Bertil Gärtner har avlidit
Forum / Allmän diskussion / Bertil Gärtner har avlidit
Skriv ett svar | Gå till första inlägget | Starta en ny diskussion
| 17 October 2009 kl. 20:28 | |
|
Kalle K Medlem |
Axel F skrev:
Hans slutkläm i inslaget är härligt… tänk om lite fler nutida biskopar skulle våga säga så i Tv… Ja… I all den här relativism som finns idag är Skriften som Guds Ord fantastiskt då det håller. Sedan tror jag att vi alla har ett ansvar för att försöka föra biskoparna Giertz och Gärtners arv vidare. Vi har möjligheter att hjälpa människor till en förtröstan tro på Ordet. |
| Citera | |
| 22 September 2009 kl. 11:51 | |
|
Kalle K Medlem |
David S skrev:
Jag vet inte riktigt hur du får kvinnoprästmotståndare att likställas med att vara idiot ur Emils citat. För mig låter det mer som en faktauppgift än ett åsiktstagande från TTs(?) sida. Du missförstår mig. Jag menar inte på något sätt att Emils inlägg skulle utandas något sådant. Snarare menar jag att det är en uppfattning som ofta uppstår i samhället. Förlåt för att jag var otydlig. |
| Citera | |
| 22 September 2009 kl. 09:34 | |
|
David S Medlem |
Kalle K skrev:
Ja, och som om man vore en urdålig människa för att man är kvinnoprästmotståndare. Oavsett vad vi tycker i sakfrågan kan man väl inte rent automatiskt klassas som en idiot beroende på att man är kvinnoprästmotståndare? Jag vet inte riktigt hur du får kvinnoprästmotståndare att likställas med att vara idiot ur Emils citat. För mig låter det mer som en faktauppgift än ett åsiktstagande från TTs(?) sida. |
| Citera | |
| 22 September 2009 kl. 07:52 | |
|
Kalle K Medlem |
Emil J skrev:
I stort sett alla medier skriver bara att han “gjorde sig känd för den breda allmänheten som kvinnoprästmotståndare”, gissar att det är TT som ligger bakom det. Ja, och som om man vore en urdålig människa för att man är kvinnoprästmotståndare. Oavsett vad vi tycker i sakfrågan kan man väl inte rent automatiskt klassas som en idiot beroende på att man är kvinnoprästmotståndare? |
| Citera | |
| 22 September 2009 kl. 07:51 | |
|
Kalle K Medlem |
Axel F skrev:
Hans slutkläm i inslaget är härligt… tänk om lite fler nutida biskopar skulle våga säga så i Tv… Nu befinner jag på ett ställe där jag inte kan lyssna (fast ändå på ett ställe där man högaktar honom). Men detta leder in på en fråga: vad innebär Bertil Gärtners bortgång rent konkret för Svenska kyrkan? Han har ju varit en anledning till att många har stått kvar som medlemmar. Kommer människor att lämna SvK nu? |
| Citera | |
| 21 September 2009 kl. 19:19 | |
|
Maria H Medlem |
Axel F skrev:
Hans slutkläm i inslaget är härligt… tänk om lite fler nutida biskopar skulle våga säga så i Tv… Visst! Slutbilden är fin också tycker jag! |
| Citera | |
| 21 September 2009 kl. 14:58 | |
|
Axel F Medlem |
SVT Play har ett minnesinslag under fliken Västnytt. Det är faktiskt ganska bra, där mycket av vad Bertil gjorde i flera olika sammanhang kommer fram, även om inslaget inte är så långt. http://svtplay.se/v/1697647/vastnytt/biskop_gar… Hans slutkläm i inslaget är härligt… tänk om lite fler nutida biskopar skulle våga säga så i Tv… Senast redigerad för mer än 2 år sedan av Axel F. |
| Citera | |
| 20 September 2009 kl. 23:31 | |
|
Emil J Medlem |
I stort sett alla medier skriver bara att han “gjorde sig känd för den breda allmänheten som kvinnoprästmotståndare”, gissar att det är TT som ligger bakom det. Kvälltidningen GT/Expressen gör dock ett undantag och gör en riktigt fin artikel (för att vara en kvällstidning). |
| Citera | |
| 20 September 2009 kl. 22:20 | |
|
Catarina F Medlem |
…och så är det så oerhört trist att man på TV rapporterar (minns inte kanalen): … han var mest känd för sitt motstånd mot kvinliga präster… |
| Citera | |
| 20 September 2009 kl. 20:41 | |
|
Kalle K Medlem |
Biskop emeritus Bertil Gärtner har avlidit. En oerhört aktad och älskad teolog som människor allt för ofta endast associerats till kvinnoprästmotståndare. Man må ha en annan uppfattning en Gärter i ämbetsfrågan – men man kan inte bortse från att han har gjort mycket gott. Må Guds eviga ljus lysa över honom! Vi kämpa må med troget, tappert mod O höga samfund, helgon av vår släkt, |
| Citera | |

Online just nu
Kommande arrangemang
Händer snart
Fråga
Statistik