Datorer/plattor/telefoner med ett äpple på
Forum / Allmän diskussion / Datorer/plattor/telefoner med ett äpple på
Skriv ett svar | Gå till första inlägget | Starta en ny diskussion
| 30 June 2008 kl. 16:31 | |
|
Gabriel F Avregistrerad |
Jäpps jag ska hänga på låset den 11:e är tanken… |
| Citera | |
| 30 June 2008 kl. 12:25 | |
|
Anton J A Medlem |
hehe. Så det blir den nya för dig gabriel, gött. Själv nöjer jag mig med den gamla |
| Citera | |
| 30 June 2008 kl. 10:48 | |
|
Jo, den flyter ju fint med iPhone, det har jag också testat. Får la göra mer ingående tester om sisådär en 12 dar… |
| Citera | |
| 29 June 2008 kl. 21:51 | |
|
Anton J A Medlem |
Sitter just och surfar med min iPhone på hemsidan. Måste säga att den ser galet bra ut, särkilt eftersom att texten I mitten av sidan anpassas till webbläsarens bredd |
| Citera | |
| 1 February 2008 kl. 14:54 | |
|
David S Medlem |
Erik H skrev:
Sådär ja, då har jag maxat min macbook med 4gb ram :) Snyggt jobbat. :) |
| Citera | |
| 1 February 2008 kl. 14:29 | |
|
Eric H Medlem |
Sådär ja, då har jag maxat min macbook med 4gb ram :) |
| Citera | |
| 1 February 2008 kl. 13:51 | |
|
David S Medlem |
Tänker du på långvarigt badbollande, Stefan? |
| Citera | |
| 31 January 2008 kl. 23:13 | |
|
Stefan L Medlem |
Emil J skrev:
Ja det är väl för att de är dåligt programmerade gissar jag? Men det har ju ingenting med OS X att göra? Eller har du fått en kernel panic av ett program nån gång? Jag tror det är ytterst ovanligt. Är det bara kernel panic vi pratar om? Jag menar att datorn hänger sig och inte vill mer så man “tvingas” starta om. Kernel panic har jag fått då ett usb-minne åkte ut lite fort. Tredjepartsprogram hänger sig ibland, men att det har med OS X att göra tror jag inte. |
| Citera | |
| 31 January 2008 kl. 21:22 | |
|
Henrik H Medlem |
Om inte Apple har ändrat alltför mycket i koden jämfört med *BSD (det operativsystem som OS X bygger på) så ska det vara i närmast omöjligt. En av principerna är att släppa in så få saker som möjligt i operativsystemets inre kärna, får att på så sätt inte riskera att någon mindre försiktig programmerare ställer till det. |
| Citera | |
| 31 January 2008 kl. 14:09 | |
|
Emil J Medlem |
Stefan L skrev:
Fast hur kommer det sig då Emil att det är övervägande tredjepartsprogram som hänger sig? Ja det är väl för att de är dåligt programmerade gissar jag? Men det har ju ingenting med OS X att göra? Eller har du fått en kernel panic av ett program nån gång? Jag tror det är ytterst ovanligt. |
| Citera | |
| 31 January 2008 kl. 12:16 | |
|
Stefan L Medlem |
Det beror faktiskt på en själv. Om man ska “mata ut” sådan hårdvara och inte gör det så får man ju skylla sig själv. Fast hur kommer det sig då Emil att det är övervägande tredjepartsprogram som hänger sig? |
| Citera | |
| 30 January 2008 kl. 21:50 | |
|
David S Medlem |
Precis som Emil skriver är det ofta hårdvara som totalhänger systemet. Mobiltelefoner inpluggade via USB-kabel har orsakat Kernel Panic några gånger på min PB. |
| Citera | |
| 30 January 2008 kl. 21:36 | |
|
Emil J Medlem |
De allra flesta fall att OS X kraschar beror faktiskt inte på program utan på hårdvara, främst minnen. Hittils har jag inte lyckats krascha OS X någon gång (en så kallad kernel panic), å andra sidan tror jag inte att jag lyckades krascha Windows (blåskärm) särskilt många gånger heller. |
| Citera | |
| 30 January 2008 kl. 21:27 | |
|
Stefan L Medlem |
De allra flesta anledningar till att OS X kraschar beror på så kallade tredjepartsprogram. Sådana utvecklas inte av de som utvecklar operativsystemet (t.ex. OS X, UNIX, Linux, Windows) och är inte alltid helt korrekt kodade. Det kan medföra det som Henrik H skriver några inlägg ner att program skenar och ställer till det. Om något kraschar hos mig så stänger jag programmet självt och startar om det. Till skillnad från många gånger när det gäller windows så hänger sig bara programmet och inte operativsystemet. Det är det många menar med att Macar inte hänger sig. Det är visserligen inte sant för det gör alla operativsystem någon gång. OS X gör det bara bra mycket mer sällan än Microsofts lilla gullebarn. Senast redigerad för ungefär 4 år sedan av Stefan L. |
| Citera | |
| 30 January 2008 kl. 20:43 | |
|
Anton J skrev:
Transmission, finns inte så många bra till OS X. men Transmission får la duga =) Okej, den har jag med. Konstigt att Safari krascha. Det har aldrig hänt mig. Inte för att jag använt den särskilt frekvent, men ändå. Senast redigerad för ungefär 4 år sedan av Gabriel F. |
| Citera | |
| 30 January 2008 kl. 20:16 | |
|
Anton J A Medlem |
Transmission, finns inte så många bra till OS X. men Transmission får la duga =) |
| Citera | |
| 30 January 2008 kl. 15:40 | |
|
Anton J skrev:
Safari och Torrents ville inte riktigt funka ihop och segade ner hela systemet. så jag startade om datorn. Men i stora hela tycker jag att min MacBook är riktigt bra. För en gångs skull kan man säga att man har en BÄRBAR dator Vilken torrentklient använder du? |
| Citera | |
| 30 January 2008 kl. 14:29 | |
|
Anton J A Medlem |
Safari och Torrents ville inte riktigt funka ihop och segade ner hela systemet. så jag startade om datorn. Men i stora hela tycker jag att min MacBook är riktigt bra. För en gångs skull kan man säga att man har en BÄRBAR dator |
| Citera | |
| 30 January 2008 kl. 14:10 | |
|
Henrik H Medlem |
Egentligen är det mycket sällan en operativsystem som är baserat på unix (som tex OS X eller Linux) låser sig, utan oftast handlar det om att ett program skenar och suger upp alla systemresurser och gör att det upplevs som att det låser sig. Har man en annan dator tillhanda kan man ofta släcka ned det programet som är problemet. |
| Citera | |
| 30 January 2008 kl. 07:52 | |
|
David S Medlem |
Erik H skrev: Och för att inte knarka ner mig totalt i macträsket och sätta på mig skygglapparna så måste jag faktiskt berätta att matatch nyinköpta macbook tokrasade idag :P Det ni, “OS X skulle aldrig rasa”-typer ;) Intressant. Vad gjorde han för att orsaka detta? Jag kör OS X Tiger och det är sällan något hänger sig, och i stort sett aldrig något tokhänger hela systemet. |
| Citera | |
| 30 January 2008 kl. 07:26 | |
|
Erik H skrev:
Och för att inte knarka ner mig totalt i macträsket och sätta på mig skygglapparna så måste jag faktiskt berätta att matatch nyinköpta macbook tokrasade idag :P Det ni, “OS X skulle aldrig rasa”-typer ;) “SBS”:http://sv.wikipedia.org/wiki/SBS… Nej, men mina upplevelser de senaste månaderna har inte vart helt felfria heller faktiskt, det erkänner jag villigt. |
| Citera | |
| 29 January 2008 kl. 23:42 | |
|
Eric H Medlem |
Och för att inte knarka ner mig totalt i macträsket och sätta på mig skygglapparna så måste jag faktiskt berätta att matatch nyinköpta macbook tokrasade idag :P Det ni, “OS X skulle aldrig rasa”-typer ;) |
| Citera | |
| 29 January 2008 kl. 23:37 | |
|
Eric H Medlem |
Förhoppningsvis så hamnar min macbook hemma hos mig imorgon efter den lilla turen från nederländerna. Känns onekligen gött! Ska bara vänta in minne också så den går att använda :P |
| Citera | |
| 29 January 2008 kl. 21:46 | |
|
Henrik H Medlem |
Kan vi inte starta ett litet klassiskt flame war (http://en.wikipedia.org/wiki/Flame_war för den som inte vet vad det är) om vilket OS som är bäst? (Ja, eftersom wintel plattformen vann hårdvarumässigt är det väl det enda som finns kvar att diskutera? ;) Senast redigerad för ungefär 4 år sedan av Henrik H. |
| Citera | |
| 29 January 2008 kl. 18:07 | |
|
Emil J skrev:
Jag har hört ryken om att Matatch och Orren också kommit över till den virusfria sidan :D Och Johan Stam, fast det var några månader sen. |
| Citera | |

Online just nu
Kommande arrangemang
Händer snart
Fråga
Statistik