[Frågan] Ska du fasta?
Forum / Allmän diskussion / [Frågan] Ska du fasta?
Skriv ett svar | Gå till första inlägget | Starta en ny diskussion
| 31 March 2010 kl. 14:55 | |
|
Ikis S Medlem |
Markus N skrev:
I år har jag valt att fasta från snus… jag har märkt att jag fått svårt att koncentrera mig och behålla fokus och att jag blivit mycket tröttare på kvällarna. Om nu fastan innebär att man ska komma närmare och umgås mer med Gud är det inte då väldigt dumt att fasta från t.ex snus, kaffe och dylikt som då leder till motsatsen? Jag håller helt klart med dig där Tomten. Kanske fåniga saker för er, men inte för mig!!! |
| Citera | |
| 31 March 2010 kl. 12:39 | |
|
Maria H Medlem |
Du har rätt Markus. Skulle vara intressant att veta. |
| Citera | |
| 30 March 2010 kl. 18:01 | |
|
Markus N Medlem |
När slutar fastan? |
| Citera | |
| 24 February 2010 kl. 12:44 | |
|
Markus N Medlem |
I år har jag valt att fasta från snus… jag har märkt att jag fått svårt att koncentrera mig och behålla fokus och att jag blivit mycket tröttare på kvällarna. Om nu fastan innebär att man ska komma närmare och umgås mer med Gud är det inte då väldigt dumt att fasta från t.ex snus, kaffe och dylikt som då leder till motsatsen? |
| Citera | |
| 19 February 2010 kl. 15:49 | |
|
Catarina F Medlem |
Att helt och hållet låta bli att äta mat i fastan förekommer ju mycket sällan i den katolska och ortodoxa kyrkan… |
| Citera | |
| 18 February 2010 kl. 23:56 | |
|
Sebastián Ö Medlem |
förlåt, katekesen i oremus föreslår matfasta vid 14 års ålder, inte 12. |
| Citera | |
| 15 February 2010 kl. 11:10 | |
|
Sebastián Ö Medlem |
Man gör som man vill, klart gör man som man vill! Och känner man att ens böneliv utväcklas, lidandet med kristus framträds och man får lättare att rannsaka sig själv för bot och bättring genom snozefasta och tv- fasta så är det den fasta man ska pyssla med. Jag har kollat igenom Lutherska katekesen och försökte se va han sa, det stod inte mycket. Det var ju inget konstigt på den tiden att matfasta, så han såg la de som en självklarhet. Däremot så skriver han ”Kroppens förberedelse genom fastan och själens genom tron” och de är lite som jag har skrivit innan, ta bort köttet så blir anden mer framträdande. Mat och sömn behöver kroppen för att fungera. Så på ett sätt funkar ju snooze fastan=) Catarina F skrev:
- A. Som tjej i vårt utseendefixerade samhälle kunde jag inte låta bli att efter en tid glädja mig åt min viktnedgång (och fastan ska ju inte precis förknippas med fördelar…) - B. När man inte äter är det ibland lätt att bli fixerad vid mat (så var det för mig i alla fall) men tanken med fastan är ju att man ska slippa fokus på mat för att komma närmare Gud. - C. När man gör en så konkret sak som matfastar är det lätt att bli egenrättfärdig och tycka att man är såååå duktig. A. är man utseedefixerad så är det la bra att det kommer fram under fastan så får man ha med de när man sedan ska bikta sig. Till alla er som har matfastat och inte tycker att det är er grej – fine. Den är jobbig och det kräver mycket av en. |
| Citera | |
| 15 February 2010 kl. 00:38 | |
|
Catarina F Medlem |
Hmm… Jag är väl för personligt involverad… När jag senare började fasta igen och tog bort kaffe + tillbehör, onödig mat, TV och musik blev det början på något nytt, en fördjupad Gudsrelation och en ökad självkännedom! Men var och en ska naturligtvis känna sig själv och se vad man bör fasta ifrån(gärna tillsammans med en själavårdare). Men – jag vill gärna uppmana var och en att se över sitt liv och fasta från något. (Jag gillade Helens idé med att snooze-fasta!) |
| Citera | |
| 10 February 2010 kl. 22:07 | |
|
Sebastián Ö Medlem |
När jag tänker efter så har ju Muslimerna Ramadan på hösten och då har vi fortfarande Trefaldighetstid, så vi kanske skulle göra ett samkör med dem för att vara glada i hjärtat när Kristi konugens återkomst dag (eller domsöndagen som den heter) kommer. =) |
| Citera | |
| 10 February 2010 kl. 22:04 | |
|
Sebastián Ö Medlem |
Jag kom på att vi pratar om olika fastor, Att fasta från bra saker för att spendera mer tid med gud och att sedan uppskatta sakerna mera sedan och att komma på hur bra man egentligen har de är ju mer Muslimsk tradition, det är ju bland annat syftet med ramadan. Och då blir jag genast varm om hjärtat, för om jag inte trodde på Jesus kristus som min personlige frälsare så skulle jag nog varit Muslim. |
| Citera | |
| 10 February 2010 kl. 17:18 | |
|
Catarina F Medlem |
Mång kristna som matfastar tar bara bort “lyxen” ur maten, förr kött såklart och ibland även fisk. I ortodox tradition finns olika grader av fasta, där man tar bort olika saker som mjölk, olja osv. Sedan hör jag verkligen till den som rekommenderar TV-fasta och liknande. Saken är – man tar inte bort dåliga saker i fastan – där har Sebastián rätt – de ska man ju inte syssla med alls – man tar bort saker som faktiskt är goda saker, som Gud gett oss, för något som är ännu bättre! |
| Citera | |
| 9 February 2010 kl. 22:41 | |
|
Eric H Medlem |
Sebastián Ö skrev:
J Eric: Fasta handlar inte om kropslig manipulation, i så fall så kan man lika gärna knarka, om det är euforin man är ute efter. Klart tar kroppen stryk men det är väl lite det som är meningen, för att underlätta för anden. Men fastan ska göras med försiktighet och med sinnet inställt på Gud, inte på självspäkning. Jaja, jag kom med ett rent fysiologiskt resultat av fasta. Kroppen tar stryk i allra högsta grad, och alla bör definitivt inte matfasta… |
| Citera | |
| 9 February 2010 kl. 20:47 | |
|
Johanna P Medlem |
Tack för svaren Seb! |
| Citera | |
| 9 February 2010 kl. 20:34 | |
|
Sebastián Ö Medlem |
Söndagar är fest så då får du givet vis äta som vanligt, men då utan kött. Men det är ju inget problem för dig Johanna=) |
| Citera | |
| 9 February 2010 kl. 20:33 | |
|
Sebastián Ö Medlem |
Johanna; Man äter ett mål om dagen efter klockan 18. Det är viktigt att du dricker mycket vätska, buljong är ett hett och gott tips! Sedan så får du se till att få i dig en massa vitaminer och mineraler. Eric: Fasta handlar inte om kropslig manipulation, i så fall så kan man lika gärna knarka, om det är euforin man är ute efter. Klart tar kroppen stryk men det är väl lite det som är meningen, för att underlätta för anden. Men fastan ska göras med försiktighet och med sinnet inställt på Gud, inte på självspäkning. |
| Citera | |
| 9 February 2010 kl. 20:21 | |
|
Johanna P Medlem |
Hur länge är man utan mat när man matfastar? För det är väl knappast fyrtio dagar.. |
| Citera | |
| 9 February 2010 kl. 17:31 | |
|
Eric H Medlem |
Efter ett par dagars fastande slår hjärnan över till ketonförbränning. Då sägs man bli en smula euforisk ett par dagar. Kanske det är den Gudsuppenbarelse de gamla kristna upplevde. Därefter börjar hamnar man i ketos och mår kasst! |
| Citera | |
| 9 February 2010 kl. 14:02 | |
|
Sebastián Ö Medlem |
Jag nedvärderar inte andras fasta, tanken med mitt förra inlägg var somsagt att väcka tanken med den klassiska mat-fastan, som har funkat i flera tusen år. Faran med annan fasta är att det blir en “grej”, ett självändamål. Återigen Fastan handlar om att få en förståelse för kristi lidande (har du lidit blir glädjen så mycket större när Kristus uppstår), få ett fokus på de eviga livet och att rena kroppen. Känner du att du får ut detta genom att avstå från tv, godis, nikotin, sex, etc så är det ju en bra fasta. Men våra kyrkofäder och tusenåriga tradition säger annorlunda. |
| Citera | |
| 7 February 2010 kl. 16:20 | |
|
Maria H Medlem |
Sebastián Ö skrev:
Jag undrar hur man kommer närmare kristi lidande genom att inte kolla på tv. …… fastan handlar om att fördjupa ditt böneliv och din gudsrelation. ingenting annat! Precis som Johannes svarar dig Sebastian så handlar hans TV-fasta just om att fördjupa relationen med Gud. Vad är det som säger att avstå från mat är ett bättre sätt att fördjupa sin relation med Gud än att avstå från TV-tittande? Att äta på ett visst sätt eller att sluta kolla på TV tror inte jag i sig för dig närmare Kristi lidande. Utan det är själva relationen med Honom. Jag tror inte att man förstår Kristi lidande bättre för att man över en viss period låter bli kött eller TV. Även om jag skulle låta någon piska mig så som de piskade vår Herre och sedan låta de korsfästa mig skulle jag ändå inte kunna förstå det lidande Herren själv gick igenom. Han tog på sig allas skuld. Jag kan inte ens tänka mig mycket ångest han hade, hur ont det gjorde för honom rent själsligt och psykiskt. Jag tror inte vi någonsin kan förstå Kristi lidande. Vi kan aldrig komma tillräckligt nära det. Det är ett lidande Han tog på sig, för att vi skulle slippa. Det jag tror är det viktigaste är, precis som du nämner också Sebastian, att fördjupa bönelivet och relationen med Gud. Men för att göra det har vi alla olika sätt att gå till väga. Titta mindre på TV, låta bli nikotin och alkohol, kämpa mer för sina medmänniskor – de minsta, låta bli shoppingrundor eller att ändra matvanorna. De olika sätten är bra allihop, så länge de för oss närmare Gud. Det finns olika sätt, för alla är vi olika. |
| Citera | |
| 7 February 2010 kl. 07:03 | |
|
Kalle K Medlem |
Sebastián Ö skrev:
Jag förstår inte hur någon annan fasta än just Matfasta kan närma dig klarhet över askonsdagens ritual. “o människa, komihåg att du är stoft och åter ska bli stoft, omvänd dig och tro evangelium”. Jag är så tveksam till annan fasta. Jag undrar hur man kommer närmare kristi lidande genom att inte kolla på tv. det är ju inte riiiiktigt samma sak, Tv-abstinens kontra piskrapp och korsfästelse. Svenska kyrkan över lag är dålig på detdära med fasta. Jag tycker att det är skit bra att vi samlar in pängar till fattiga barn och till välgörenhet, men fastan är faktiskt den tiden på kyrkoåret där det är tillåtet att vara helt fokuserad på dig själv, fastan handlar om att fördjupa ditt böneliv och din gudsrelation. ingenting annat! Det är jag inte säker på att jag håller med om. |
| Citera | |
| 6 February 2010 kl. 21:08 | |
|
Johannes G Medlem |
Sebastián Ö skrev:
Jag är så tveksam till annan fasta. Jag undrar hur man kommer närmare kristi lidande genom att inte kolla på tv. det är ju inte riiiiktigt samma sak, Tv-abstinens kontra piskrapp och korsfästelse. Min tanke att fasta från TV-serier handlar om att jag lägger så otroligt mycket tid på just det. Om jag lägger den tiden på Gud istället så är det ett sätt att komma närmre honom, och förhoppningsvis något som jag kommer hålla kvar vid även när fastetiden är över! Senast redigerad för ungefär 2 år sedan av Johannes G. |
| Citera | |
| 6 February 2010 kl. 11:26 | |
|
Stine R Medlem |
jag ska fasta från kött,nikotin, alkohol,sötsaker,godis mm. |
| Citera | |
| 5 February 2010 kl. 20:45 | |
|
Sebastián Ö Medlem |
Jag förstår inte hur någon annan fasta än just Matfasta kan närma dig klarhet över askonsdagens ritual. “o människa, komihåg att du är stoft och åter ska bli stoft, omvänd dig och tro evangelium”. |
| Citera | |
| 22 January 2010 kl. 15:45 | |
|
Johannes G Medlem |
Jag kanske borde fasta från TV-serier. Tittar alldeles för mycket.. |
| Citera | |
| 22 January 2010 kl. 13:27 | |
|
Johanna P Medlem |
Jag funderar på att fasta från nikotin, socker och alkohol. Jag vet inte vilket som kommer bli värst. |
| Citera | |

Online just nu
Kommande arrangemang
Händer snart
Fråga
Statistik