Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan

Glömt lösen?

Bli medlem

ICQ-blomma Online just nu

Kalender Kommande arrangemang

Grundkurs för Unga Ledare
17
feb
Mitterminsmöte- Fight for Faith
2
mar
Ung Pilgrim 11-13 läger 2
16
mar
Ung Pilgrim 10-12 läger 4
6
apr
Vårläger
20
apr
Distriktsårsmöte
27
apr
Fler arrangemang »

Hand Händer snart

fler ...

Frågetecken Fråga

Vill du att snön ska komma nu?
Ja!
21
Den har redan kommit dit jag bor!
4
Usch för snö, ge mig värme!!
6
Den kan komma på julafton!
4
Ja, det borde vara snö hela året!
2

Tidigare frågor »

Stats Statistik

Det senaste dygnet har 11 personer loggat in på sidan, samtidigt som 2 inlägg har skrivits i forumet. Hitta en slumpvis utvald medlem eller se vad som har hänt på sidan.

Är du kristen på "riktigt"?

Forum / Allmän diskussion / Är du kristen på "riktigt"?

Skriv ett svar | Gå till första inlägget | Starta en ny diskussion

17 September 2009 kl. 23:53
Emil J
Medlem
Emil

Ännu en off-topic-tråd :)

Men ja, Gud ångrar sig ibland när han har gjort något, men jag tror mer att det är ett slags pedagogisk ånger. Alltså ett sätt för Gud att förklara att på detta sätt ska han inte göra igen. Gud kan inte göra fel i bemärkelsen göra ont.

Citera
17 September 2009 kl. 21:21
Filip P
Medlem
Filip

Är det inte så att Gud visst kan “göra fel” men vet ändå om det i förväg? För han står ju över tid och rum.. Men visst finns det en ånger efter syndafloden?

Citera
16 August 2009 kl. 01:53
Johannes G
Medlem
Johannes

Nej, det tror jag inte. Det är ju hans vilja som bestämmer vad som är rätt.

Citera
15 August 2009 kl. 21:28
Wivica W
Medlem
Wivica

hoho?

Citera
9 August 2009 kl. 15:30
Wivica W
Medlem
Wivica

Min fråga är: Kan GUD göra fel :O?

Citera
4 August 2009 kl. 17:12
Wivica W
Medlem
Wivica

Tack för aLla svar!

Jag såg en film för inte så länge sedan, hete typ Noak ark.
Filmen slutade i vilket fall som helst med att Gud i filmen talade igen om Noak och sa att han gjort fel. Att även Gud kan göra fel. Sedan bad han Noak om ursäkt.

Min fråga är: Kan GUD göra fel :O?

Citera
29 July 2009 kl. 23:46
Henrik H
Medlem
Henrik

Däremot ska vi ju också komma ihåg att en del av sakerna som vi associerar till de olika könen är ju något som vi människor som hittat på under årens lopp. Det har inget med att gud skapade man och kvinna att göra utan det är senare påhitt.

Citera
28 July 2009 kl. 15:53
Emil J
Medlem
Emil

Wivica W skrev:
men om man inte mår bra av att vara kvinna/man, som de människorna i dokumentärerna och så säger att de inte gör….alltså, gud vill väl inte att vi ska må dåligt?

Bara för att vi mår bra av att göra en sak betyder det ju inte automatiskt att det är det rätta att göra. Men visst finns det massor av människor som mår dåligt därför att de är missnöjda med den kropp de har, det är en del av vår skadade värld att det är på det sättet. Varje människa måste nog hitta sin egen väg att förhålla sig till sin kropp, Guds önskan är att vi ska älska den.

Citera
27 July 2009 kl. 16:17
Wivica W
Medlem
Wivica

men om man inte mår bra av att vara kvinna/man, som de människorna i dokumentärerna och så säger att de inte gör….alltså, gud vill väl inte att vi ska må dåligt?

Citera
27 July 2009 kl. 15:27
Stine R
Medlem
Stine

Håller med Emil. Gud har skapat oss med kärlek och med en mening. Man ska vara stolt över den man är, Gud älskar dig, HELA dig!

Citera
26 July 2009 kl. 23:07
Emil J
Medlem
Emil

Alice D skrev:
Det där med könsbyten, gud älskar ju oss för personligheten inte för vi ser ut, så om man är man eller kvinna spelar ingen större roll.
Det är i alla fall vad jag vill tro, kvinnor och män är väldigt olika men man byter inte personlighet när man byter kön.

Rent strikt kan man inte byta kön. Man kan byta könsorgan och personnummer men du är vad du är. Och jo, jag håller inte med dig, Gud älskar våra kroppar också och hur vi ser ut, han har ju skapat oss.

Citera
25 July 2009 kl. 22:43
Alice D
Medlem
Alice

Det där med könsbyten, gud älskar ju oss för personligheten inte för vi ser ut, så om man är man eller kvinna spelar ingen större roll.
Det är i alla fall vad jag vill tro, kvinnor och män är väldigt olika men man byter inte personlighet när man byter kön.

Citera
25 July 2009 kl. 22:35
Mia
Gäst

Gud gjorde mäniskan till sin avbild det är väl därför vi har synd och tro osv, Jag vill mig minnas att det står någonstans i biblen att vi härskar över djuren och att djur bara finns för att hjälpa oss, har jag fel?

Citera
25 July 2009 kl. 20:48
Wivica W
Medlem
Wivica

Begår djur synder?
Alltså alla djur förutom människor.

Citera
25 July 2009 kl. 12:26
Wivica W
Medlem
Wivica

Jag har för mkt frågor i mitt huvud för att få allt att gå ihop… Kunde inte någon bibelsnubbe skrivit ett frågor och svar fomulär i biblen till mig så jag slapp alla funderingar?

Citera
24 July 2009 kl. 23:10
Emil J
Medlem
Emil

Wivica W skrev:
Man kan föddas som kvinna med vilja vara man eller som de säger känna sig som en man och därför könsopererar sig.

Och det är det jag frågar om, vad säger kristendomen om det?

Jag tror inte det sägs så mycket alls om det. Den tidiga kyrkan fastslog att det är fel av män att kastrera sig, det är väl det närmsta man kan komma att kyrkan har sagt något specifikt i ämnet. Annars är min egen åsikt att Gud har skapat oss till man eller kvinna och det bör vi nog förbli. Syndafallet har gjort oss mer eller mindre skadade och längtan efter att vara ett annat kön än sitt eget är nog en sådan skada. Gud älskar oss oavsett.

Citera
24 July 2009 kl. 21:50
Wivica W
Medlem
Wivica

Man kan föddas som kvinna med vilja vara man eller som de säger känna sig som en man och därför könsopererar sig.

Och det är det jag frågar om, vad säger kristendomen om det?

Citera
24 July 2009 kl. 01:28
Johannes G
Medlem
Johannes

Som jag fattar det finns väl inte könsbyten? Vissa människor föds med två kön, och då “bestämmer” föräldrarna vilket kön man har. Men sen kan ju personen komma på senare i sitt liv att hon inte var en hon utan en han, eller vice versa. Rätta mig om jag har fel..

Citera
23 July 2009 kl. 21:48
Wivica W
Medlem
Wivica

Hallooooo?

Citera
21 July 2009 kl. 22:06
Wivica W
Medlem
Wivica

Men vad säger kyrkan om könsbyten då?

Citera
21 July 2009 kl. 15:13
Kalle K
Medlem
Kalle

Emil J skrev:
Ja det stämmer, man får som lutheran ta emot nattvarden hos katolikerna om det inte finns någon annan gemenskap att tillgå. Du får dock inte heller i katolska kyrkan ta emot nattvarden om du inte är döpt.

Dock vill den Romerska kyrkan att man först ska ta kontakt med den lokale biskopen för att be om tillåtelse.

Citera
21 July 2009 kl. 15:11
Kalle K
Medlem
Kalle

Emil J skrev:
Nej, det räcker med dopet.

Ja, man säger så. Sedan kan jag tycka att det vore bättre att vänta till efter konfirmationen. Man bör nämligen få undervisning om vad nattvarden faktiskt är.

Citera
20 July 2009 kl. 22:43
Sebastián Ö
Medlem
Sebastián

Johannes G skrev:

Det beror väl helt på vilken kyrka man går i? I den Lutherska kyrkan som gick till i Sydafrika var man tvungen att vara både döpt och konfirmerad för att ta emot nattvarden. I katolska kyrkan måste man ju vara katolsk…

I Katolska kyrkan så har dom något som liknar vår konfirmation. Första Nattvarden heter den och den “skolan” går man igenom när man är ungefär 8-9 år. När man är färdig med den så får man ta emot nattvarden. Man blir åxå en hejare på att be Rosenkransen!
Jag gick på något liknande när jag var 8 år hos syster Kerstin i två systrars, för att de tyckte att jag borde veta va de är jag tar emot (1Kor 11:27)

Citera
20 July 2009 kl. 22:40
Emil J
Medlem
Emil

Johannes G skrev:

Det beror väl helt på vilken kyrka man går i? I den Lutherska kyrkan som gick till i Sydafrika var man tvungen att vara både döpt och konfirmerad för att ta emot nattvarden. I katolska kyrkan måste man ju vara katolsk…
Wivica W skrev:

Inte enligt gammal “sed” väl?

Jag talar om Svenska kyrkan och säger egentligen bara det som står i kyrkoordningen. Men Wivica har rätt i att det funnits traditioner i Sverige också om att första nattvarden tas emot vid konfirmationen, den seden finns förstås också i andra kyrkor precis som Johannes påpekar.

Henrik H skrev:
Måste och måste, det är huvudregeln, men om en katolsk kyrka är den enda i trakten kommer du sannolikt få ta nattvard där också, särskilt som lutheran.

Ja det stämmer, man får som lutheran ta emot nattvarden hos katolikerna om det inte finns någon annan gemenskap att tillgå. Du får dock inte heller i katolska kyrkan ta emot nattvarden om du inte är döpt.

Citera
20 July 2009 kl. 20:31
Wivica W
Medlem
Wivica

Emil J skrev:
Nej, det räcker med dopet.

Inte enligt gammal “sed” väl?

Citera