Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan

Glömt lösen?

Bli medlem

ICQ-blomma Online just nu

Kalender Kommande arrangemang

Grundkurs för Unga Ledare
17
feb
Mitterminsmöte- Fight for Faith
2
mar
Ung Pilgrim 11-13 läger 2
16
mar
Ung Pilgrim 10-12 läger 4
6
apr
Vårläger
20
apr
Distriktsårsmöte
27
apr
Fler arrangemang »

Hand Händer snart

fler ...

Frågetecken Fråga

Vill du att snön ska komma nu?
Ja!
21
Den har redan kommit dit jag bor!
4
Usch för snö, ge mig värme!!
6
Den kan komma på julafton!
4
Ja, det borde vara snö hela året!
2

Tidigare frågor »

Stats Statistik

Det senaste dygnet har 11 personer loggat in på sidan, samtidigt som 1 inlägg har skrivits i forumet. Hitta en slumpvis utvald medlem eller se vad som har hänt på sidan.

Bertil Gärtner har avlidit

Forum / Allmän diskussion / Bertil Gärtner har avlidit

Skriv ett svar | Gå till första inlägget | Starta en ny diskussion

17 October 2009 kl. 20:28
Kalle K
Medlem
Kalle

Axel F skrev:
Hans slutkläm i inslaget är härligt… tänk om lite fler nutida biskopar skulle våga säga så i Tv…

Ja… I all den här relativism som finns idag är Skriften som Guds Ord fantastiskt då det håller.

Sedan tror jag att vi alla har ett ansvar för att försöka föra biskoparna Giertz och Gärtners arv vidare. Vi har möjligheter att hjälpa människor till en förtröstan tro på Ordet.

Citera
22 September 2009 kl. 11:51
Kalle K
Medlem
Kalle

David S skrev:
Jag vet inte riktigt hur du får kvinnoprästmotståndare att likställas med att vara idiot ur Emils citat. För mig låter det mer som en faktauppgift än ett åsiktstagande från TTs(?) sida.

Du missförstår mig. Jag menar inte på något sätt att Emils inlägg skulle utandas något sådant. Snarare menar jag att det är en uppfattning som ofta uppstår i samhället. Förlåt för att jag var otydlig.

Citera
22 September 2009 kl. 09:34
David S
Medlem
David

Kalle K skrev:
Ja, och som om man vore en urdålig människa för att man är kvinnoprästmotståndare. Oavsett vad vi tycker i sakfrågan kan man väl inte rent automatiskt klassas som en idiot beroende på att man är kvinnoprästmotståndare?

Jag vet inte riktigt hur du får kvinnoprästmotståndare att likställas med att vara idiot ur Emils citat. För mig låter det mer som en faktauppgift än ett åsiktstagande från TTs(?) sida.

Citera
22 September 2009 kl. 07:52
Kalle K
Medlem
Kalle

Emil J skrev:
I stort sett alla medier skriver bara att han “gjorde sig känd för den breda allmänheten som kvinnoprästmotståndare”, gissar att det är TT som ligger bakom det.

Ja, och som om man vore en urdålig människa för att man är kvinnoprästmotståndare. Oavsett vad vi tycker i sakfrågan kan man väl inte rent automatiskt klassas som en idiot beroende på att man är kvinnoprästmotståndare?

Citera
22 September 2009 kl. 07:51
Kalle K
Medlem
Kalle

Axel F skrev:
Hans slutkläm i inslaget är härligt… tänk om lite fler nutida biskopar skulle våga säga så i Tv…

Nu befinner jag på ett ställe där jag inte kan lyssna (fast ändå på ett ställe där man högaktar honom). Men detta leder in på en fråga: vad innebär Bertil Gärtners bortgång rent konkret för Svenska kyrkan? Han har ju varit en anledning till att många har stått kvar som medlemmar. Kommer människor att lämna SvK nu?

Citera
21 September 2009 kl. 19:19
Maria H
Medlem
Maria

Axel F skrev:

Visst!

Slutbilden är fin också tycker jag!

Citera
21 September 2009 kl. 14:58
Axel F
Medlem
Axel

SVT Play har ett minnesinslag under fliken Västnytt. Det är faktiskt ganska bra, där mycket av vad Bertil gjorde i flera olika sammanhang kommer fram, även om inslaget inte är så långt.

http://svtplay.se/v/1697647/vastnytt/biskop_gar…

Senast redigerad för mer än 2 år sedan av Axel F.
Citera
20 September 2009 kl. 23:31
Emil J
Medlem
Emil

I stort sett alla medier skriver bara att han “gjorde sig känd för den breda allmänheten som kvinnoprästmotståndare”, gissar att det är TT som ligger bakom det. Kvälltidningen GT/Expressen gör dock ett undantag och gör en riktigt fin artikel (för att vara en kvällstidning).

http://www.gt.se/nyheter/1.1713757/biskop-berti…

Citera
20 September 2009 kl. 22:20
Catarina F
Medlem
Catarina

…och så är det så oerhört trist att man på TV rapporterar (minns inte kanalen): … han var mest känd för sitt motstånd mot kvinliga präster…
inget om hans engagemang för 3:e världen t.ex. (han engagerade sig mer än någon annan biskop…) Hans teologiska engagemang (han var nog den första som teologiskt bemötte den s.k. “framgångsteologin” när den växte fram – samtidigt såg han till att stötta den karismatiska andliga förnyelsen, såg till att raf bildades i Göteborgs stift). I backspegeln ser vi vilket oerhört inflytande han haft för att hålla ihop Svenska Kyrkan med alla dess olika riktningar…
- och så kommer han bara att minnas som en sur kvinnoprästmotståndare… Vad beror detta på? (Kan det vara media…?) Man blir så trött…

Citera
20 September 2009 kl. 20:41
Kalle K
Medlem
Kalle

Biskop emeritus Bertil Gärtner har avlidit. En oerhört aktad och älskad teolog som människor allt för ofta endast associerats till kvinnoprästmotståndare. Man må ha en annan uppfattning en Gärter i ämbetsfrågan – men man kan inte bortse från att han har gjort mycket gott. Må Guds eviga ljus lysa över honom!

Vi kämpa må med troget, tappert mod
Som fordomtid din helga skara god,
Tills hon bekrönt i sgerns boning stod.
Halleluja! Halleluja!

O höga samfund, helgon av vår släkt,
Skum är vår stråt, för er har morgon bräckt.
Men alla livas av hans Andes fläkt.
Halleluja! Halleluja! (Svps 171:3-4)

http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=180899

Citera