Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan

Glömt lösen?

Bli medlem

ICQ-blomma Online just nu

Kalender Kommande arrangemang

Grundkurs för Unga Ledare
17
feb
Mitterminsmöte- Fight for Faith
2
mar
Ung Pilgrim 11-13 läger 2
16
mar
Ung Pilgrim 10-12 läger 4
6
apr
Vårläger
20
apr
Distriktsårsmöte
27
apr
Fler arrangemang »

Hand Händer snart

fler ...

Frågetecken Fråga

Vill du att snön ska komma nu?
Ja!
21
Den har redan kommit dit jag bor!
4
Usch för snö, ge mig värme!!
6
Den kan komma på julafton!
4
Ja, det borde vara snö hela året!
2

Tidigare frågor »

Stats Statistik

Det senaste dygnet har 11 personer loggat in på sidan, samtidigt som 1 inlägg har skrivits i forumet. Hitta en slumpvis utvald medlem eller se vad som har hänt på sidan.

Dagens gudstjänst

Forum / Allmän diskussion / Dagens gudstjänst

Skriv ett svar | Gå till första inlägget | Starta en ny diskussion

23 October 2011 kl. 18:58
Adam O
Medlem
Adam

Högmässa i Bunkeflo Strandkyrka, Malmö, på 18e söndagen efter Trefaldighet. Marco A (fd H) var celebrant och predikant och jag spelade. Som vanligt i Bunkeflo var det fantastisk församlingssång och välbesökt. Predikan handlade om skatten i åkern som både är Jesus och vi själva, mycket bra. Psalmerna var alla antingen femton- och sextonhundratalskoraler eller svenska folkmelodier (obs, inte mitt val, förvånande nog) – ett mycket bra val eftersom texterna och den musikaliska stämningen hade ett tydligt tema.

Citera
10 April 2011 kl. 17:47
Jacob F
Medlem
Jacob

Femte söndagen i fastan
En gudstjänst på 30min med vårlägerdeltagare och konfirmander från Lammhult och Göteborg i Kapellet på Tallnäs. En av konfirmand-grupperna hade tydligen väldigt bråttom

Citera
7 April 2011 kl. 14:35
Catarina F
Medlem
Catarina

Fast det går förstås att ha blått i fastan. (Beror ju oxå på hur den blå färgen ser ut.) Ibland har man blått första delen i fastan och lila i passionstiden, blått 2:a + 4:e sönd i Advent och lila 3:e.

Citera
7 April 2011 kl. 08:10
Adam O
Medlem
Adam

Lila är fastefärgen. Blått är Marias färg och kan användas på t ex Kyndelsmässodagen.

Citera
6 April 2011 kl. 08:48
Jacob F
Medlem
Jacob

tänk vad mycket man kan lära sig här på hemsidan!
Och då kan jag passa på att fråga, används inte blått i fastan också?
Är det blå mässhake som används när fastan startar?

Citera
6 April 2011 kl. 02:25
Claus B
Medlem
Claus

Den används dessa två söndagar för att de är halvvägs i fastan (påskfastan och adventsfastan).
Rosa är en ljusare nyans av lila, och därför lite festligare…

Citera
3 April 2011 kl. 23:59
Adam O
Medlem
Adam

Ikis S skrev:

Den används inte så ofta..
Nej, det är för att den är så fin va?
:p

Vet inte riktigt varför det är just dessa två söndagar som den används, men festligt är det :)

Citera
3 April 2011 kl. 20:15
Ikis S
Medlem
Ikis

Adam O skrev:
Liturgifreaket i mig myste såklart också av den långa processionen och en biskop i rosa mässhake. Laurentii tillhör ju det lilla antal församlingar som har en sådan klädnad att bruka just för denna söndag (och en till i advent). :)

Den används inte så ofta..
Nej, det är för att den är så fin va?
:p

Senast redigerad för 10 månader sedan av Ikis S.
Citera
3 April 2011 kl. 17:29
Adam O
Medlem
Adam

Pontifikalhögmässa i S:t Laurentii kyrka, Lund. Celebrant och predikant Biskop emeritus Lindsay Urwin från Anglikanska kyrkan (gemenskapen Oratorio of the Good Shepherd).
Fantastiskt fin högmässa med mycket folk, stark psalmsång, rik liturgi, rökelse och klockor. Därtill en av de bästa predikningar jag hört. Biskopen pratade om nattvarden, dels om hur den enar oss kristna, dels om den gåva vi får ta emot när vi firar mässa. Bibeltexterna idag är ju inte helt lätta, Jesus är ganska hård, och biskopen lyckades utan att “förmjuka” budskapet vända det i något positivt.

Liturgifreaket i mig myste såklart också av den långa processionen och en biskop i rosa mässhake. Laurentii tillhör ju det lilla antal församlingar som har en sådan klädnad att bruka just för denna söndag (och en till i advent). :)

Citera
6 February 2011 kl. 23:06
Pernilla S
Medlem
Pernilla

Jag, Hanna B och några två andra konfaledare firade mässa i St. Clara kyrkan i stockholm. Väldigt mycket folk må jag säga! En mäktig gudstjänst vill jag kalla det, med kännslan av guds närvaro. Gilla (Y) :)

Citera
6 February 2011 kl. 12:53
Catarina F
Medlem
Catarina

Dagens gudstjänst var en familjegudstjänst. En människa under konfirmandåldern. Nåja, för att vara utan mässa så var den faktiskt okej. Vi har börjat med enkelt kyrkkaffe efter gudstjänsterna, och det är bra!

Citera
11 July 2010 kl. 22:50
Maria H
Medlem
Maria

Två faktiskt.
Först friluftsgudstjänst vid Bolmen som jag höll i. Sjukt varmt. Tur att fikat (våfflor!) var inne i det svala lokstallet.

Sen högmässa i Ljungby-Maria. Kändes som att det var länge sen det var mässa.

Citera
22 June 2010 kl. 00:32
Johanna P
Medlem
Johanna

Gårdagens högmässa firades i Santa Susanna, Rom. Katolsk gudstjänst på engelska. Var väldigt lik en högmässa i svk. I Italien var det tydligen farsdag igår, så alla pappor fick gå fram i slutet av gudstjänsten och resten av församlingen bad för dem. Fint!

Senast redigerad för mer än ett år sedan av Johanna P.
Citera
11 February 2010 kl. 23:47
Johanna P
Medlem
Johanna

Emil J skrev:

Va, har de inte vigningarna i domkyrkan? Märkligt…

Hon var tydligen vigd, men skulle ändå avge löften. Jag tyckte också det var skumt.

Citera
11 February 2010 kl. 23:10
Emil J
Medlem
Emil

Johanna P skrev:
Mässa i livets kapell, Stjärnholm. En ny diakon avlade sin löften så biskop Hans-Erik var där med sin mössa och stav. Häftigt.

Va, har de inte vigningarna i domkyrkan? Märkligt…

Citera
11 February 2010 kl. 22:08
Johanna P
Medlem
Johanna

Mässa i livets kapell, Stjärnholm. En ny diakon avlade sin löften så biskop Hans-Erik var där med sin mössa och stav. Häftigt.

Citera
7 February 2010 kl. 19:49
Maria H
Medlem
Maria

Maria H skrev:
Pontifikalhögmässa i S:t Laurentii kyrka.

Psalmerna tyckte jag om: 478 (Du morgonstjärna, mild och ren), 480 (Var hälsad, Herrens moder), 112 (Världens Frälsare kom här) tror jag, 122 (Dagen är kommen).

Predikan var rejäl, den hölls av biskop Björn. Jag minns dock inte så mycket, vilket inte är ovanligt.

Måste ju också tillägga att vi inte hade orgel någonting utan hade violinister som spelade till psalmerna. Och in- och utgångsmusik. Väldigt fint!
Bland annat spelade Gabriel Fjellander och Sara Hullfors. :)

Senast redigerad för ungefär 2 år sedan av Maria H.
Citera
7 February 2010 kl. 19:48
Maria H
Medlem
Maria

Johanna P skrev:
Vad är det? :)

Högmässa med biskop. Sånt ska ju ha så fina namn. ;)

Vi hade det på ett VM för några år sedan också. Den var dock inte lika maffig som den idag. ;)

Citera
7 February 2010 kl. 17:49
Johanna P
Medlem
Johanna

Maria H skrev:
Pontifikalhögmässa

Vad är det? :)

Citera
7 February 2010 kl. 15:56
Maria H
Medlem
Maria

Pontifikalhögmässa i S:t Laurentii kyrka.

Psalmerna tyckte jag om: 478 (Du morgonstjärna, mild och ren), 480 (Var hälsad, Herrens moder), 112 (Världens Frälsare kom här) tror jag, 122 (Dagen är kommen).

Predikan var rejäl, den hölls av biskop Björn. Jag minns dock inte så mycket, vilket inte är ovanligt.

Citera
7 February 2010 kl. 07:02
Kalle K
Medlem
Kalle

Johanna P skrev:
Veckomässa i St:Mikaels församling, Örebro. Den pensionerade prästen som höll i kvällens mässa måste ha varit riktigt glad över att vara tillbaka, för han predikade i 25 minuter. Vilket visserligen var 25 bra minuter, men ungefär 20 minuter mer än vad man orkar ta in en sen kväll efter an lång arbetsdag. Sen avslutade han mässan med; -Ja nu ska jag inte glömma vad jag glömde sist jag höll i en mässa, utan den här gången ska ni få välsignelsen!

Mässan följdes av ett riktigt trevligt bibelsamtal om bland annat tröst, lag vs. nåd och framgångsteologi. Bibelsamtalet avslutades med psalm 217 “Gud, för dig är allting klart”. Sista raden i den psalmen är så bra, i alla sin enkelhet, att jag får rysningar; vad du vill är helighet, men du är barmhärtighet

Låter spännande. Intressant kombination: lag och evangelium samt framgångsteologi.

Citera
28 January 2010 kl. 22:17
Johanna P
Medlem
Johanna

Veckomässa i St:Mikaels församling, Örebro. Den pensionerade prästen som höll i kvällens mässa måste ha varit riktigt glad över att vara tillbaka, för han predikade i 25 minuter. Vilket visserligen var 25 bra minuter, men ungefär 20 minuter mer än vad man orkar ta in en sen kväll efter an lång arbetsdag. Sen avslutade han mässan med; -Ja nu ska jag inte glömma vad jag glömde sist jag höll i en mässa, utan den här gången ska ni få välsignelsen!

Mässan följdes av ett riktigt trevligt bibelsamtal om bland annat tröst, lag vs. nåd och framgångsteologi. Bibelsamtalet avslutades med psalm 217 “Gud, för dig är allting klart”. Sista raden i den psalmen är så bra, i alla sin enkelhet, att jag får rysningar; vad du vill är helighet, men du är barmhärtighet

Senast redigerad för ungefär 2 år sedan av Johanna P.
Citera
6 December 2009 kl. 14:36
Maria H
Medlem
Maria

Högmässa i Lunds domkyrka. Församlingssången var lite klen tycker jag, det var ju ändå adventspsalmer, folk brukar kunna dem.

Citera
14 June 2009 kl. 13:09
Markus N
Medlem
Markus

Jag har precis kommit hem från den längsta gudstjänsten jag varit på… den var 4 timmar och 30 min… det började med en vanlig gudstjänst och efter nattvarden begav vi oss ut på en pilgrimsvandring… jag och ca 20 personer till gick 13 km i det soliga härliga vädret som var precis lagom varmt. Vi hade en mat paus och några kortare pauser där vi fick lära oss lite om pilgrimmens olika redskap… efter vandringen avslutades vår gudstjänst utanför kyrkan med en psalm och välsignelsen… det var en härlig gudstjänst som känns efteråt :P

Citera
8 June 2009 kl. 22:37
David S
Medlem
David

Adam O skrev:
… och jag spelade på en midi-keyboard kopplad till klockorna, vilket alltså hördes över hela västra Jönköping! :) COOLT!

Det där har jag gjort en gång av misstag, fast i en helt annan kyrka. Jag tyckte väl att kyrkklockorna ringde lite väl mycket precis när jag provade att spela Gubben Noak på den där gamla övergivna keyboarden uppe vid orgeln.

Citera