Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan

Glömt lösen?

Bli medlem

ICQ-blomma Online just nu

Kalender Kommande arrangemang

Grundkurs för Unga Ledare
17
feb
Mitterminsmöte- Fight for Faith
2
mar
Ung Pilgrim 11-13 läger 2
16
mar
Ung Pilgrim 10-12 läger 4
6
apr
Vårläger
20
apr
Distriktsårsmöte
27
apr
Fler arrangemang »

Hand Händer snart

fler ...

Frågetecken Fråga

Vill du att snön ska komma nu?
Ja!
21
Den har redan kommit dit jag bor!
4
Usch för snö, ge mig värme!!
6
Den kan komma på julafton!
4
Ja, det borde vara snö hela året!
2

Tidigare frågor »

Stats Statistik

Det senaste dygnet har 9 personer loggat in på sidan, samtidigt som 4 inlägg har skrivits i forumet. Hitta en slumpvis utvald medlem eller se vad som har hänt på sidan.

[fråga] När blir brödet och vinet Kristi kropp och blod?

Forum / Allmän diskussion / [fråga] När blir brödet och vinet Kristi kropp och blod?

Skriv ett svar | Gå till första inlägget | Starta en ny diskussion

17 November 2008 kl. 21:28
Johanna P
Medlem
Johanna

Hm.. jag vet inte riktigt vad jag tycker i frågan om alkoholfritt vin eller inte, men jag förstår inte riktigt varför det är så viktigt att det måste vara precis det som Jesus drack. Vet vi vad exakt vad det var för bröd han åt, mer än att det var osyrat bröd? Vilket mjöl var det bakat på? Hur var det bakat? Det var ju knappast oblat han instiftade nattvarden med.

Hm.. jag vet inte riktigt vad jag tycker i frågan om alkoholfritt vin eller inte, men jag förstår inte riktigt varför det är så viktigt att det måste vara precis det som Jesus drack. Vet vi vad exakt vad det var för bröd han åt, mer än att det var osyrat bröd? Vilket mjöl var det bakat på? Hur var det bakat? Det var ju knappast oblat han instiftade nattvarden med.Är det verkligen viktigare vad som är i kalken än att alla kan vara med och dela den? Och om det funkar med alkoholfritt i en särskild kalk till nyktra alkoholister, varför funkar det inte till oss andra? Eller är inte Jesus närvarande i nattvarden för de som dricker ur den kalken? Är det bara en fin grej för att det ska se ut som att alla får vara med?

Citera
17 November 2008 kl. 18:14
Eric H
Medlem
Eric

Intressant artikel Gabriel. Tycker att flera viktiga punkter tas upp, bland annat att man lätt kan stänga ute de som har alkoholproblem om man inte tar någon hänsyn till deras tillstånd. Att använda två kalkar som säkerligen var en god idé från början pekar ju också ut de som inte vill dricka alkohol på ett mycket tydligt sätt (om det sen är pga. alkoholism eller andra orsaker spelar mindre roll), det blir en uppdelning, vi och dom, i den kärleksmåltid som nattvarden är. Några vill följa traditionen och historian till punkt och pricka och anser att allt annat än vin är fel. Några blandar i vatten och några använder druvjuice vid nattvarden.

Varför kan man inte kompromissa och använda en mycket stor del vatten och endast några droppar vin? Vin innehåller ju till största del vatten, och mig veterligen står det varken något om mängden vin eller vilken alkoholstyrka det ska ha i bibeln (eller ens om det var vin som användes?). 3 dl vatten och en centiliter vin är fortfarande vin, om än väldigt utspätt. Alkoholhalten är försumbar. Problemet löst?

Citera
17 November 2008 kl. 17:44
Sara G
Medlem
Sara

Jag kan inget om sånt här, men min personliga åsikt är att det inte behöver vara vin som används i nattvarden. Det är ju ändå “bara” en symbol.

Citera
17 November 2008 kl. 16:40
Gabriel F
Avregistrerad
Gabriel

Jag lägger på en grej till i den här tråden, kan vad som helst bli kristi kropp och blod. De frågorna ligger såpass nära (dessutom har vi en del trådar på gång redan). I dagens Svenska Dagbladet berättas om den nyktre alkoholisten som fick återfall av nattvardsvin och en präst i reportaget förespråkar starkt druvjuice istället för vin. “Här är artikeln”:http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/artikel_20… Det är enligt mig inte OK. Vin skareva, alkoholfritt är väl kanske ok, men det ska inte vara något saftkalas. Jag antar dock att det finns en del olika åsikter om detta också..

Citera
17 November 2008 kl. 14:10
Kalle K
Medlem
Kalle

[De lärde får avgöra om denna fråga bör vara en del av min andra tråd om man kan gå till nattvarden i andra kyrkor. Ett närbesläktat ämne, men ändå inte]

Alltså – på ett annat forum har det diskuterats när brödet och vinet blir Kristi kropp och blod. Det vore intressant att höra era tankar kring det här.

Personligen tror inte jag att man kan säga exakt när närvaron inträder. Bibeln nämner inte det. Däremot ligger det nära till hands att tro att närvaron inträder när instiftelseorden läses.

Citera