[fråga] När blir brödet och vinet Kristi kropp och blod?
Forum / Allmän diskussion / [fråga] När blir brödet och vinet Kristi kropp och blod?
Skriv ett svar | Gå till första inlägget | Starta en ny diskussion
| 16 Augusti 2009 kl. 22:33 | |
|
Björn L Medlem |
Eller så slutar vi gifta oss och viga folk. Då kan vi springa runt som apor istället och hänvisa till Darwin. |
| Citera | |
| 5 Augusti 2009 kl. 13:13 | |
|
Klara Gäst |
“Som jag tolkar Bibeln och de lutherska bekännelseskrifterna skulle, i teorin, vem som helst kunna agera sakramentsförvaltningarna.” Säger Kalle då det innebär att även Lisa, Johanna, Inger, och Anna firar nattvard så är det kristi kropp och blod. Det ger ju starkt stöd till att vi är på rätt väg med kvinnliga präster och att de är här för att stanna om man väljer att lyssna på Kalles teologi. |
| Citera | |
| 2 Augusti 2009 kl. 20:37 | |
|
Axel F Medlem |
Här slutar mina inlägg i denna debatt… |
| Citera | |
| 2 Augusti 2009 kl. 20:35 | |
|
Axel F Medlem |
Håkan skrev:
Däremot är vi helt på det klara att epiklesen inte är särkilt viktig. Och därmed förstår jag inte hur Axel F resonerar genom att påstå att den helige Thomas idé om att betona intstiftelseorden istället för epiklesen skulle leda till reformerta strömningar? I allra högsta grad en katolsk tanke och på intet sätt reformert. Du har inte läst mina inlägg märker jag… Jag har aldrig betonat epiklesen på bekostnad av instiftelseorden… det var din egen tolkning… Det handlar inte om antingen eller. Det handlar ju i nattvarden också om kristen enhet. Då vill jag inte till varje pris särskilja mig från största delen av kristenheten… Vad gäller reformert nattvardsteologi så handlar den ju om nattvarden som en symbolisk handling… Jag har varken tid eller ork att ta det för sjuttioelfte gången… läs mina inlägg igen… suck |
| Citera | |
| 22 Juli 2009 kl. 07:03 | |
|
Kalle K Medlem |
Frans Pieper skriver om nattvarden: (Kristen dogmatik av d. Franz Pieper, omarbetad av D.DR J.T Mueller, översatt av teol.dr. Tom G.A Hardt. Bokförlaget Pro Veritate, Uppsala. Sid. 611-612) |
| Citera | |
| 21 Juli 2009 kl. 23:48 | |
|
Håkan Gäst |
Nu står ju inte Credot i den Heliga Skrift – alltså skall då denne avskaffas? Om du nu tar ner boken Aug. bek. apo. så kan du hitta följande “vi synnerligen gärna önskade bevara den yttre kyrkliga styrelsen…ehuru dessa tillkommit genom mänsklig myndighet, Ty vi veta att fäderna i gott och nyttigt syfte inrätta denna ordning.” Då kan vi ju alla vara överrens att Kyrkan är grundad av Kristus och förvaltad av Petrus och att fäderna inrättade en god ordning. Även om fäderna inte står med i Den Heliga Skrift så verkar det väl nu OK, eller? Mässan är giltig som privat eller offentlig instiftat till själarnas frälsning och till Guds Högre ära. Problemet är inte att Gud slutar att upphöra efter Johannes död. Hans lära genomsyrar sin vingård här på jorden gm den Heliga Ande via Petrus. Det vore lättare att köpa Luthers argument om denne hävdade en gudomlig uppenbarelse eller liknande. St Franciskus blev kallad av Gud att reformera klostväsendet, som på sina håll kanske prioriterade (fel människor på fel plats) fel. Däremot så kan inte kloster där bröder vill bo ihop i underbar harmoni, för att citera psaltaren – strida mot dopet. Vi kan också förstå i Kyrkans historia för att undvika att varje bonde skulle läsa sina egna mässor blev det endast till prästernas natur. Skriften måste samverka med det som Gud lär i sin Kyrka. Påven har inte hittat på något bara för sakens skull och kan nu (som felaktig argumenterande från lutheraner) börja predika eget. Mässan är ogiltig om den celebreras av en som inte har en “vederbörlig kallelse” dock något väldigt diffust argumenterat. Ja som Kalle K själv kunde konstatera (med stöd från det allmäna prästadömet) så kan han börja fira mässa. Emellertid citerar du St. Thomas “med stöd av Guds ord” d.v.s. instiftelseorden och inte något med någon epikles nödvändigt närvarande. Men jag är övertygad om att Kalle K:s mässor inte blir giltiga eftersom han inte är präst enligt “melkisedeks ordning” något som är nödvändigt, lär de katolska kyrkofäderna i alla fall. Nu har vi alla fattat vad vi står, men vi kan vara överrens om att någon epikles inte är särkilt avgörande för den totala förvandlingen. Det krävs en giltig vigd präst (Där lärde Luther sitt eget för kyrkan främmande), rätt substans, orden, och en faktisk intention att vilja förvandla substanserna. Men de praktiska momenten måste ju utföras av munnen och händerna. |
| Citera | |
| 21 Juli 2009 kl. 20:40 | |
|
Kalle K Medlem |
Inser att jag kan ha gett ett felaktigt intryck. Naturligtvis har Gud i sin hjord kallat herdar/präster att predika och förvalta sakramenten. Och naturligtvis ska inte nattvarden firas enskilt utan i gemenskap med församlingen. Men jag tror ändå att om en person skulle fira nattvard enskilt så skulle det vara en giltig nattvard. |
| Citera | |
| 21 Juli 2009 kl. 20:30 | |
|
Kalle K Medlem |
Håkan skrev: Jag liter hellre på 2000 årig tradition och läroämbete än Kalle K:s tolkningar. Partipolitiken kommer alltid vara närvarande från furstarna från 1500-talets Tyskland till Mona i Sveriges 2009. Visa med Den Heliga Skrift att prästen agerar in persona Christi. Visa vidare att Kristi närvaro skulle stå och falla på vem som läser instiftelseorden. |
| Citera | |
| 21 Juli 2009 kl. 20:18 | |
|
Håkan Gäst |
Jag liter hellre på 2000 årig tradition och läroämbete än Kalle K:s tolkningar. Partipolitiken kommer alltid vara närvarande från furstarna från 1500-talets Tyskland till Mona i Sveriges 2009. |
| Citera | |
| 21 Juli 2009 kl. 18:44 | |
|
Kalle K Medlem |
Håkan skrev: Men Kalle menar du verkligen allvar med “icke framkallas av någon människas verk eller prästers ord” då kan vi ju lika gärna avskaffa prästerna eller ännu värre att alla kan få fira nattvard, ja rent av skulle t.o.m. kalle kunna fira mässa i sin stuga eftersom det då inte är något särkilt med en präst, eftersom “allenast är att tillskrivas vår Herres Jesu Kristi allsmäktiga kraft” och då kan vi utifrån det argumentet låta alla människor fira nattvard eftersom prästernas ord inte är något viktiga!? De logiska resonemangen håller ju inte utan motsäger sig själva. Först säger man att prästen inte är något viktig för att sedan i lutherska tankar betona att alla människor är präster. Det slutgiltiga argumentet blir dock avskaffandet av prästens karaktär eftersom dennes ord och handlingar inte är av vikt, emn samtidigt betonar dock Luther att nattvarden är viktig men vem och hur substanserna ska förvandlas omskrives ej utan säger att ” tillskrivas vår Herres Jesu Kristi allsmäktiga kraft” som förövrigt är något katolsk. Som jag tolkar Bibeln och de lutherska bekännelseskrifterna skulle, i teorin, vem som helst kunna agera sakramentsförvaltningarna. Och i teorin skulle nog nattvarden vara giltig om personen X satt i en stuga och firade nattvarden. Men nattvarden och övriga sakrament är ett uttryck för kyrkans gemenskap. Därför ska inte nattvarden firas enskilt utan med hela församlingen. prästen agerar persona Christi så kan dennes ord och händer (vilket poängteras inom Katolska Kyrkan) förvandla brödet och vinet. Jag eller kalle kan inte förvandla endast en präst kan förvandla med sina händer och sina ord brödet och vinet. Hur annars skulle förvandlingen ske har du tänkt dig? Genom att bara stirra på brödet?[/citat] Att prästen skulle agera i Kristi ställe är en felaktig uppfattning till föjd av representationsteologi. Det som skapar närvaroni brödet och vinet är Guds Ord. Svenska Kyrkan slutade att tro på sina egna skrifter när den antikristna Arthur Engberg (s) dikterade att Svenska kyrkans skulle bli en folkkyrka, med betoning på folk istället för kyrka. Jag är rätt säker på att vi är missnöjda med partipolitiken i Svenska kyrkan. Men det innebär inte av nödvändighet att Svenska kyrkan (med hänsyftning på kyrkosystemet) är lika med den lutherska kyrkan. |
| Citera | |
| 21 Juli 2009 kl. 18:07 | |
|
Håkan Gäst |
Men Kalle menar du verkligen allvar med “icke framkallas av någon människas verk eller prästers ord” då kan vi ju lika gärna avskaffa prästerna eller ännu värre att alla kan få fira nattvard, ja rent av skulle t.o.m. kalle kunna fira mässa i sin stuga eftersom det då inte är något särkilt med en präst, eftersom “allenast är att tillskrivas vår Herres Jesu Kristi allsmäktiga kraft” och då kan vi utifrån det argumentet låta alla människor fira nattvard eftersom prästernas ord inte är något viktiga!? De logiska resonemangen håller ju inte utan motsäger sig själva. Först säger man att prästen inte är något viktig för att sedan i lutherska tankar betona att alla människor är präster. Det slutgiltiga argumentet blir dock avskaffandet av prästens karaktär eftersom dennes ord och handlingar inte är av vikt, emn samtidigt betonar dock Luther att nattvarden är viktig men vem och hur substanserna ska förvandlas omskrives ej utan säger att ” tillskrivas vår Herres Jesu Kristi allsmäktiga kraft” som förövrigt är något katolsk. Eftersom prästen agerar persona Christi så kan dennes ord och händer (vilket poängteras inom Katolska Kyrkan) förvandla brödet och vinet. Jag eller kalle kan inte förvandla endast en präst kan förvandla med sina händer och sina ord brödet och vinet. Hur annars skulle förvandlingen ske har du tänkt dig? Genom att bara stirra på brödet? Däremot är vi helt på det klara att epiklesen inte är särkilt viktig. Och därmed förstår jag inte hur Axel F resonerar genom att påstå att den helige Thomas idé om att betona intstiftelseorden istället för epiklesen skulle leda till reformerta strömningar? I allra högsta grad en katolsk tanke och på intet sätt reformert. Svenska Kyrkan slutade att tro på sina egna skrifter när den antikristna Arthur Engberg (s) dikterade att Svenska kyrkans skulle bli en folkkyrka, med betoning på folk istället för kyrka. |
| Citera | |
| 21 Juli 2009 kl. 15:08 | |
|
Kalle K Medlem |
Axel F skrev: I mina inlägg den 26 maj och 20 november har jag redan tagit upp och svarat på dessa invändningar och jag orkar inte göra det igen. Men jag upprepar gärna frågan om varför epiklesen skulle vara beroende av att prästen läser något medan instiftelseorden inte skulle vara beroende av att prästen läser något. Jag kan inte se skillnaden. Och vad gäller reformert nattvardsteologi så firar man en minnemålrid av något som var, med bröd och vin som symboler istället för realpresens. Anden däremot, gör Kristus närvarande nu. Andens uppgift är att göra Kristus levande i våra liv och kroppar, nu, i nattvarden, på riktigt! Alltså: (en gång till) Tar vi bort epiklesen tar vi på ett sätt också bort nutiden i nattvarden och då landar vi snart i reformert nattvardsteologi. 26 maj och 20 november var det ja… Jag förstår nu varför du förespråkar att epiklesen är nödvändig, även om jag inte alls håller med dig. Naturligtvis skall vi be om Andens kraft. Men jag finner fortfarande inte att vi är tvugna att åkalla Anden för att Kristus skall bli närvarande i Altarets sakrament. Grunden för nattvarden ligger inte i någon person kraft eller ord, utan helt och hållet genom Jesu kraft. Återigen hänvisar jag till Konkordieformeln (som ska vara vår kyrkas lärogrund): 8] 3. Vad konsekrationen beträffar, tro, lära och bekänna vi, att Kristi lekamens och blods närvaro i den heliga nattvarden icke framkallas av någon människas verk eller prästers ord, utan att denna endast och allenast är att tillskrivas vår Herres Jesu Kristi allsmäktiga kraft. 9] 4. Men därjämte tro, lära och bekänna vi också enhälligt, att vid firandet av den heliga nattvarden Kristi instiftelseord ingalunda få utelämnas, utan böra offentligen uttalas, såsom det står skrivet: “Välsignelsens kalk, som vi välsigna” etc. 1 Kor. 11*. Denna välsignelse sker genom uttalandet av Kristi ord. Sett utifrån bekännelseskrifterna finns inget utrymme för epiklesens nödvändighet. Däremot skall intstiftelseorden läsas. |
| Citera | |
| 21 Juli 2009 kl. 10:31 | |
|
Axel F Medlem |
Kalle K skrev:
Förklara gärna på vilket sätt det skulle landa i en reformert nattvardsteologi. Reformerta förnekar ju Kristi reela närvaro, något som vi lutheraner tror på. Jag driver tesen att om epiklesen ses som ett villkor för att nattvarden ska vara giltig landar vi i någon slags gärningslära. Det man ju de fakto gör är ju att säga att Guds nåd (nattvaren är ju ett nådemedel) är beroende på om prästen läser vissa ord. Därmed blir ju Gud beroende av oss människor – och inte tvärtom. I mina inlägg den 26 maj och 20 november har jag redan tagit upp och svarat på dessa invändningar och jag orkar inte göra det igen. Men jag upprepar gärna frågan om varför epiklesen skulle vara beroende av att prästen läser något medan instiftelseorden inte skulle vara beroende av att prästen läser något. Jag kan inte se skillnaden. Och vad gäller reformert nattvardsteologi så firar man en minnemålrid av något som var, med bröd och vin som symboler istället för realpresens. Anden däremot, gör Kristus närvarande nu. Andens uppgift är att göra Kristus levande i våra liv och kroppar, nu, i nattvarden, på riktigt! Alltså: (en gång till) Tar vi bort epiklesen tar vi på ett sätt också bort nutiden i nattvarden och då landar vi snart i reformert nattvardsteologi. 26 maj och 20 november var det ja… |
| Citera | |
| 20 Juli 2009 kl. 18:26 | |
|
Kalle K Medlem |
Håkan skrev: Protestantismen (att protestera mot Guds ord) leder ju till liberalismen som har sitt slut i atheismen för att citera K. G. Hammar “Skriften skall förpassas till historiens skräpkamare” Med protestantism avses egentligen inte en enhet. Ordet syftar på flera olika inriktningar som uppkom under 1500-talet som en protest mot degenerationen inom den Romerska kyrkan. Confessio Augustana motsäger inte något enda av Guds Ord som det är givet i GT och NT. Protestantism i betydelsen protestea mot Guds Ord kan man inte sätta in Lutherdomen. Beträffande KG Hammars uttalande är jag den förste att beklaga det. |
| Citera | |
| 20 Juli 2009 kl. 17:35 | |
|
Håkan Gäst |
Främmande läror? Är inte kvinnliga präster, förminskande av den gudomliga liturgin, avskaffandet av sakrament, homosexuella vigningar, förminskandet av prästernas roll o.s.v. överrensstämmande med Guds ord eller främmande läror? Protestantismen (att protestera mot Guds ord) leder ju till liberalismen som har sitt slut i atheismen för att citera K. G. Hammar “Skriften skall förpassas till historiens skräpkamare” Men nu var det ju epiklesen och dess innebörd. Du var lite rädd för det där med gärningar. Ja alltså att göra en god gärning är väl aldrig fel. Säger inte jakob att en tro utan gärningar är en död tro? Det är ju klart att det är kyrkofäderna som har missuppfattat Prästens ämbete, vi får vara glada som är medlemmar i Svenska Kyrkan att Luthers egna tankar gjorde saken klarare för oss. |
| Citera | |
| 19 Juli 2009 kl. 19:01 | |
|
Kalle K Medlem |
Håkan skrev: Men avskaffar man att präster har gett sina liv för hos och förminskas till något “allmäna prästadöme” som Luther introducerade med stöd från Paulus – eftersom Luther 1 517 år efter Kristi Födelse misstolkade prästens specefika karaktär. Tror snarare att det är Rom som har missförstått Skriftens lära om ämbetet. Det är väl inte konstigt att Svenska Kyrkan förnekar traditionen eftersom man hittade på egna, helt främmande tankar under reformationen som helt saknar grund i Kyrkans tidigare lära. Ett exempel är väl att Luther säger att en ordenskallelse är ett brott mot dopet – jag menar hur resonerar man då? Luther och reformatorerna gör inte anspråk på att förespråka några främmande läror. Tvärtom gör man anspråk på att lära i överstämmelse med Guds Ord. |
| Citera | |
| 19 Juli 2009 kl. 14:18 | |
|
Håkan Gäst |
Den helige Thomas säger att det inte är epiklesen som är avgörande för Kristi reela närvaro, såsom i den ortodoxa kyrkan där brödet och vinet förvandlas under själva epiklesen. Thomas säger att det är själva “orden” som prästen persona Christi säger, då vid det själva ögonblicket blir det Kristi Kropp och blod. Epiklsen är således inte nödvändig för att Brödet och Vinet skall förvandlas. Men avskaffar man att präster har gett sina liv för hos och förminskas till något “allmäna prästadöme” som Luther introducerade med stöd från Paulus – eftersom Luther 1 517 år efter Kristi Födelse misstolkade prästens specefika karaktär. Det är väl inte konstigt att Svenska Kyrkan förnekar traditionen eftersom man hittade på egna, helt främmande tankar under reformationen som helt saknar grund i Kyrkans tidigare lära. Ett exempel är väl att Luther säger att en ordenskallelse är ett brott mot dopet – jag menar hur resonerar man då? |
| Citera | |
| 19 Juli 2009 kl. 07:05 | |
|
Kalle K Medlem |
Emil J skrev: Inte ett krav men precis som Axel har sagt några gånger nu så är det önskvärt eftersom (Citat Axel och BEM): Tar vi bort epiklesen tar vi på ett sätt också bort nutiden i nattvarden och då landar vi snart i reformert nattvardsteologi. Förklara gärna på vilket sätt det skulle landa i en reformert nattvardsteologi. Reformerta förnekar ju Kristi reela närvaro, något som vi lutheraner tror på. Jag driver tesen att om epiklesen ses som ett villkor för att nattvarden ska vara giltig landar vi i någon slags gärningslära. Det man ju de fakto gör är ju att säga att Guds nåd (nattvaren är ju ett nådemedel) är beroende på om prästen läser vissa ord. Därmed blir ju Gud beroende av oss människor – och inte tvärtom. |
| Citera | |
| 18 Juli 2009 kl. 17:07 | |
|
Emil J Medlem |
Kalle K skrev:
I den evangelisk-lutherska tradition som vi befinner oss finns inget som helst krav på en epikles. Inte ett krav men precis som Axel har sagt några gånger nu så är det önskvärt eftersom (Citat Axel och BEM): Tar vi bort epiklesen tar vi på ett sätt också bort nutiden i nattvarden och då landar vi snart i reformert nattvardsteologi. |
| Citera | |
| 10 Juli 2009 kl. 15:47 | |
|
Kalle K Medlem |
Axel F skrev: Och jag vidhåller fortfarande, i enlighet med BEM: Tar vi bort epiklesen tar vi på ett sätt också bort nutiden i nattvarden och då landar vi snart i reformert nattvardsteologi. I den evangelisk-lutherska tradition som vi befinner oss finns inget som helst krav på en epikles. |
| Citera | |
| 5 Juni 2009 kl. 12:19 | |
|
Förbipasserande Gäst |
Noterat: - Det står ingenting i kyrkoordningen om att dryck av druvans frukt är likvärdigt med vin i fråga om nattvardsfirandet. (KO kap20 §1: “Nattvarden skall firas med läsning av instiftelseorden samt utdelande av det välsignade brödet och vinet.” min fetstilsmarkering - Dokumentet nykterister ibland hänvisar till är Biskopsmöteshandlingarna från biskopsmötet den 23-25 januari 1978 där det fastställs att “dryck från vinträdets frukt” är ett alternativ till vin i nattvardsfirandet. Slutsats: |
| Citera | |
| 1 Juni 2009 kl. 18:56 | |
|
Henrik H Medlem |
Kalle: Den katolska betraktar inte heller de ortodox kyrkan som kyrka och vice versa. De betraktar de ju vara andra som närmare kyrka än än tex oss ;) Och det räcker ju faktiskt att säga att katolska kyrkan säger något se befinner sig ungefär alla andra i minoritet. Kalle K skrev:
Senast redigerad för 465 dygn sedan av Henrik H.
Nu är väl saken den att majoriteten av kyrkor (Katolska kyrkan och ortodoxa kyrkan) inte ens betraktar oss som en kyrka. Så minoritet befinner vi oss verkligen i. ;-) |
| Citera | |
| 26 Maj 2009 kl. 09:10 | |
|
Axel F Medlem |
Kalle: Och utan den helige Andes närvaro skulle vi inte kunna fira någon nattvard alls eftersom lärjungarna då aldrig hade lämnat salen på övre våningen där de låst in sig efter himmelsfärden i rädsla för omvärlden… Och varför är då epiklesen en självklarhet i svenskkyrkliga dop? Då skulle ju inte Anden behövas där heller… Och jag vidhåller fortfarande, i enlighet med BEM: Tar vi bort epiklesen tar vi på ett sätt också bort nutiden i nattvarden och då landar vi snart i reformert nattvardsteologi. |
| Citera | |
| 21 Maj 2009 kl. 20:20 | |
|
Kalle K Medlem |
Björn L skrev: Svenska kyrkan är alltså här relativt ensam i sin uppfattning, och går emot majoriteten av Kristi kropp. Nu är väl saken den att majoriteten av kyrkor (Katolska kyrkan och ortodoxa kyrkan) inte ens betraktar oss som en kyrka. Så minoritet befinner vi oss verkligen i. ;-) |
| Citera | |
| 21 Maj 2009 kl. 06:52 | |
|
Kalle K Medlem |
Axel F skrev: Hur och varför kommer du fram till denna slutsats? Genom att anse att epiklesen fodras för att nattvarden ska vara giltig gör man nattvarden till någonting helt och hållet beroende av den enskilde prästens ord och fraser. I stället ligger grunden för nattvarden i vad Kristus en gång för alla har gjort för oss på korset. Konkordieformeln sammanfattar detta på ett bra sätt: “Kristi lekamens och blods sanna närvaro i nattvarden åstadkommes icke av någon människas ord eller gärningar, varken prästens ord och förtjänster eller nattvardsgästernas ätande och drickande och tro, utan bör helt och hållet tillskrivas Guds, den Allsmäktiges, och vår Herres Jusu Kristi ord, instiftelse och ordning.” |
| Citera | |

Online just nu
Kommande arrangemang
Händer snart
Fråga
Statistik