Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan

Glömt lösen?

Bli medlem

ICQ-blomma Online just nu

Kalender Kommande arrangemang

Grundkurs för Unga Ledare
17
feb
Mitterminsmöte- Fight for Faith
2
mar
Ung Pilgrim 11-13 läger 2
16
mar
Ung Pilgrim 10-12 läger 4
6
apr
Vårläger
20
apr
Distriktsårsmöte
27
apr
Fler arrangemang »

Hand Händer snart

fler ...

Frågetecken Fråga

Vill du att snön ska komma nu?
Ja!
21
Den har redan kommit dit jag bor!
4
Usch för snö, ge mig värme!!
6
Den kan komma på julafton!
4
Ja, det borde vara snö hela året!
2

Tidigare frågor »

Stats Statistik

Det senaste dygnet har 11 personer loggat in på sidan, samtidigt som 1 inlägg har skrivits i forumet. Hitta en slumpvis utvald medlem eller se vad som har hänt på sidan.

[Frågan] Ska du fasta?

Forum / Allmän diskussion / [Frågan] Ska du fasta?

Skriv ett svar | Gå till första inlägget | Starta en ny diskussion

31 March 2010 kl. 14:55
Ikis S
Medlem
Ikis

Markus N skrev:
I år har jag valt att fasta från snus… jag har märkt att jag fått svårt att koncentrera mig och behålla fokus och att jag blivit mycket tröttare på kvällarna. Om nu fastan innebär att man ska komma närmare och umgås mer med Gud är det inte då väldigt dumt att fasta från t.ex snus, kaffe och dylikt som då leder till motsatsen?

Jag håller helt klart med dig där Tomten.
För mig så gällde det att fasta ifrån kaffe, började med att trappa ner på det och klarade att avstå i 3-4 dagar helt och hållet, men det resulterade bara i att jag blev rastlös, trött och kunde inte koncentrera mig alls.
Får försöka med nått annat nästa år, nått som jag inte är lika beroende av… Kanske ifrån kött eller ifrån svart färg när det gäller kläder!
Båda kommer nog bli ganska svåra att fixa, speciellt kläderna, så jag nästan bara har svarta kläder! ;)

Kanske fåniga saker för er, men inte för mig!!!

Citera
31 March 2010 kl. 12:39
Maria H
Medlem
Maria

Du har rätt Markus.
Du kan ju fråga din lärare om han/hon inte kan räkna. 40 dagar fasta från Askonsdagen (inte söndagarna) innebär fasta fram till påskdagen.
Du kan ju höra också varför han/hon säger att man inte skulle fasta i Stilla veckan…

Skulle vara intressant att veta.

Citera
30 March 2010 kl. 18:01
Markus N
Medlem
Markus

När slutar fastan?
Anledningen till att jag frågar är att jag har fått för mig (och jag tycker det verkar mest logiskt) att fastan slutar Påskdagen eller påskaftonskväll men en av mina lärare hävdade bestämt idag att fastan slutar på palmsöndagen och sedan går man in i stilla veckan

Citera
24 February 2010 kl. 12:44
Markus N
Medlem
Markus

I år har jag valt att fasta från snus… jag har märkt att jag fått svårt att koncentrera mig och behålla fokus och att jag blivit mycket tröttare på kvällarna. Om nu fastan innebär att man ska komma närmare och umgås mer med Gud är det inte då väldigt dumt att fasta från t.ex snus, kaffe och dylikt som då leder till motsatsen?

Citera
19 February 2010 kl. 15:49
Catarina F
Medlem
Catarina

Att helt och hållet låta bli att äta mat i fastan förekommer ju mycket sällan i den katolska och ortodoxa kyrkan…

Citera
18 February 2010 kl. 23:56
Sebastián Ö
Medlem
Sebastián

förlåt, katekesen i oremus föreslår matfasta vid 14 års ålder, inte 12.

Citera
15 February 2010 kl. 11:10
Sebastián Ö
Medlem
Sebastián

Man gör som man vill, klart gör man som man vill! Och känner man att ens böneliv utväcklas, lidandet med kristus framträds och man får lättare att rannsaka sig själv för bot och bättring genom snozefasta och tv- fasta så är det den fasta man ska pyssla med.
Men vi i svenska kyrkan (nu klagar jag igen =) ) är ju lite bekväma av oss. Det kan vi se på historien och än idag. I början av århundradet så firade vi nattvard en gång om året, för att det var så jobbigt om så många skulle bikta sig samtidigt (bl.a.). Bikten försvan nästan helt, det är ju smidigare att be en syndabekännelse. Nu ifrågasätter man synen på dopet för att Augustinus kunde ju tydligen ingenting om Guds kärlek (han är ju bara en av de största Kärleksteologerna). Och fastan, vist det är skit jobbigt med matfasta, så då kan man göra en annan variant för att slippa undan de jobbiga.
Nu trampar jag på ömma tår men det tar jag. Men någon som inte har matfastat kan ju inte säga varför matfastan är dålig, samtidigt som en som inte har någon ätstörning inte kan veta hur det käns, men endå så ska man vara där och tycka utan att ens prova.

Jag har kollat igenom Lutherska katekesen och försökte se va han sa, det stod inte mycket. Det var ju inget konstigt på den tiden att matfasta, så han såg la de som en självklarhet. Däremot så skriver han ”Kroppens förberedelse genom fastan och själens genom tron” och de är lite som jag har skrivit innan, ta bort köttet så blir anden mer framträdande. Mat och sömn behöver kroppen för att fungera. Så på ett sätt funkar ju snooze fastan=)
Katolska katekesen säger att vid 12 års ålder bör man börja matfasta, dessförinnan så ska barnet avstå från saker t.ex. tv, godis och sånt. Sedan får man med sig en biktspegel så man har att kunna gå igenom och rannsaka sig själv för bot och bättring.

Catarina F skrev:
- A. Som tjej i vårt utseendefixerade samhälle kunde jag inte låta bli att efter en tid glädja mig åt min viktnedgång (och fastan ska ju inte precis förknippas med fördelar…)
- B. När man inte äter är det ibland lätt att bli fixerad vid mat (så var det för mig i alla fall) men tanken med fastan är ju att man ska slippa fokus på mat för att komma närmare Gud.
- C. När man gör en så konkret sak som matfastar är det lätt att bli egenrättfärdig och tycka att man är såååå duktig.

A. är man utseedefixerad så är det la bra att det kommer fram under fastan så får man ha med de när man sedan ska bikta sig.
B. Abstinensen är absolut inget man kommer undan och absolut inget dåligt! från Katolska katekesen: Abstinens och fasta “hjälper oss att förvärva herraväldet över våra instinkter och hjärtas frihet.” Det hjälper oss att ställas oss i lydnad inför Herren.
C.Högmod är något alla måste passa sig för. Är du Högkyrklig så är det mycket lätt att du hamnar i det andliga högmods diket. men har man anlag för de gör det sig somsagt också påmint i fastan och då kan man jobba med det och ta upp i bikt.

Till alla er som har matfastat och inte tycker att det är er grej – fine. Den är jobbig och det kräver mycket av en.
Till alla er som INTE har provat matfastan, prova och se om det är er grej innan ni tycker och tänker om den =).
Man gör som man vill, klart gör man som man vill!

Citera
15 February 2010 kl. 00:38
Catarina F
Medlem
Catarina

Hmm… Jag är väl för personligt involverad…
När jag var yngre så matfastade jag i fastan (fast intog vätska). Men det funkade egentligen inget vidare… på grund av:
- A. Som tjej i vårt utseendefixerade samhälle kunde jag inte låta bli att efter en tid glädja mig åt min viktnedgång (och fastan ska ju inte precis förknippas med fördelar…)
- B. När man inte äter är det ibland lätt att bli fixerad vid mat (så var det för mig i alla fall) men tanken med fastan är ju att man ska slippa fokus på mat för att komma närmare Gud.
- C. När man gör en så konkret sak som matfastar är det lätt att bli egenrättfärdig och tycka att man är såååå duktig.

När jag senare började fasta igen och tog bort kaffe + tillbehör, onödig mat, TV och musik blev det början på något nytt, en fördjupad Gudsrelation och en ökad självkännedom! Men var och en ska naturligtvis känna sig själv och se vad man bör fasta ifrån(gärna tillsammans med en själavårdare).
Dock vill jag inte rekommendera unga människor att matfasta helt, och det beror på att vår tid är så fixerad vid utseende och mat att de flesta av oss har lindrigare (eller svårare) former av matstörningar som kan triggas igång…

Men – jag vill gärna uppmana var och en att se över sitt liv och fasta från något. (Jag gillade Helens idé med att snooze-fasta!)

Citera
10 February 2010 kl. 22:07
Sebastián Ö
Medlem
Sebastián

När jag tänker efter så har ju Muslimerna Ramadan på hösten och då har vi fortfarande Trefaldighetstid, så vi kanske skulle göra ett samkör med dem för att vara glada i hjärtat när Kristi konugens återkomst dag (eller domsöndagen som den heter) kommer. =)

Citera
10 February 2010 kl. 22:04
Sebastián Ö
Medlem
Sebastián

Jag kom på att vi pratar om olika fastor,
Jag förespråkar den gamla hederliga fastan vi fått från våra förfär, den lutherska katolska och Ortodoxa fastan vars mål är att genom att avstå från mat ( inte bara lyxig mat utan mat) förbättra din relation med Gud och stärka din ande. Ställer man sit kött åt sidan får anden mer plats.

Att fasta från bra saker för att spendera mer tid med gud och att sedan uppskatta sakerna mera sedan och att komma på hur bra man egentligen har de är ju mer Muslimsk tradition, det är ju bland annat syftet med ramadan. Och då blir jag genast varm om hjärtat, för om jag inte trodde på Jesus kristus som min personlige frälsare så skulle jag nog varit Muslim.
Men denna sorts fasta är ju i såfall något vi borde syssla med under trefaldighets tiden. För vår faste tid är det bot och bättring och Kristi lidande som är i fokus.

Citera
10 February 2010 kl. 17:18
Catarina F
Medlem
Catarina

Mång kristna som matfastar tar bara bort “lyxen” ur maten, förr kött såklart och ibland även fisk. I ortodox tradition finns olika grader av fasta, där man tar bort olika saker som mjölk, olja osv.
Idag är det väl inte alltid kött som är den största lyxen. Själv (och fler med mig) tar t.ex. bort godis, kaffe, fika, efterätter, alkohol…
Jag tycker att fastan är en bra tid att INTE tänka på mat, och därför är det skönt att äta enklare – t.ex. bara vatten som dryck, bröd utan smör, inte så “tillagad” mat.
(I strikta fastetraditioner finns ibland “festliga” recept på “tillåtna” livsmedel, men då tycker jag man kommer ifrån fastans intention…)

Sedan hör jag verkligen till den som rekommenderar TV-fasta och liknande. Saken är – man tar inte bort dåliga saker i fastan – där har Sebastián rätt – de ska man ju inte syssla med alls – man tar bort saker som faktiskt är goda saker, som Gud gett oss, för något som är ännu bättre!
Och jag blir alltid så tacksam för allt det goda jag ständigt får, men ofta tar så för givet, när jag avstår…

Citera
9 February 2010 kl. 22:41
Eric H
Medlem
Eric

Sebastián Ö skrev:
J
Eric: Fasta handlar inte om kropslig manipulation, i så fall så kan man lika gärna knarka, om det är euforin man är ute efter. Klart tar kroppen stryk men det är väl lite det som är meningen, för att underlätta för anden. Men fastan ska göras med försiktighet och med sinnet inställt på Gud, inte på självspäkning.

Jaja, jag kom med ett rent fysiologiskt resultat av fasta. Kroppen tar stryk i allra högsta grad, och alla bör definitivt inte matfasta…

Citera
9 February 2010 kl. 20:47
Johanna P
Medlem
Johanna

Tack för svaren Seb!
Jag tror faktiskt inte att jag vågar mig på att matfasta, tyvärr. Men det hade varit spännande att testa.

Citera
9 February 2010 kl. 20:34
Sebastián Ö
Medlem
Sebastián

Söndagar är fest så då får du givet vis äta som vanligt, men då utan kött. Men det är ju inget problem för dig Johanna=)

Citera
9 February 2010 kl. 20:33
Sebastián Ö
Medlem
Sebastián

Johanna; Man äter ett mål om dagen efter klockan 18. Det är viktigt att du dricker mycket vätska, buljong är ett hett och gott tips! Sedan så får du se till att få i dig en massa vitaminer och mineraler.

Eric: Fasta handlar inte om kropslig manipulation, i så fall så kan man lika gärna knarka, om det är euforin man är ute efter. Klart tar kroppen stryk men det är väl lite det som är meningen, för att underlätta för anden. Men fastan ska göras med försiktighet och med sinnet inställt på Gud, inte på självspäkning.

Citera
9 February 2010 kl. 20:21
Johanna P
Medlem
Johanna

Hur länge är man utan mat när man matfastar? För det är väl knappast fyrtio dagar..
Jag skulle gärna vilja testa att matfasta, men vågar inte riktigt.

Senast redigerad för nästan 2 år sedan av Johanna P.
Citera
9 February 2010 kl. 17:31
Eric H
Medlem
Eric

Efter ett par dagars fastande slår hjärnan över till ketonförbränning. Då sägs man bli en smula euforisk ett par dagar. Kanske det är den Gudsuppenbarelse de gamla kristna upplevde. Därefter börjar hamnar man i ketos och mår kasst!

Citera
9 February 2010 kl. 14:02
Sebastián Ö
Medlem
Sebastián

Jag nedvärderar inte andras fasta, tanken med mitt förra inlägg var somsagt att väcka tanken med den klassiska mat-fastan, som har funkat i flera tusen år. Faran med annan fasta är att det blir en “grej”, ett självändamål.
Alla dom sakerna du räknade upp som tips på alternativ fasta Maria är vad varje kristen människa bör syssla med varje dag utöver fastan om dom känner att tv-tittandet eller shoppingrundan tar bort fokus för den dagliga bönen.
Jag vill fortfarande säga att det är skillnad på matfasta och alternativfasta utan att sätta mig på höga hästar för att jag själv matfastar. Tv, nikotin och shopping är behov människan har skapat själv. Mat är vi däremot alla beroende av. Och när den tryggheten försvinner är man tvungen att lita på Gud, när kroppen sakta börja stängas av blir din ande mer framträdande och du börjar förstå (inte för att du läst de i bibeln utan för att du känner de) att ditt jag är så mycket mer än bara kött och blod. Det är en underbar kännsla när ditt fokus så totalt ställs in på de liv din ande strävar efter istället för de liv ditt kött lever i. Oh människa, kom ihåg att du är stoft och åter ska bli stoft, omvänd dig och tro evangelium.
Syftet är inte att känna kristi lidande, det har jag aldrig sagt. Komma närmare däremot, eller kanske få en förståelse är däremot jätte viktigt. Det vore naivt att tro att man skulle kunna känna lidandet, det får vi överlåta åt Herren.

Återigen Fastan handlar om att få en förståelse för kristi lidande (har du lidit blir glädjen så mycket större när Kristus uppstår), få ett fokus på de eviga livet och att rena kroppen. Känner du att du får ut detta genom att avstå från tv, godis, nikotin, sex, etc så är det ju en bra fasta. Men våra kyrkofäder och tusenåriga tradition säger annorlunda.

Citera
7 February 2010 kl. 16:20
Maria H
Medlem
Maria

Sebastián Ö skrev:
Jag undrar hur man kommer närmare kristi lidande genom att inte kolla på tv. …… fastan handlar om att fördjupa ditt böneliv och din gudsrelation. ingenting annat!

Precis som Johannes svarar dig Sebastian så handlar hans TV-fasta just om att fördjupa relationen med Gud.

Vad är det som säger att avstå från mat är ett bättre sätt att fördjupa sin relation med Gud än att avstå från TV-tittande?

Att äta på ett visst sätt eller att sluta kolla på TV tror inte jag i sig för dig närmare Kristi lidande. Utan det är själva relationen med Honom. Jag tror inte att man förstår Kristi lidande bättre för att man över en viss period låter bli kött eller TV.

Även om jag skulle låta någon piska mig så som de piskade vår Herre och sedan låta de korsfästa mig skulle jag ändå inte kunna förstå det lidande Herren själv gick igenom. Han tog på sig allas skuld. Jag kan inte ens tänka mig mycket ångest han hade, hur ont det gjorde för honom rent själsligt och psykiskt.

Jag tror inte vi någonsin kan förstå Kristi lidande. Vi kan aldrig komma tillräckligt nära det. Det är ett lidande Han tog på sig, för att vi skulle slippa.

Det jag tror är det viktigaste är, precis som du nämner också Sebastian, att fördjupa bönelivet och relationen med Gud. Men för att göra det har vi alla olika sätt att gå till väga. Titta mindre på TV, låta bli nikotin och alkohol, kämpa mer för sina medmänniskor – de minsta, låta bli shoppingrundor eller att ändra matvanorna. De olika sätten är bra allihop, så länge de för oss närmare Gud. Det finns olika sätt, för alla är vi olika.

Citera
7 February 2010 kl. 07:03
Kalle K
Medlem
Kalle

Sebastián Ö skrev:
Jag förstår inte hur någon annan fasta än just Matfasta kan närma dig klarhet över askonsdagens ritual. “o människa, komihåg att du är stoft och åter ska bli stoft, omvänd dig och tro evangelium”.
Jag är så tveksam till annan fasta. Jag undrar hur man kommer närmare kristi lidande genom att inte kolla på tv. det är ju inte riiiiktigt samma sak, Tv-abstinens kontra piskrapp och korsfästelse.
Svenska kyrkan över lag är dålig på detdära med fasta. Jag tycker att det är skit bra att vi samlar in pängar till fattiga barn och till välgörenhet, men fastan är faktiskt den tiden på kyrkoåret där det är tillåtet att vara helt fokuserad på dig själv, fastan handlar om att fördjupa ditt böneliv och din gudsrelation. ingenting annat!

Det är jag inte säker på att jag håller med om.

Citera
6 February 2010 kl. 21:08
Johannes G
Medlem
Johannes

Sebastián Ö skrev:
Jag är så tveksam till annan fasta. Jag undrar hur man kommer närmare kristi lidande genom att inte kolla på tv. det är ju inte riiiiktigt samma sak, Tv-abstinens kontra piskrapp och korsfästelse.

Min tanke att fasta från TV-serier handlar om att jag lägger så otroligt mycket tid på just det. Om jag lägger den tiden på Gud istället så är det ett sätt att komma närmre honom, och förhoppningsvis något som jag kommer hålla kvar vid även när fastetiden är över!

Senast redigerad för ungefär 2 år sedan av Johannes G.
Citera
6 February 2010 kl. 11:26
Stine R
Medlem
Stine

jag ska fasta från kött,nikotin, alkohol,sötsaker,godis mm.

Citera
5 February 2010 kl. 20:45
Sebastián Ö
Medlem
Sebastián

Jag förstår inte hur någon annan fasta än just Matfasta kan närma dig klarhet över askonsdagens ritual. “o människa, komihåg att du är stoft och åter ska bli stoft, omvänd dig och tro evangelium”.
Svenska kyrkan över lag är dålig på detdära med fasta. Jag tycker att det är skit bra att vi samlar in pängar till fattiga barn och till välgörenhet, men fastan är faktiskt den tiden på kyrkoåret där det är tillåtet att vara helt fokuserad på dig själv, fastan handlar om att fördjupa ditt böneliv och din gudsrelation. ingenting annat!

Citera
22 January 2010 kl. 15:45
Johannes G
Medlem
Johannes

Jag kanske borde fasta från TV-serier. Tittar alldeles för mycket..

Citera
22 January 2010 kl. 13:27
Johanna P
Medlem
Johanna

Jag funderar på att fasta från nikotin, socker och alkohol. Jag vet inte vilket som kommer bli värst.
Hu hu, jobbigt det här. :(

Senast redigerad för ungefär 2 år sedan av Johanna P.
Citera