Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan

Glömt lösen?

Bli medlem

ICQ-blomma Online just nu

Kalender Kommande arrangemang

Resa till Demokratikonferensen
1
jun
Nattkamp 2012
29
sep
Minior- och Juniorläger
5
oct
Mitterminsmöte
12
oct
Fler arrangemang »

Hand Händer snart

Lerduveskytte
SKUJ, Thursday

EPIC-KFUM
SKUJ, Friday

fler ...

Frågetecken Fråga

Kommer Du på Nattkampen?
Självklart! Jag ska ju vara funkis
4
Ja, jag kommer för att vinna!
| 0
Nej, något annat kom i vägen :(
2

Tidigare frågor »

Stats Statistik

Det senaste dygnet har 4 personer loggat in på sidan, samtidigt som 3 inlägg har skrivits i forumet. Hitta en slumpvis utvald medlem eller se vad som har hänt på sidan.

Dagens gudstjänst

Forum / Allmän diskussion / Dagens gudstjänst

Skriv ett svar | Gå till första inlägget | Starta en ny diskussion

25 November 2007 kl. 15:33
Gabriel F
Avregistrerad
Gabriel

I Barkåkra kyrka firades det Gudstjänst med nattvard idag på Domsöndagen. I rollen som Jesus såg man vik. kh. Håkan Nordgren.

En bra predikan, han talade om yttersta dagen och om Jesus. Det är bra. Inga riktiga överraskningar bland psalmerna. Den jag kommer ihåg mest är Britt G Hallqvists 617. Den sjunger man minsann inte varje dag.

En lite speciell sak var att diakonen (eller diakonissan, jag har inte kommit fram till om det är någon annan skillnad på diakon och diakonissa än vilket kön den har) gick två rundor med vinet. Första gången för de som ville dricka och andra gången för de som ville doppa. Jag tror att det berodde på att den finaste kalken var så djup och smal att den var svår att doppa i. Den som hon hade andra “varvet” var bredare och inte lika djup och passade då bättre för intinktion.

En annan kul grej var att prästen när vi tog i hand efteråt frågade om jag var teolog. Jag fann mig inte tillräckligt snabbt för att svara “Nej, Teknolog”. Jag fick bara ur mig ett enkelt “Nej” och ett leende.

Senast redigerad för mer än 4 år sedan av Gabriel F.
Citera
18 November 2007 kl. 23:49
Catarina F
Medlem
Catarina

Fy, vad jag är lycklig att jag startade denna tråd! Så kul att läsa! Känns som en riktigt go söndag, med alla dessa tankar som jag fått här (förrutom mitt eget högmässobesök)!

Citera
18 November 2007 kl. 22:18
Axel F
Medlem
Axel

S:t Nicolai kyrka i Arboga, högmässa, söndagen före domssöndagen

Psalm 325 är en riktigt höjdare “I hoppet sig min frälsta själ förnöjer”

Predikans tema: Vakna! Vaka! Vädja! Vänta!
Kul detalj i predikan: Kyrkan ligger bredvid Arbogas järnvägsstation och prästen använde bilden av kyrkan som en väntsal där man väntat tillsammans sedan medeltiden (då byggdes den nämligen) men där man får så mycket mer än i tågens väntasal eftersom Jesus är här och vi väntar tillsammans med alla trogna i alla tider…

Jesuscentrerat och bra!

Min dotter Judit hörde prästen säga “vakna” i predikan och hojtade då “Vakna!” tillbaka…
Prästen sken upp och på så sätt blev det nästan dialogpredikan…

Senast redigerad för mer än 4 år sedan av Axel F.
Citera
18 November 2007 kl. 21:48
Gabriel F
Avregistrerad
Gabriel

S:t Laurentii kyrka, söndagen före domsöndagen.
Högmässa, präst som jag inte vet vad han hette celebrerade, Marco Helgesson assisterade. Predikan handlade om beredskap. Bara psalmer på 600 användes. 641:7 som slutpsalm. Den är fin…

Citera
18 November 2007 kl. 21:26
EP
Gäst

Lessebo kyrka, söndagen före domsöndagen.
Dop och mässa. Predikan-himmelriket/gudsriket inom er, förvänta er gudsriket här, inte någonannastans eller i en annan tid.
Offertoriepsalm 706, Gud är en bön.
Kyrkkaffediskussionen.

Citera
18 November 2007 kl. 19:47
Claus B
Medlem
Claus

Hyllie kyrka, söndagen före domsöndagen.

En bild från “andra sidan altaret”, så det jag minns bäst var när jag och Bea (präst) sjöng litanian (700:1), samt när jag sjöng prefationen från Vismässan (“Öppna era hjärtan för Gud…”).
Predikan handlade om att det visserligen är svårt att leva i väntans tider, men att Jesus kan komma när som helst. Bea predikade.

Citera
18 November 2007 kl. 16:44
Stefan L
Medlem

Tallnäs kapell. Ingen gudstjänst man är van vid kanske. Det var konfaassistenterna som hade han om några delar, kyrkans förbön, tackbönen och predikan. allt höll de själva utan predikan men de hade fått vara med och format den. Den handlade om den oväntade gästen (Gevalia kanske ni minns). Vi måste ständigt vara förberedda på Jesu återkomst.

Patrik Sassersson rev av ett riktigt köttigt postludium till sist av Bach.

Citera
18 November 2007 kl. 13:54
Maria H
Medlem
Maria

Dörby kyrka, söndagen före domsöndagen:

Två dop (två familjer) – Ebba och Hampus
Bra predikan av Gabriel N (Om att rädslan är människans farligaste egenskap, att vi inte får vara rädda för den “mänskliga makten” och att vi måste ta vårt ansvar)
Det blev också sång från de nya sommarkonfirmaderna (som har haft läger under helgen). Det blev den klassiska Glory och sen Lord I lift your namne.

Senast redigerad för mer än 4 år sedan av Maria H.
Citera
18 November 2007 kl. 12:38
Catarina F
Medlem
Catarina

Ljungby kyrka, söndagen före domsöndagen:

O vad jag kan gilla en ordentlig “gammeldags” predikan, med allvar, men också nåd. (Fick en sådan idag.)

O, må ingen bli tillbaka här i denna mörka värld. Må vi alla där få mötas efter slutad pilgrimsfärd! (sjöng vi allra sist)
Om detta ber jag!

Citera
18 November 2007 kl. 10:40
Stefan L
Medlem

Vilken bra tråd Catarina!

Jag ska på mässa i Tallnäs kapell klockan 11 med konfirmandassistentsutbildningsgänget (vilket ord :) och de blivande kyrkoarbetarna som också är här nu i helgen.

Citera
17 November 2007 kl. 21:38
Catarina F
Medlem
Catarina

Tänkte starta en ny liten tråd, där vi som kanske inte har så många att umgås med efter gudstjänsten kan skrive ner lite. Kanske berätta om lustigt eller tänkvärt psalmval, en bra poäng i predikan, eller något som grep dig i gudstjänsten. Skriv också vilken kyrka du var i.
Hoppas vi hörs av i morgon (och framöver).

Citera