Taizé
Forum / Allmän diskussion / Taizé
Skriv ett svar | Gå till första inlägget | Starta en ny diskussion
| 13 April 2010 kl. 16:33 | |
|
Ikis S Medlem |
Markus N skrev:
är det förbundet som inte godkänt er än? isåfall tycker jag att någon från din hemförsamling ska ringa å prata lite med dem, så kanske det går snabbare. Tro mig, Hasse har varit på dem om det en hel del, men inget händer! :( |
| Citera | |
| 13 April 2010 kl. 08:51 | |
|
Markus N Medlem |
Ikis S skrev:
Jacob, jag står anmäld på Lindsdals, men det är bara för att min lokalavdelning inte finns registrerad än… Den har typ legat på bordet i nästan två år skulle jag tro, men har fortfarande inte blivit godkänd/registrerad… är det förbundet som inte godkänt er än? isåfall tycker jag att någon från din hemförsamling ska ringa å prata lite med dem, så kanske det går snabbare. |
| Citera | |
| 9 April 2010 kl. 09:48 | |
|
Ikis S Medlem |
Jacob F skrev:
Jag, samt några till från Birgitta ska till Taizé i sommar =) Vi åker med två systrars(är det inte där du är med Ikis?) och beger oss den 3 Juli och kommer hem den 12 Juli. Det är Mattias Renhorn som är kontakt ansvarig för övrigt. Jacob, jag står anmäld på Lindsdals, men det är bara för att min lokalavdelning inte finns registrerad än… Den har typ legat på bordet i nästan två år skulle jag tro, men har fortfarande inte blivit godkänd/registrerad… |
| Citera | |
| 7 April 2010 kl. 23:26 | |
|
Jacob F Medlem |
Ikis S skrev:
Dags att damma av den här tråden? Nu är det så, att lilla jag har aldrig varit i Taizé då min riktiga lokalavdelning, som egentligen inte finns, inte kommer åka dit… Typ aldrig! Så nu undrar jag om det är någon lokalavdelning som ska bege sig till Taizé? Jag hoppas ju på det, och tror att det är iaf någon som ska dit, och om det isf skulle finnas plats för mig också? Jag tar inte upp mycket plats! (a) Jag, samt några till från Birgitta ska till Taizé i sommar =) Vi åker med två systrars(är det inte där du är med Ikis?) och beger oss den 3 Juli och kommer hem den 12 Juli. Det är Mattias Renhorn som är kontakt ansvarig för övrigt. |
| Citera | |
| 7 April 2010 kl. 15:24 | |
|
Markus N Medlem |
Ikis S skrev:
Dags att damma av den här tråden? Nu är det så, att lilla jag har aldrig varit i Taizé då min riktiga lokalavdelning, som egentligen inte finns, inte kommer åka dit… Typ aldrig! Så nu undrar jag om det är någon lokalavdelning som ska bege sig till Taizé? Jag hoppas ju på det, och tror att det är iaf någon som ska dit, och om det isf skulle finnas plats för mig också? Jag tar inte upp mycket plats! (a) vi i tjockisgruppen ska åka dit 26 jun – 5 jul, jag tror att vi ska åka med en delfinbuss… hör med Emil han har koll på när var och hur vi åker |
| Citera | |
| 6 April 2010 kl. 22:35 | |
|
Ikis S Medlem |
Dags att damma av den här tråden? Nu är det så, att lilla jag har aldrig varit i Taizé då min riktiga lokalavdelning, som egentligen inte finns, inte kommer åka dit… Typ aldrig! |
| Citera | |
| 4 June 2007 kl. 18:17 | |
|
Susanna B Medlem |
okaj, jag ska va där över midsommar + några dagar till..syns (eller du ser la mig..har ingen aning om vem du e) :P ) |
| Citera | |
| 4 June 2007 kl. 17:44 | |
|
Stina Amanda Gäst |
Intressant. Ja, i konfirmanderna hade vi en hel del bra diskussioner. Och nu när jag har varit ledare har jag kommit att tänka på en del som man vill prata om, inte bara med 15-åringar. Men det kan förstås bli misslyckat också som du skrev. Jag åker på midsommardagen och stannar en vecka framåt. (Fast det är inte med min ungdomsgrupp utan med några andra som jag inte känner än. Ungdomsgruppen kanske åker dit nästa vår.) Så vi är där någon dag samtidigt. Förresten är Stina mitt andranamn, jag heter Amanda Nyberg. |
| Citera | |
| 3 June 2007 kl. 22:33 | |
|
Susanna B Medlem |
Har ni varit med om att ledarna i en ungdomsgrupp är mindre intresserade av/mer rädda för att ha diskussion/undervisning om tro än vad deltagarna är?
svar: Ja. och på tal om taize…. |
| Citera | |
| 3 June 2007 kl. 18:57 | |
|
Stina Gäst |
Hej! Susanna, som det ser ut i min ungdomsgrupp diskuterar vi faktiskt mninimalt om “tro o Jesus” (åtminstone organiserat) men det kanske det blir ändring på för många vill ha mer sånt. Har ni varit med om att ledarna i en ungdomsgrupp är mindre intresserade av/mer rädda för att ha diskussion/undervisning om tro än vad deltagarna är? Våra har storslagna planer på långa utlandsresor (vilket vi redan har gjort) och vill inte lyssna när vi försöker säga att vi vill ha läger i närheten och att vi vill prata om Gud. Absurt eller hur. Fast nästa år ska vi nog åka till Taizé och ha mer organiserat program hemma. Jag tror inte att man går med i en ungdomsgrupp främst för aktiviteter och resor eller ens att träffa nya vänner. Även om allt det är underbart och viktigt så kan man få det på annat håll. I vår ungdomsgrupp finns hos flera, kanske inte alla, en längtan efter något djupare. “Det är för mycket lek” Ha det så bra i sommar. |
| Citera | |
| 29 May 2007 kl. 13:15 | |
|
Susanna B Medlem |
En annan sak som ingen har tagit upp är diskussionsgrupperna. Kanske för att det kan vara lite si o så med dom, men tipset är att se till så man kommer i en grupp med folk från andra länder, så det inte bara blir svenskar. Kan va kul o ha nån polare med från sitt gäng, men om man är för många från sin egen grupp så tror jag lätt att man missar lite av det där med att “träffa nya människor” (o diskutera tro o Jesus med dom från sin egen församling gör man ju förhoppningsvis redan) (btw: Håller med Nea om frukosten..jag menar, när får man äta choklad till frukost med gott samvete annars:) |
| Citera | |
| 28 May 2007 kl. 21:03 | |
|
Alexander H Medlem |
det känns som att den oerhörda gemenskapen mellan alla människor är förbigången, jag har varit i Taizé 3 gånger och jag har lärt mig något nytt om både mig själv och andra människor varje gång, spontaniteten på Oyak är otrolig likaså, dra fram en gitarr och spela Wonderwall så sjunger snart alla med ;D ( Förresten Helen, det finns jättefina lerduvor, jag köpte en sådan förra gången och det blir jättevackra toner när man blåser i den) |
| Citera | |
| 28 May 2007 kl. 21:02 | |
|
Linnea J Medlem |
helen. du har helt missuppfattat det här med taizéfrukosten. frukosten i taizé är näst intill det bästa av alltihop. jag kan längta efter den när jag sitter hemma med min gröt… taizé är någnting väldigt speciellt. det är en av de vackraste platserna på denna jord – en plats där man får mötas och bli ett bevis på att taizés gundtanke om försoning faktiskt ärnågonting som är möjligt i även i verkligheten. (oj. låter en aning överdramatisk, men det kan inte hjälpas.) |
| Citera | |
| 28 May 2007 kl. 19:36 | |
|
Helen H Medlem |
Håller varmt med föregående två talare! Maten är okej tycker jag, speciellt gillar jag att man får ost till allt. Ost är gott. Frukosten är dock lite tvivelaktig: en liten baguette, en bit choklad och så te eller varm choklad. Är man sen som jag så är det bra att ta med lite extra extrapengar så att man kan köpa med sig några muggar eller skålar hem från brödernas butik. Sjuuuukt fina grejer, jag kan gå där inne hur länge som helst och drömma och önska… :) Sen är gudstjänsterna hur härliga som helst, jag brukar försöka komma lite innan de börjar så att man kan få plats vid en vägg, för jag får ont av att sitta mitt golvet så länge. Men lite ont i ben och rygg är det faktiskt värt! |
| Citera | |
| 27 May 2007 kl. 22:47 | |
|
Stefan L Medlem |
Det är precis som Susanna säger. Tempot är något som man inte är van vid hemma i sin egen vardag. En naturlig avslappningsplats kan man säga. Måste ju passa på att tipsa om Oyak, Taizés lilla “uteställe”. Där kan man handla på sig de kalorier som man inte får i sig från maten :) Dessutom är det rätt billigt eftersom de inte tar ut någon förtjänst för det. Men ta inte med mindre extrapengar för det, maten är inte urusel men vill man springa runt på området och utforska så räcker energin sannerligen inte till. När jag var nere förra året över påsk så smällde vårt rum i sig (6 pers) 35 000 kalorier bara i chips så räkna till choklad och läsk :) Nåja, det handlar inte bara om att äta. Gudstjänsterna är något som man inte hittar på något annat ställe på jorden. Ibland kan de till o med vara riktigt gött att vara där en timme innan, inte bara för att njuta av tystnaden och atmosfären utan också för att få en plats där man ser bröderna tydligt och vad som händer vid olika tillfällen i gudstjänsterna. Rätt spännande faktiskt. Önskar dig Stina och alla andra som åker till Taizé någon gång en upplevelse som man aldrig glömmer. |
| Citera | |
| 27 May 2007 kl. 21:19 | |
|
Susanna B Medlem |
Jag har varit där två ggr tidigare (när jag var 10 och 15) Jo, det är jättebra gudtjänster, maten är okej tycker jag, men det är olika, (och i vilket fall så är det inte för att upptäckta det franska köket som man åker dit). Ha det så trevligt! |
| Citera | |
| 27 May 2007 kl. 20:41 | |
|
Stina Gäst |
hej! Jag har hört att det är ingen vidare mat men det är fina gudstjänster. |
| Citera | |
| 16 February 2006 kl. 00:02 | |
|
Markus N Medlem |
ok jag trodde det bara var 5 :S men jag hade iaf rätt datum :D |
| Citera | |
| 14 February 2006 kl. 15:03 | |
|
Mikael G Medlem |
7 av dagarna ska vi faktiskt vara där Tomten (söndag till söndag). |
| Citera | |
| 10 February 2006 kl. 13:31 | |
|
Markus N Medlem |
10 juni – 21juni är resan men det är bara 5 av dagarna vi är i taizé… vilka vet jag inte det är jag , glimman, några ledare till och hela UP-gänget 04-06 :) |
| Citera | |
| 9 February 2006 kl. 23:34 | |
|
Ylva L Medlem |
vilka ska dit i sommar och när? Första veckan i agusti möjligt? =) :P |
| Citera | |
| 9 February 2006 kl. 23:30 | |
|
Markus N Medlem |
nepp men ett helt gäng till sommarn |
| Citera | |
| 9 February 2006 kl. 23:27 | |
|
Ylva L Medlem |
Denna underbara plats. Äntligen ska mans snart dit igen. För hmm, femte gången nu tror jag. Härligt! |
| Citera | |

Online just nu
Kommande arrangemang
Händer snart
Fråga
Statistik