Ekumenik med Missionsprovinsen?
Forum / Allmän diskussion / Ekumenik med Missionsprovinsen?
Skriv ett svar | Gå till första inlägget | Starta en ny diskussion
| 28 September 2009 kl. 19:55 | |
|
Björn L Medlem |
Förbipasserande skrev:
Bäste Björn, du har fortfarande inte förmått svara på något av sakinnehållet i mina tidigare två inlägg. Varför förmår du inte göra detta? Varför skulle jag kommentera? Jag är inte intresserad av att debattera meningslösa saker inom teologin. Dessutom har du inte skrivit något som är värt att betrakta som “sakinnehåll”. Skulle du göra det KANSKE jag skulle svara ifall du vågade stå för vem du är. |
| Citera | |
| 24 September 2009 kl. 09:27 | |
|
Förbipasserande Gäst |
Björn L skrev:
Johannes, det gäller så kallad klassisk latin. Det är det enda jag läst, så det är bara där jag egentligen kan uttala mig. Förbipasserande, må Guds goda Ande leda dig rätt Bäste Björn, Johannes, ordföljden är i princip fri i alla former av klassiskt latin, tidigmedeltida latin, högmedeltida latin, senmedeltida latin, renässanslatin, nylatin och “modernt vatikanlatin.” |
| Citera | |
| 20 September 2009 kl. 21:46 | |
|
Björn L Medlem |
Johannes, det gäller så kallad klassisk latin. Det är det enda jag läst, så det är bara där jag egentligen kan uttala mig. Förbipasserande, må Guds goda Ande leda dig rätt |
| Citera | |
| 17 September 2009 kl. 21:19 | |
|
Filip P Medlem |
Oh my God…. |
| Citera | |
| 17 September 2009 kl. 19:59 | |
|
Förbipasserande Gäst |
Björn L skrev:
Haha! Förbipasserande, du kan inte heller vara särskilt smart, eftersom du fullständigt missförstått mitt inlägg. Dessutom har inte latinet fullständigt fri ordföljd, vilket ord som betonas ändras delvis genom att lägga det annorlunda, som i grekiskan. ‘Dicitur impetum defensionem optimam esse, tamen sententia tua stultitia est.’ = smisk Dagens latinlektion: Dagens komunikationslektion: För övrigt har du inte lyckats prestera något svar på övrigt sakinnehåll i mitt förra inlägg. |
| Citera | |
| 17 September 2009 kl. 19:37 | |
|
Förbipasserande Gäst |
Henrik H skrev:
Förbipasserande: och den doktrinen är ju inte ens giltig längre =) Kyrkan avskaffar inte läror hur som helst! |
| Citera | |
| 17 September 2009 kl. 19:34 | |
|
Förbipasserande Gäst |
Kalle K skrev:
Skriften behöver inga traditionens förtecken vid läsning av den. Den ska fritt läsas som den är: Guds ord till oss. Tänk, och precis detta anser: Baptister, Lutheraner, Kalvinister, Pingstvänner, Missionsförbundare m.fl. – Hur förklarar du detta, Kalle! Vem har rätt och hur kan man veta det? Kristendomen har inte en Koran vilken kräver oavkortad bokstavlig lydnad, utan är en levande tradition i vilken bibeln omvittnar den första tiden av traditionen. Detta står inte i kontrast till något i bibeln – bibelns fulla budskap kan endast förstås i harmoni med traditionen. Att uteslutande läsa bibeln efter eget huvud leder bara till irrläror. Tänk på alla schismatiker genom historien som medvetet misstolkat bibeln och biblens plats i den kristna traditionen, antingen för personlig vinning, eller av oförstånd (plus ytterligare några anledningar). |
| Citera | |
| 17 August 2009 kl. 18:26 | |
|
Johannes G Medlem |
Björn L skrev:
Haha! Förbipasserande, du kan inte heller vara särskilt smart, eftersom du fullständigt missförstått mitt inlägg. Dessutom har inte latinet fullständigt fri ordföljd, vilket ord som betonas ändras delvis genom att lägga det annorlunda, som i grekiskan. Bara i modern Latin väl? |
| Citera | |
| 16 August 2009 kl. 22:30 | |
|
Björn L Medlem |
Haha! Förbipasserande, du kan inte heller vara särskilt smart, eftersom du fullständigt missförstått mitt inlägg. Dessutom har inte latinet fullständigt fri ordföljd, vilket ord som betonas ändras delvis genom att lägga det annorlunda, som i grekiskan. |
| Citera | |
| 16 July 2009 kl. 18:48 | |
|
Henrik H Medlem |
Förbipasserande: och den doktrinen är ju inte ens giltig längre =) |
| Citera | |
| 12 July 2009 kl. 19:34 | |
|
Kalle K Medlem |
Björn L skrev:
Jag vet redan vad Paulus säger om hur evangeliet uppfyller lagen Kalle, så du behöver knappast undervisa mig =) Joh 3:16 som du sedan tar upp är en bra sammanfattning av evangeliet, dock talar inte versen särskilt om att vi är förlåtna “genom Kristi återlösningsverk”. Det är en del av evangeliet, men inte allt. Som de gamla kyrkofäderna förstod så skulle Kristus kommit till jorden även om människan inte behövt frälsas, och inkarnationen är ett evangelium i sig =) Lag och evangelium är inte något man ska höra en gång och sedan strunta i. Tvärtom behöver vi höra lag och evangelium livet igenom. |
| Citera | |
| 10 July 2009 kl. 15:41 | |
|
Kalle K Medlem |
Förbipasserande skrev:
Kyrkan är en tolkningsgemenskap och Bibeln kan användas och tolkas till vad som helst utanför sitt sammanhang. Därför är en sant kristen förståelse av skriften beroende av att skriftens ord jämställs med den muntliga traditionen som skall förvaltas av biskoparna. Skriften behöver inga traditionens förtecken vid läsning av den. Den ska fritt läsas som den är: Guds ord till oss. |
| Citera | |
| 10 July 2009 kl. 15:40 | |
|
Kalle K Medlem |
Björn L skrev:
Om bibeln är en helhet kan du inte dela upp den i lag och evangelium. Däremot kan du välja att se lag och/eller evangelium i varje enskilt bibelställe. Men bubben, bara för att Bibeln är en helhet utesluter inte det att att Skriftens Ord kan ha olika verkningar. Nå, nu var det ju inte lag och evangelium som skulle diskuteras här utan huruvida man kan tillämpa ekumenik med Missionsprovinsen. |
| Citera | |
| 5 June 2009 kl. 12:12 | |
|
Förbipasserande Gäst |
Björn L skrev:
Att ni ens orkar bry er… Det finns tre saker i den kristna läran som är av betydelse, allt annat är sekundärt. 1. Sola Fide! 2. Lex Orandi Est Lex Credendi 2. Lex Credendi Est Lex Orandi Dagens latinlektion: Kyrkan är en tolkningsgemenskap och Bibeln kan användas och tolkas till vad som helst utanför sitt sammanhang. Därför är en sant kristen förståelse av skriften beroende av att skriftens ord jämställs med den muntliga traditionen som skall förvaltas av biskoparna. |
| Citera | |
| 1 June 2009 kl. 19:03 | |
|
Henrik H Medlem |
Björn: det kan dock finnas andra som följer tråden som kan tycka det vara relevant för att kunna följa resonemangen. Björn L skrev:
Jag vet redan vad Paulus säger om hur evangeliet uppfyller lagen Kalle, så du behöver knappast undervisa mig =) |
| Citera | |
| 28 May 2009 kl. 10:50 | |
|
Björn L Medlem |
Om bibeln är en helhet kan du inte dela upp den i lag och evangelium. Däremot kan du välja att se lag och/eller evangelium i varje enskilt bibelställe. Jag vet redan vad Paulus säger om hur evangeliet uppfyller lagen Kalle, så du behöver knappast undervisa mig =) Joh 3:16 som du sedan tar upp är en bra sammanfattning av evangeliet, dock talar inte versen särskilt om att vi är förlåtna “genom Kristi återlösningsverk”. Det är en del av evangeliet, men inte allt. Som de gamla kyrkofäderna förstod så skulle Kristus kommit till jorden även om människan inte behövt frälsas, och inkarnationen är ett evangelium i sig =) |
| Citera | |
| 22 May 2009 kl. 12:29 | |
|
Kalle K Medlem |
Björn L skrev:
Innan ville du se bibeln som en helhet, och nu vill du dela upp bibeln i lag och evangelium. Hur ska du ha det? =D Jag tror inte någon uppdelning är en god idé. Då blir det enkelt att filtrera i texterna och säga vilka vi är skyldiga att följa eller ta till oss och inte. Bibeln är en helhet men dess texter kan ha olika verkningar på oss. Lagen talar om för oss vår otillräcklighet och vår synd genom att visa oss Guds ständiga krav: Evangeliet talar om för oss att vi är förlåtna genom Kristi återlösningsverk: Lagen upphäver inte evangeliet och evangeliet upphäver inte lagen. “1] Då åtskiljandet av lag och evangelium sprider över Skriften ett synnerligen klart ljus, som förhjälper till att rätt dela Guds ord och förklara och förstå de heliga profeternas och apostlarnas skrifter, bör detta åtskiljande med stor omsorg iakttagas, för att icke dessa två läror må sammanblandas och evangeliet göras till en lag, vilken fördunklar Kristi förtjänst och berövar de ängsliga samvetena den tröst, som de eljest kunde hava i det rent och klart predikade heliga evangeliet och som kunde uppehålla dem i deras svåraste anfäktelser gent emot den skräck, som lagen injagar”. (Konkordieformeln) Jag orkar inte leta efter vad luther anser vara adiafora, men om du kollar igenom bekännelsedokumenten kommer du finna ;)
Till adiafora räknar Luther m.fl. saker och ting som varken är påbjudna eller förbjudna i Bibeln. Det är inget fel att formulera vad som är adiafora – men när du skriver att Luther ansåg att mycket i den kristna läran var adiafora tolkade jag det som att du menade att han skulle ha plockat bort saker som lärs i Bibeln. |
| Citera | |
| 22 May 2009 kl. 10:50 | |
|
Björn L Medlem |
Innan ville du se bibeln som en helhet, och nu vill du dela upp bibeln i lag och evangelium. Hur ska du ha det? =D Jag tror inte någon uppdelning är en god idé. Då blir det enkelt att filtrera i texterna och säga vilka vi är skyldiga att följa eller ta till oss och inte. Jag orkar inte leta efter vad luther anser vara adiafora, men om du kollar igenom bekännelsedokumenten kommer du finna ;) |
| Citera | |
| 21 May 2009 kl. 06:46 | |
|
Kalle K Medlem |
Björn L skrev:
Om vi ska bli precisa så är väl isf den enda viktiga dogmen det dubbla kärleksbudet, eller övergår den lutherska ortodoxins vishet genom församlingsfakulteten även Jesu vishet? =) Jag tror man gör klokt i att dela upp Bibelns innehåll i lag och evangelium. Lag är vad Gud vill att vi skall göra, evangelium är vad Gud i Kristus har gjort för oss. Naturligtvis ger det dubbla kärleksbudskapet en sammanfattning om hur vi ska leva som kristna. Men kärleken till Gud (och för den delen även till vår nästa) är inget som vi klarar av att skapa själva. Vi älskar genom att Gud har älskat oss (1 Joh. 4:19). Därför är evangeliet att vi är frälsta Sola gratias – av nåd allena, Sola fide – genom tron allena. Bibelcitatet visar rätt klart och tydligt att den kristna läran, som helhet, är väldigt viktig. Det visar att vi finner näring av “trons och den goda lärans ord”. Ge gärna exempel på vad Luther ansåg vara adiafora. Mitt intryck av Luther med hänsyftning på Bekännelseskrifterna (där han har skrivit några delar) och med tanke på nedanstående citat från Galaterbrevskommentarena är att han fann den kristna läran viktig: |
| Citera | |
| 20 May 2009 kl. 19:14 | |
|
Björn L Medlem |
Det är väldigt mycket i den kristna läran som även Luther ansåg vara adiafora. Dessutom förstår jag inte hur bibelcitatet du tar upp som argument skulle påstå något annorlunda? Om vi ska bli precisa så är väl isf den enda viktiga dogmen det dubbla kärleksbudet, eller övergår den lutherska ortodoxins vishet genom församlingsfakulteten även Jesu vishet? =) |
| Citera | |
| 15 May 2009 kl. 17:46 | |
|
Kalle K Medlem |
Björn L skrev:
Att ni ens orkar bry er… Det finns tre saker i den kristna läran som är av betydelse, allt annat är sekundärt. 1. Sola Fide! 2. Lex Orandi Est Lex Credendi 2. Lex Credendi Est Lex Orandi Ingendera i den kristna läran kan anses vara sekundärt. Snarare är den en helhet – med nåden och budskapet om Kristus som hjärta. Jag skulle snarare vilja se tre andra viktiga dogmer: |
| Citera | |
| 15 May 2009 kl. 17:38 | |
|
Kalle K Medlem |
Björn L skrev:
Att ni ens orkar bry er… Var lite optimistisk! |
| Citera | |
| 14 May 2009 kl. 15:11 | |
|
Johannes G Medlem |
1. Sola Fide! 2. Lex Orandi Est Lex Credendi 2. Lex Credendi Est Lex Orandi Tror jag iaf. Men rätta mig om jag har fel: Detta är väl den Lutherska läran? Senast redigerad för mer än 2 år sedan av Johannes G. |
| Citera | |
| 14 May 2009 kl. 08:15 | |
|
Adam O Medlem |
Björn L skrev:
1. Sola Fide! 2. Lex Orandi Est Lex Credendi 2. Lex Credendi Est Lex Orandi JAHA, då fattar jag! Snälla översätt… |
| Citera | |
| 14 May 2009 kl. 07:56 | |
|
Björn L Medlem |
Att ni ens orkar bry er… Det finns tre saker i den kristna läran som är av betydelse, allt annat är sekundärt. 1. Sola Fide! |
| Citera | |

Online just nu
Kommande arrangemang
Händer snart
Fråga
Statistik