns i Svenska kyrkan, om nu Stefans ord väger tyngre? Nåväl, i den takt som svenskarna lämnar kyrkan så lär den ju inte finnas kvar så länge till? |
| Citera | |
| 27 October 2009 kl. 21:07 | |
|
Anton M Medlem |
Det känns väl kanske inte som att man ska låta Humanisterna (eller egentligen en enskild humanist, jag antar att du syftar på bloggen Humanisten) avgöra huruvida man ska lämna Svenska kyrkan eller ej. Det är väl inte heller upp till denne enskilde humanist att avgöra huruvida Svenska kyrkan är en kristen kyrka eller ej. |
| Citera | |
| 27 October 2009 kl. 19:33 | |
|
Sofia Gäst |
Att Din fråga: Går vidare hur? Jag svarar: lämna kyrkan som poltikerna ha raserat, är kyrkan ens kristen för att citera humanisterna. |
| Citera | |
| 27 October 2009 kl. 11:01 | |
|
Kalle K Medlem |
Sofia skrev:
Lämna den, det vore väl ett logiskt resonemang. Hur menar du? |
| Citera | |
| 25 October 2009 kl. 08:44 | |
|
Sofia Gäst |
Lämna den, det vore väl ett logiskt resonemang. |
| Citera | |
| 22 October 2009 kl. 21:37 | |
|
Kalle K Medlem |
Markus N skrev:
går vidare med vadå? Med beslutet som fattades på förmiddagen och som enligt +Sven har gjort vår kyrka till en helt ny kyrka. |
| Citera | |
| 22 October 2009 kl. 18:11 | |
|
Eric H Medlem |
Kalle K skrev:
Då är beslutet fattat. Hur går man vidare med det här? Ja, vi väntar väl på nästa sak som samhället trycker på att kyrkan ska tycka. För Gud förbjude om det skulle råda olika åsikter i kyrkan och samhället. |
| Citera | |
| 22 October 2009 kl. 12:36 | |
|
Markus N Medlem |
Kalle K skrev:
Då är beslutet fattat. Hur går man vidare med det här? går vidare med vadå? |
| Citera | |
| 22 October 2009 kl. 12:13 | |
|
Kalle K Medlem |
Då är beslutet fattat. |
| Citera | |
| 19 October 2009 kl. 13:14 | |
|
Kalle K Medlem |
Helen H skrev:
Men av det jag läst och hört så är de allra flesta överrens om att det Paulus motsätter sig inte handlar om kärleksfulla relationer mellan två vuxna som vill leva tillsammans på samma sätt som i ett äktenskap. Snarare verkar det handla om inte alltid så sunda relationer mellan vuxna män och tonårspojkar, eller nån form av protstitution… Men ingen vet väl precis vad det gäller, eftersom orden är svåra och det är rätt länge sen… :) Läs gärna Chrys Caragounis bok “Homoerotik”. I denna bok driver han ett resonemang av en helt annan uppfattning. Han hänvisar till diverse samtida källor och visar att Paulus faktiskt talar om homosexualitet. En annan bok som kan nämnas är Bertil Gärtners bok “Till man och kvinna”. |
| Citera | |
| 18 October 2009 kl. 15:44 | |
|
Kalle K Medlem |
I Säters kyrka firas det: |
| Citera | |
| 18 October 2009 kl. 15:43 | |
|
Kalle K Medlem |
Anders skrev:
Ni vill inte visa någon vilja att revidera ers åsikter och visar 0% ödmjukhet. Det är sorgligt. […] Glöm inte att vi också hittar stöd för slaveri, judeförföljelse, barnaga och hustrumisshandel i Bibeln. Var är ni och uttrycker ert stöd för detta? A. Jo, så låter det när man avviker från vad som är politiskt korrekt och vad majoriteten anser vara rätt. Och visst är det viktigt med ödmjukhet. Men ödmjukhet innebär inte alltid att anpassa sig till majoriteten. Ödmjukheten måste först och sist riktas åt Gud och Hans ord. “Man måste lyda Gud mer än människor.” B. Det är rent struntprat. - Det talas om barnaga vid några tillfällen, men det handlar på det hela taget bara om att man skall uppfostra barn väl. Det är inte samma sak som att man ska misshandla barn. - Hustrumishandel?! Paulus säger att mannen skall älska sin hustru och offra sig för henne såsom Kristus älskar och offrade sig för Kyrkan. (Ef 5) Inte kommer det någon hustrumisshandel för det. - Paulus uppmanar slaven att förbli slav. Det är inte samma sak som att slavhandel är rätt. Och det är inte samma sak som att slaveri inte skall avskaffas genom den världsliga makten. Paulus görhär en distinktion mellan den andliga och den värdsliga makten. Kyrkans uppgift är inte att styra staten,även om enskild människor kan och ska det. |
| Citera | |

Online just nu
Kommande arrangemang
Händer snart
Fråga
Statistik