Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan

Glömt lösen?

Bli medlem

ICQ-blomma Online just nu

Kalender Kommande arrangemang

Grundkurs för Unga Ledare
17
feb
Mitterminsmöte- Fight for Faith
2
mar
Ung Pilgrim 11-13 läger 2
16
mar
Ung Pilgrim 10-12 läger 4
6
apr
Vårläger
20
apr
Distriktsårsmöte
27
apr
Fler arrangemang »

Hand Händer snart

fler ...

Frågetecken Fråga

Vill du att snön ska komma nu?
Ja!
21
Den har redan kommit dit jag bor!
4
Usch för snö, ge mig värme!!
6
Den kan komma på julafton!
4
Ja, det borde vara snö hela året!
2

Tidigare frågor »

Stats Statistik

Det senaste dygnet har 8 personer loggat in på sidan, samtidigt som 3 inlägg har skrivits i forumet. Hitta en slumpvis utvald medlem eller se vad som har hänt på sidan.

Datorer/plattor/telefoner med ett äpple på

Forum / Allmän diskussion / Datorer/plattor/telefoner med ett äpple på

Skriv ett svar | Gå till första inlägget | Starta en ny diskussion

7 November 2008 kl. 15:41
Adam O
Medlem
Adam

Jo, jag vet inte riktigt hur mycket man får ge för själva telefonen i Italien. Det jag försöker komma undan är Telias ockerabonnemang som de vill pracka på en genom sin iPhoneförsäljning.

Citera
7 November 2008 kl. 14:05
Gabriel F
Avregistrerad
Gabriel

Tja kanske. De är ju rätt dyra där om man vill ha en olåst. Och ett abbonemang måste du ju ändå ha så jag vet inte hur mycket du tjänar egentligen.

Dessutom måste du väga in att det inte är någon världsvid garanti på iPhone som det är på alla andra av Apples produkter. Om den går sönder måste du reklamera den i samma butik som du köpt den. Det är ju en rätt viktig grej faktiskt.

Citera
7 November 2008 kl. 13:31
Adam O
Medlem
Adam

Mina föräldrar åker till Italien nästa vecka, skulle jag tjäna något på att låta dem köpa ut en iPhone 3G åt mig där? I Italien är det olagligt med operatörslåsta telefoner, alltså kan jag välja vilket abonnemang jag vill i Sverige sen. Några tankar om detta?

Citera
9 October 2008 kl. 00:06
Stefan L
Medlem

Jag har blivit med Mac, igen!

En Mac Mini har anslutit till min lilla Macfamilj :)

Citera
26 September 2008 kl. 19:29
Gabriel F
Avregistrerad
Gabriel

Slog ihop diskussionen om iPhone med diskussionen om äppledatorer. Det räcker med en Apple-tråd. Därför är det kanske lite skumt med inläggen här…

/Gabriel, forummoderator

Senast redigerad för mer än 3 år sedan av Gabriel F.
Citera
24 September 2008 kl. 21:43
Stefan L
Medlem

en 2g för mindre än halva priset mot vad det kostar att köpa en ren.

Jag behöver inte 3g och har redan en gps så det är i princip samma telefon.

Citera
24 September 2008 kl. 18:51
Johannes G
Medlem
Johannes

Stefan L skrev:
Jag har blivit med iPhone…

Utan abonnemang eller? Med tanke på att du förespråkade mot det abonnemanget…

Senast redigerad för mer än 3 år sedan av Johannes G.
Citera
24 September 2008 kl. 17:42
Stefan L
Medlem

Jag har blivit med iPhone…

Citera
23 September 2008 kl. 13:50
Maria H
Medlem
Maria

Markus N skrev:
är det värt pengarna?

Jag har inte iPhone men det känns som en dum fråga. ;P De jag känner som köpt sig en iPhone är ju apple-nördar och tycker nog det är värt pengarna, även om de skulle ha hittat någon nackdel. :P

Citera
23 September 2008 kl. 13:01
Markus N
Medlem
Markus

Jag funderar lite på att köpa en Iphone men jag har inte riktigt bestämt mig… jag vet att en del av er har en Iphone så jag undrar vilka för- och nackdelar finns det med Iphone? någon/några funktioner som du saknar? är det värt pengarna?

Citera
22 September 2008 kl. 13:02
Anton J A
Medlem
Anton  J

Orren tipsade mig om Webkit igår, det är som en klon av Safari men motorn är moddad och den uppdateras varje dag. Köde acid 3 test igår och fick 100/100 jämfört med 78/100 med safari, göttans.

http://nightly.webkit.org/

Citera
19 September 2008 kl. 16:15
Stefan L
Medlem

“Här”:http://www.widebase.se/product_info.php?produc… kan man köpa en olåst iPhone betydligt billigare än de 8500 som “Datametrix”:http://webshop.datametrix.se/PartDetail.aspx?q… säljer för.

Citera
16 September 2008 kl. 12:47
Stefan L
Medlem

“De hetaste” var inte ens dyrare än iPhone. Hur många gånger har man inte stått och dreglat över “de hetaste” men någonstans tänkt att det är på tok för dyrt. Visst, iPhone är världens hetaste mobil just nu, råder nog ingen tvekan. Som sagt så handlar det om småpengar när man slår ut det per månad men att betala 7000 för en mobil vet jag inte.

Varför köpa en Bently när jag kan köra 30000 mil i en Volvo? Jag försöker bara sätta det i proportion till vad som jag själv anser vara rimligt för en produkt.

Jag håller med om att 7000 spänn för en SnorHet mobil är rimligt men jag tror nog att de flesta håller med om att det är mycket pengar för en mobil.

Citera
16 September 2008 kl. 12:38
Eric H
Medlem
Eric

Gjorde en liten research på operatörskostnader för fastprisabonnemang:
Tele2: 499:-
Telenor: 599:-
Telia: 599:-
Tre: 599:-

Telia må vara dyra, men det är alla andra operatörer också, bortsett från Tele2.
När det sen gällde om man får en subventionerad telefon för att man köper dyraste abonnemangsvalet blev resultatet ganska lika mellan operatörerna. Eftersom ingen annan än telia har iPhone jämförde jag med andra “värstingmodeller”, i det här fallet Nokia N95, SonyEricsson P1i samt SonyEricsson C902.

Tre: Fastpris 599:-/mån i 18 månader. Vill du ha en Nokia N95 8gb till detta kostar det 139:-/mån i 18 månader.
Totalsumma: 13 284:- för 18 månader.

Telenor: Fastpris 599:-/mån i 18 månader. SonyEricsson P1i kostar 150:-/mån i 18 månader.
Totalsumma: 13 482:- för 18 månader.

Tele2: Fastpris 499:-/mån i 18 månader. SonyEricsson C902 till detta abonnemang kostar 150:-/mån i 18 månader +749:- i engångsavgift.
Totalsumma: 12 431:- för 18 månader.

Telia: Fastpris 599:-/mån i 18 månader. iPhone kostar 4220:- till detta.
Totalsumma: 15 002:- för 18 månader.

Slutsats: Prisskillnaderna är inte speciellt stora mellan operatörerna visade det sig. Tele2 är 100:- billigare på sitt fastprisabonnemang, men tar ut 150:-/mån i 18 månader för en ny SonyEricsson värstingmobil. De övriga operatörerna är rätt jämna i sina prissättningar. Man kan dock se att ingen av operatörerna subventionerar en värstingmobil speciellt mycket, trots att man väljer deras dyraste abonnemangsformer. Hos “tre” blev det faktiskt en dyrare månadsavgift att välja fastpris 599:- istället för ett abonnemangsalternativ som kostade 499:-/mån. Då hade du t.o.m fått telefonen gratis. Telia med iPhone blev dyrast, inte pga. abonnemanget utan för att dom tog ut mest för själva telefonen. Men det är ju också den hetaste telefonen på marknaden, och det kostar som sagt att ligga på topp.

Kanske är det så att operatörerna tjänar inte speciellt mycket på fastprisabonnemangen, därav dålig subventionering på dyra mobiltelefoner tillsammans med dessa?

Citera
16 September 2008 kl. 12:20
Stefan L
Medlem

“Köpa olåst iPhone i Sverige”:http://webshop.datametrix.se/PartDetail.aspx?q…

Citera
16 September 2008 kl. 11:56
Stefan L
Medlem

Gabriel F skrev:
[…] Du glömmer dock en grej. Om du drar ifrån vad ditt tele2-abbonemang skulle ha kostat dig kommer du ner i 7000 spänn för telefonen. Det är dyrt men inte så dyrt som du vill ha det till.

Det är precis så dyrt “som jag vill ha det till”. Faktum är ju att det kostar precis 15002:- om jag går och köper en iPhone idag och tecknar 18 månader fastpris.

Du menar att man kvittar (när på 100:-) det abonnemang jag har idag mot det jag skaffar? I så fall tycker jag att 7000 för en iPhone är ohyggligt dyrt. Jämför det med att jag kan köpa en macbook för 8850 kr.

Eric H skrev:
Telefonen kostar “endast” 150 dollar stod mister Jobs och basunerade ut när dom presenterade iPhone.

Nej det sa han inte. Han sa 199 dollar. Att en iPhone kostar 150 dollar gäller tillverkningen och är en kalkyl någon gjort genom att kolla upp priset på varje del som en iPhone innehåller och slagit ihop kostnaderna.

Eric H skrev:
Priset för en iPhone är inte 15000:-, allt beror ju på vad du som användare väljer att ha för abonnemang till din telefon. Du betalar idag 499:/mån fastpris hos tele2. Det ger en totalsumma på 9000:- över 18 månader. Telias fastprisalternativ är dock 100: dyrare (och har så varit låååångt innan iPhone kom) och ger en totalsumma på 10800:- över 18 månader.
Det är således 1800: dyrare i abonnemangskostnad att byta till telia för din del.
Men priset du betalar för den fysiska telefonen är ju bara 4220:-. Det är inte en allt för orealistisk summa om du ser på vad mobiltelefoner kostar idag.

Klart det beror på vilken abonemangsform jag väljer. Glöm inte bort att jag har en telefon idag som jag inte behöver betala för. 4220+1800=6020 i merkostnad. Åter igen så kan jag lägga till knappa 3000:- för att få en väldigt bra dator. Gällande mitt abonnemangsval så blir det väldigt dyrt. Det jag menar är att om man nu väljer ett så pass “dyrt” abonnemang så tycker i alla fall jag att man borde får en större subvention på mobilen, fast det är ju bara min åsikt och det är därför jag tycker den är för dyr för mig.

Dyrt eller inte så tycker jag att Telia tar ut allt för höga kostnader vilket de också fått kritik för. Det gillar jag inte och det är främst därför jag valt att inte köpa en. Min situation ser ut så här. 499:- i månaden är det jag känner att jag max vill betala. Det kostar alltså mig strax under 9000:- i 18 månader. Att få en utgift till på 6000:- känns förbaskat dyrt. I det långa loppet handlar det om småpengar, till exempel så kostar det 334 kronor mer i månaden vilket är ungefär precis så mycket försäkringen på min bil kostar varje månad. Däremot är det inte det dyraste alternativet, med iMaxi kostar det 17657 för 18 månader. Då har man ändå bara en tredjedel av minuter och sms/mms till sitt förfogande. Dock har man fri surf vilket förmodligen väger upp.

Jag menar inte att iPhone inte är värt pengarna, jag menar att Telia inte är värda pengarna…

Senast redigerad för mer än 3 år sedan av Stefan L.
Citera
16 September 2008 kl. 09:43
Adam O
Medlem
Adam

Att Apple har procent på det operatören tjänar när folk använder sin iPhone tycker jag är lökigt. Alla andra mobiltillverkare (må de alla brinna i Hades) nöjer sig ju med att sälja själva telefonen.

Citera
15 September 2008 kl. 22:32
Eric H
Medlem
Eric

I hacket på telia så finns det ytterligare en aspekt att ta med i beräkningen. Telefonen kostar “endast” 150 dollar stod mister Jobs och basunerade ut när dom presenterade iPhone. Det berättades dock inte att apple själva tar 15-20% (exakt procentsats tvistar de lärde om) av inkomsterna som operatören får från telefontrafiken. Således tjänar apple betydligt mer pengar per iPhone än de 150 dollar som annonserades. Detta är säkerligen en anledning till att telia tvingas dra upp priset för sin telefon. Sedan finns det givetvis också en hype kring telefonen, det går inte att förneka. Men apple är till viss del med i den hypen…

Ang. Stefans kalkyler
Priset för en iPhone är inte 15000:-, allt beror ju på vad du som användare väljer att ha för abonnemang till din telefon.
Du betalar idag 499:/mån fastpris hos tele2. Det ger en totalsumma på 9000:- över 18 månader. Telias fastprisalternativ är dock 100: dyrare (och har så varit låååångt innan iPhone kom) och ger en totalsumma på 10800:- över 18 månader.
Det är således 1800: dyrare i abonnemangskostnad att byta till telia för din del.
Men priset du betalar för den fysiska telefonen är ju bara 4220:-. Det är inte en allt för orealistisk summa om du ser på vad mobiltelefoner kostar idag.

Personligen skulle jag nog landa någonstans runt 8000:- för att ha en iPhone i 18 månader. Dyrt vet jag inte, beräknar samma månadsförbrukning som jag har nu. Klart att man får lägga 4-5 papp för telefonen, men mediaspelare och mobiltelefoner regnar väldigt sällan gratis från himlen.

Så, nej, egentligen tycker jag inte att den skulle vara dyrare än vanliga telefoner. I Stefans kalkyl skulle det kosta honom 1800:- mer över 18 månader att använda en iPhone (eftersom telias fastpris är 100: dyrare än hans nuvarande), om man bortser från kostnaden för själva telefonen. Möjligen är telia dyrare än tele2 i abonnemangskostnader, men de priserna har ju gällt långt innan iPhone kom.

Senast redigerad för mer än 3 år sedan av Eric H.
Citera
15 September 2008 kl. 19:28
Gabriel F
Avregistrerad
Gabriel

Min iPhone går nog på nåt i de summorna tror jag. Eller njae, inte riktigt men 14000 iaf. Du glömmer dock en grej. Om du drar ifrån vad ditt tele2-abbonemang skulle ha kostat dig kommer du ner i 7000 spänn för telefonen. Det är dyrt men inte så dyrt som du vill ha det till.

Citera
15 September 2008 kl. 18:29
Stefan L
Medlem

För mig blir det dyrt. I dag har jag Tele2 fastpris vilket betyder att jag betalar 499:- i månaden, då får jag också ringa i princip hur mycket jag vill (2 timmar/ i snitt) och skicka 3000 sms (100 st/dag).

Om jag ska ha samma sorts abonnemang med Telia så kostar det 599:- i månaden. Om jag ska ha en iPhone så ska jag ha en på 16Gb (samma storlek som Emil har). För att göra kalkylen så billig som möjligt så säger vi att jag tecknar ett avtal på 18 månader. Det skulle jag i och för sig inte göra eftersom jag ändå måste ha ett abonnemang efter det och kan jag få mobilen billigare så tecknar jag givetvis längre men skit samma.

18 månader och 16 Gb = 4220:-
599:- x 18 månader = 10782:-
Summa för mobil och abonnemang = 15002:-
(24 månader = 18296:-)

Skulle jag köpa en idag så skulle det alltså kosta 15002:- vilket är 833,50 i månaden (762:- 24 månader). Jag kan faktiskt inte tänka mig att lägga så mycket pengar på att ha en mobiltelefon. Folk frågar mig hur jag kan lägga 500 spänn i månaden på ett abonnemang, ska jag då svara med att: Vänta bara tills jag ger ännu mer och köper en mobil för ett ockerpris!

Denna machype som uppstått får mig att bli förbannad. Det betyder ju att man kan ta ut överpris. Var det något jag lärde mig på Marknadsföringskursen på företagsekonomin i skolan så var det att det är väldigt dyrt att vara en early adopter. Det som alla inte vet är att mobilen kostar ungefär 150 dollar att tillverka vilket är i runda slängar 1000 spänn. Sedan är det ju så att mjukvaran och utveckling har kostat vilket säkert dubblerar priset när man slår ut det. Sedan kommer det som gör mig lite pissed, det är att Telia ska ha förtjänst på mobilen med. Då tycker jag att det är småaktigt om jag ändå skulle betala 600 spänn i månaden på ett abonnemang. – Men du får ju ringa “hur mycket du vill”. Ja det får jag men seriöst, vad kostar det för Telia idag att driva sin trafik, inte så mycket i alla fall.

Nä, Telia passar på att ta ut extra hundra-/tusen-lappar när de har chansen. Jag gillar Appleprodukter men inte 15000…

Jag kommer säkert att köpa en iPhone, det kommer jag men inte så länge det tas ut orimliga priser. Jag utmanar alla här i forumet. Vad kostar era abonnemang i månaden? Har du köpt en mobil till abonnemanget också så räkna in det och slå ut det på varje månad. Om tio personer kommer över 15000 så går jag och köper en iPhone direkt om jag så ska diska mig till en.

Citera
3 September 2008 kl. 17:03
Johanna P
Medlem
Johanna

Jag har tagit på en livs levande iPhone!

Citera
20 August 2008 kl. 09:17
Johannes G
Medlem
Johannes

Skulle gärna vilja ha en, men alldelles för dyrt för mig.

Senast redigerad för mer än 3 år sedan av Johannes G.
Citera
19 August 2008 kl. 23:11
Emil J
Medlem
Emil

Äh, så himla dyrt är det inte. Telia till vänner 69 spänn imånaden… passar mig perfa, men det är ju inte lika bra som Stefans abb :) Men jag skulle nog betala 500 pix i månaden för att få ha min iPhone, precis så bra är den.

Citera
19 August 2008 kl. 22:20
Anna C
Avregistrerad
Anna

Stefan L skrev:
Blev det någon iPhone Gabriel?

jepp, du ska bara veta hur mycket han har skrutit. Han ber folk att fråga vad klockan är bara för att han ska kunna ta upp sin IIIIiii-phooone och kolla…

Citera
19 August 2008 kl. 21:40
Stefan L
Medlem

Blev det någon iPhone Gabriel? Själv tycker jag att den blev på tok för dyr med Telia.

För övrigt så har jag blivit med Mac igen. Det blev en MacBook så numera är det tre Mac’ar i familjen.

Citera