Digitala Postillan
Forum / Allmän diskussion / Digitala Postillan
Skriv ett svar | Gå till första inlägget | Starta en ny diskussion
| 26 December 2009 kl. 15:24 | |
|
Maria H Medlem |
Filip P skrev:
Maria, jag befriar dig från ansvar och mitt vrede ;) hehe Tack! :) |
| Citera | |
| 26 December 2009 kl. 12:11 | |
|
Filip P Medlem |
Maria H skrev:
Jag var inte där, så skyll inte på mig! :P Maria, jag befriar dig från ansvar och mitt vrede ;) hehe |
| Citera | |
| 25 December 2009 kl. 23:54 | |
|
Maria H Medlem |
Filip P skrev:
“Distriktsstyrelsen beslutade den 17:e oktober 2009 att lägga ner Postillan (§ 219). Av denna anledning kommer inga nya texter läggas upp.” Fy DS……! Jag var inte där, så skyll inte på mig! :P |
| Citera | |
| 25 December 2009 kl. 17:02 | |
|
Filip P Medlem |
“Distriktsstyrelsen beslutade den 17:e oktober 2009 att lägga ner Postillan (§ 219). Av denna anledning kommer inga nya texter läggas upp.” Fy DS……! |
| Citera | |
| 4 July 2009 kl. 16:25 | |
|
Emil J Medlem |
Johannes G skrev:
När då? Någon annan gång! |
| Citera | |
| 20 March 2009 kl. 15:30 | |
|
Johannes G Medlem |
Maria H skrev:
Jo, det kommer mera… När då? |
| Citera | |
| 28 January 2009 kl. 23:19 | |
|
Maria H Medlem |
Emil J skrev:
Nu verkar det ha avstannat dock, blir det några fler? Jo, det kommer mera… |
| Citera | |
| 28 January 2009 kl. 12:46 | |
|
Emil J Medlem |
Maria H skrev:
Det är en bra bunt med predikningar vi har fått hittills! :D Nu verkar det ha avstannat dock, blir det några fler? |
| Citera | |
| 6 January 2009 kl. 20:06 | |
|
Maria H Medlem |
Det är en bra bunt med predikningar vi har fått hittills! :D |
| Citera | |
| 27 December 2008 kl. 00:26 | |
|
Emil J Medlem |
Adam O skrev:
Bra text, Emil! :) Tackar :) |
| Citera | |
| 26 December 2008 kl. 11:45 | |
|
Adam O Medlem |
Bra text, Emil! :) |
| Citera | |
| 9 December 2008 kl. 01:07 | |
|
Maria H Medlem |
Axel F skrev:
I illustrerat Bibellexikon kan man läsa följande: “Att rida på en åsna var icke degraderande, även ståndspersoner gjorde det. Men när hästen blev vanligare övertog den en del av åsnans roll. Att rida på en åsna kunde ses som ett uttryck för fredliga avsikter, Sak 9:9, och Jesus betjänade sig även av detta djur, när han red in i Jerusalem. Han kom som fridskonungen, ej som en krigare till häst.” Och i notapparaten till Sak 9:9 i Bibel 2000 kan man läsa: “I äldre främreorientaliska riken var åsnan ett kungligt riddjur.” Tack Axel! |
| Citera | |
| 8 December 2008 kl. 15:53 | |
|
Gabriel F Avregistrerad |
Kalle K skrev:
Förlåt min nyfikenhet – vem är det som har skrivit veckans predikan? Kan nämligen inte hitta något namn. Mitt fel, det är Pierre Falk, präst i Lindsdals lokalavdelning som skrivit den. Jag har lagt ut det nu. |
| Citera | |
| 8 December 2008 kl. 09:50 | |
|
Gabriel F Avregistrerad |
Ny text ute sedan igår.. Senast redigerad för ungefär 3 år sedan av Gabriel F. |
| Citera | |
| 8 December 2008 kl. 09:48 | |
|
Axel F Medlem |
I illustrerat Bibellexikon kan man läsa följande: “Att rida på en åsna var icke degraderande, även ståndspersoner gjorde det. Men när hästen blev vanligare övertog den en del av åsnans roll. Att rida på en åsna kunde ses som ett uttryck för fredliga avsikter, Sak 9:9, och Jesus betjänade sig även av detta djur, när han red in i Jerusalem. Han kom som fridskonungen, ej som en krigare till häst.” Och i notapparaten till Sak 9:9 i Bibel 2000 kan man läsa: “I äldre främreorientaliska riken var åsnan ett kungligt riddjur.” |
| Citera | |
| 7 December 2008 kl. 17:34 | |
|
Maria H Medlem |
Ska försöka hitta källan… |
| Citera | |
| 7 December 2008 kl. 17:24 | |
|
Kalle K Medlem |
Jag måste säga att jag tycker att det är bra med en digital postilla. Ett bra sätt att sprida evangelium på nätet. Jag fastnade för några ord i veckans predikan, som handlar om Guds rike: Förlåt min nyfikenhet – vem är det som har skrivit veckans predikan? Kan nämligen inte hitta något namn. |
| Citera | |
| 3 December 2008 kl. 09:59 | |
|
Emil J Medlem |
Jag har inte koll på vad kungar skulle ha ridit på eller inte under den tiden. Dock är det väl troligt att man red på åsnor om underlaget krävde det, förmodligen red man på kameler om man var i öknen. Vad valde man att rida in i en stad på? Skulle det vara åsnor också? Leta reda på källan så gräver vi vidare! |
| Citera | |
| 3 December 2008 kl. 01:24 | |
|
Maria H Medlem |
Är det ingen annan som ville diskutera det första bidraget till postillan? :P För övrigt har jag fått det bekräftat av annan teologistudent att hon också fått höra samma sak om kungar som jag (som jag skrev in förra inlägget) |
| Citera | |
| 29 November 2008 kl. 23:56 | |
|
Maria H Medlem |
“Aldrig har väl en kung gjort entré på detta sätt. Andra makter och härskare behöver sina gyllene attribut, fina kläder och lysande följen.” /Biskopen i Digitala Postillan Jag har fått lära mig att det visst var vanligt att kungarna red på åsnor… Är det någon annan teolog som kan minnas detta? |
| Citera | |

Online just nu
Kommande arrangemang
Händer snart
Fråga
Statistik