Dagens gudstjänst
Forum / Allmän diskussion / Dagens gudstjänst
Skriv ett svar | Gå till första inlägget | Starta en ny diskussion
| 25 November 2007 kl. 15:33 | |
|
Gabriel F Avregistrerad |
I Barkåkra kyrka firades det Gudstjänst med nattvard idag på Domsöndagen. I rollen som Jesus såg man vik. kh. Håkan Nordgren. En bra predikan, han talade om yttersta dagen och om Jesus. Det är bra. Inga riktiga överraskningar bland psalmerna. Den jag kommer ihåg mest är Britt G Hallqvists 617. Den sjunger man minsann inte varje dag. En lite speciell sak var att diakonen (eller diakonissan, jag har inte kommit fram till om det är någon annan skillnad på diakon och diakonissa än vilket kön den har) gick två rundor med vinet. Första gången för de som ville dricka och andra gången för de som ville doppa. Jag tror att det berodde på att den finaste kalken var så djup och smal att den var svår att doppa i. Den som hon hade andra “varvet” var bredare och inte lika djup och passade då bättre för intinktion. En annan kul grej var att prästen när vi tog i hand efteråt frågade om jag var teolog. Jag fann mig inte tillräckligt snabbt för att svara “Nej, Teknolog”. Jag fick bara ur mig ett enkelt “Nej” och ett leende. Senast redigerad för mer än 4 år sedan av Gabriel F. |
| Citera | |
| 18 November 2007 kl. 23:49 | |
|
Catarina F Medlem |
Fy, vad jag är lycklig att jag startade denna tråd! Så kul att läsa! Känns som en riktigt go söndag, med alla dessa tankar som jag fått här (förrutom mitt eget högmässobesök)! |
| Citera | |
| 18 November 2007 kl. 22:18 | |
|
Axel F Medlem |
S:t Nicolai kyrka i Arboga, högmässa, söndagen före domssöndagen Psalm 325 är en riktigt höjdare “I hoppet sig min frälsta själ förnöjer” Predikans tema: Vakna! Vaka! Vädja! Vänta! Jesuscentrerat och bra! Min dotter Judit hörde prästen säga “vakna” i predikan och hojtade då “Vakna!” tillbaka… |
| Citera | |
| 18 November 2007 kl. 21:48 | |
|
Gabriel F Avregistrerad |
S:t Laurentii kyrka, söndagen före domsöndagen. |
| Citera | |
| 18 November 2007 kl. 21:26 | |
|
EP Gäst |
Lessebo kyrka, söndagen före domsöndagen. |
| Citera | |
| 18 November 2007 kl. 19:47 | |
|
Claus B Medlem |
Hyllie kyrka, söndagen före domsöndagen. En bild från “andra sidan altaret”, så det jag minns bäst var när jag och Bea (präst) sjöng litanian (700:1), samt när jag sjöng prefationen från Vismässan (“Öppna era hjärtan för Gud…”). |
| Citera | |
| 18 November 2007 kl. 16:44 | |
|
Stefan L Medlem |
Tallnäs kapell. Ingen gudstjänst man är van vid kanske. Det var konfaassistenterna som hade han om några delar, kyrkans förbön, tackbönen och predikan. allt höll de själva utan predikan men de hade fått vara med och format den. Den handlade om den oväntade gästen (Gevalia kanske ni minns). Vi måste ständigt vara förberedda på Jesu återkomst. Patrik Sassersson rev av ett riktigt köttigt postludium till sist av Bach. |
| Citera | |
| 18 November 2007 kl. 13:54 | |
|
Maria H Medlem |
Dörby kyrka, söndagen före domsöndagen: Två dop (två familjer) – Ebba och Hampus |
| Citera | |
| 18 November 2007 kl. 12:38 | |
|
Catarina F Medlem |
Ljungby kyrka, söndagen före domsöndagen: O vad jag kan gilla en ordentlig “gammeldags” predikan, med allvar, men också nåd. (Fick en sådan idag.) O, må ingen bli tillbaka här i denna mörka värld. Må vi alla där få mötas efter slutad pilgrimsfärd! (sjöng vi allra sist) |
| Citera | |
| 18 November 2007 kl. 10:40 | |
|
Stefan L Medlem |
Vilken bra tråd Catarina! Jag ska på mässa i Tallnäs kapell klockan 11 med konfirmandassistentsutbildningsgänget (vilket ord :) och de blivande kyrkoarbetarna som också är här nu i helgen. |
| Citera | |
| 17 November 2007 kl. 21:38 | |
|
Catarina F Medlem |
Tänkte starta en ny liten tråd, där vi som kanske inte har så många att umgås med efter gudstjänsten kan skrive ner lite. Kanske berätta om lustigt eller tänkvärt psalmval, en bra poäng i predikan, eller något som grep dig i gudstjänsten. Skriv också vilken kyrka du var i. |
| Citera | |

Online just nu
Kommande arrangemang
Händer snart
Fråga
Statistik