[Fråga] Ska vi ha kvar Postillan på hemsidan?
Forum / Allmän diskussion / [Fråga] Ska vi ha kvar Postillan på hemsidan?
Skriv ett svar | Gå till första inlägget | Starta en ny diskussion
| 2 October 2009 kl. 22:32 | |
|
Maria H Medlem |
Har fått lite information om hur besökt Postillan har varit. (Tack Gabriel!) Postillans förstasida/startsida har haft 57 besök och de enskilda postillorna har i snitt haft 4 besök. Sammanlagt har postillorna haft 92 besök sedan start. (vi har lagt upp åtta stycken) Så här kan man också visa det: /postilla – 57 siffrorna 57, 10, 5, 5, 3, 3, 3, 3 och 3 visar alltså hur många besök sidorna haft. Senast redigerad för mer än 2 år sedan av Maria H. |
| Citera | |
| 29 September 2009 kl. 12:53 | |
|
Markus N Medlem |
Kalle K skrev:
Men det har jag funderat lite på: måste det vara präster som skriver postillan? Kan det inte vara givande både lärorikt att läsa andras än prästens utläggningar av söndagens texte? I kyrkan utgör varje enskild lem en viktig uppgift då vi har olika erfarenheter av livet. Kan inte tex diakonen ibland skänka ett större ljus över en bibeltext än prästen? (Nå, lite offtopic,men ändå.) När vi startade Postillan har jag för mig att vi sa att de flesta präster skriver upp sina predikningar innan de ska hålla dem och att det isåfall inte blir något extra arbete för dem mer än att skicka dem till den som har ansvaret för Postillan. |
| Citera | |
| 27 September 2009 kl. 22:52 | |
|
Anton M Medlem |
det är självklart intressant, men jag tror inte att problemet ligger hos präster som yrkesgrupp utan hos gemene man i stort. en del har lätt att ta på sig saker, men sen kan det falla bort och så blir det lite panik precis innan och man kanske inte alltid hinner. jag känner iallafall igen mig i det. |
| Citera | |
| 27 September 2009 kl. 17:25 | |
|
Kalle K Medlem |
Anton M skrev:
problemet är som sagt att det inte finns någon som självklart vill ta på sig ansvaret. när det gäller präster så är det väl ganska lätt att få folk att tacka ja, men inte alltid lika lätt att få dom att göra det. om man säger så. Men det har jag funderat lite på: måste det vara präster som skriver postillan? Kan det inte vara givande både lärorikt att läsa andras än prästens utläggningar av söndagens texte? I kyrkan utgör varje enskild lem en viktig uppgift då vi har olika erfarenheter av livet. Kan inte tex diakonen ibland skänka ett större ljus över en bibeltext än prästen? (Nå, lite offtopic,men ändå.) |
| Citera | |
| 26 September 2009 kl. 20:03 | |
|
Anton M Medlem |
problemet är som sagt att det inte finns någon som självklart vill ta på sig ansvaret. när det gäller präster så är det väl ganska lätt att få folk att tacka ja, men inte alltid lika lätt att få dom att göra det. om man säger så. |
| Citera | |
| 26 September 2009 kl. 17:53 | |
|
Emil J Medlem |
Ja månad är väl ok? Vad är det egentligen som är problemet? Är det svårt att få prelaterna att ställa upp? |
| Citera | |
| 26 September 2009 kl. 17:02 | |
|
Markus N Medlem |
Anton M skrev:
de alternativen vi såg vid förra ds-mötet var att lägga ner det eller att kanske driva den månadsvis. inget av alternativen känns väl egentligen bra för postillan som sådan. jag tycker att det är bättre att den uppdateras måndasvis än att den läggs ner. |
| Citera | |
| 25 September 2009 kl. 23:49 | |
|
Anton M Medlem |
personligen ser jag ett stort värde i att ha en postilla på hemsidan, överhuvudtaget känns det bra att ha ett rum för lite eftertanke på hemsidan. problemet som jag ser det är att det inte direkt finns någon som brinner för det. de alternativen vi såg vid förra ds-mötet var att lägga ner det eller att kanske driva den månadsvis. inget av alternativen känns väl egentligen bra för postillan som sådan. |
| Citera | |
| 18 September 2009 kl. 18:17 | |
|
Johanna P Medlem |
Klart vi ska ha kvar postillan! |
| Citera | |
| 17 September 2009 kl. 23:47 | |
|
Emil J Medlem |
Filip P skrev:
Dock blir kronoberg lite svårt, i alla fall till kommande årsskifte, och är det verkligen så att du vill att det ska kunna komma färre människor? ;) Nu ska vi inte gå off topic… men inte skulle det komma färre, snarare tvärtom. Det gånger vi har haft Vintermöte på Kronoberg eller Oskarshamn har det alltid varit fler än på Tallnäs så det så ;) |
| Citera | |
| 17 September 2009 kl. 21:18 | |
|
Filip P Medlem |
Jag håller också med Emil, är det för allmänna reaktioner som man har predikan, eller minst lika mycket för enskild eftertanke? Dock blir kronoberg lite svårt, i alla fall till kommande årsskifte, och är det verkligen så att du vill att det ska kunna komma färre människor? ;) |
| Citera | |
| 16 September 2009 kl. 22:52 | |
|
Eric H Medlem |
Bra talat Emil! |
| Citera | |
| 16 September 2009 kl. 10:54 | |
|
Emil J Medlem |
Jag tror inte man ska räkna med så mycket respons i forumet. Det har funnits liknande saker på vår hemsida tidigare men det fick inte heller någon respons. DS måste fråga sig varför man vill ha eller inte ha postillan. Om det är för att få respons i forumet så ska den förstås läggas ner, för det lär ni inte få. Men om det är för att ha en liten predikan för varje dag under kyrkoåret tillgänglig för besökarna, ja då ska den vara kvar.Alltså bör DS först fundera på vad ni vill med postillan och utforma den därefter. För övrigt anser jag att vintermötet ska flyttas tillbaka till Kronoberg. |
| Citera | |
| 16 September 2009 kl. 03:54 | |
|
Eric H Medlem |
Det kändes som den dog strax innan den skulle börja eftersom texterna kom i långsammare och färre takt. |
| Citera | |
| 15 September 2009 kl. 22:26 | |
|
Maria H Medlem |
Distriktsstyrelsen (DS) tycker att det inte kommit så mycket respons på Postillan i forumet. Vilket gör att vi ifrågasätter om vi ska ha kvar den. Eftersom den varit vilande ett tag nu behövs prästlistan uppdateras och det behöver vi ha någon som gör. Sen ska det vara någon som också ser till att vi får in texter till postillan och fixar med det. Och innan vi sätter någon på detta vill vi veta om det finns intresse för att ha den kvar. Sen vet inte jag varför det var svårt att få texterna att ramla in kontinuerligt. Det känner DS är ett krav för att ha den kvar – att vi får in texter en gång i veckan. Vet inte om det var svar nog? :/ |
| Citera | |
| 15 September 2009 kl. 09:51 | |
|
Axel F Medlem |
Jag håller med tomten… |
| Citera | |
| 14 September 2009 kl. 22:28 | |
|
Emil J Medlem |
Varför skulle den inte vara kvar? Är det svårt att få folk att ställa upp och skriva? |
| Citera | |
| 14 September 2009 kl. 12:30 | |
|
Markus N Medlem |
Jag känner att det skulle vara väldigt kul om den fanns kvar men i såfall att det kommer kontinuerligt och inte lite då och då som det kommit innan. Vad är det som gjort att det inte kommit något kontinuerligt? för som jag fattat det så har man redan varit i kontakt och skrivit en lista med ett ganska stort gäng präster som har ställt upp på att skriva |
| Citera | |
| 13 September 2009 kl. 21:35 | |
|
Maria H Medlem |
Ingen av de som svarat på frågan som vill diskutera det? |
| Citera | |
| 12 September 2009 kl. 15:44 | |
|
Maria H Medlem |
Vad säger ni? Ska den finnas kvar? Finns det intresse? |
| Citera | |

Online just nu