Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan

Glömt lösen?

Bli medlem

ICQ-blomma Online just nu

Kalender Kommande arrangemang

Resa till Demokratikonferensen
1
jun
Nattkamp 2012
29
sep
Minior- och Juniorläger
5
oct
Mitterminsmöte
12
oct
Fler arrangemang »

Hand Händer snart

Lerduveskytte
SKUJ, Thursday

EPIC-KFUM
SKUJ, Friday

fler ...

Frågetecken Fråga

Kommer Du på Nattkampen?
Självklart! Jag ska ju vara funkis
4
Ja, jag kommer för att vinna!
| 0
Nej, något annat kom i vägen :(
2

Tidigare frågor »

Stats Statistik

Det senaste dygnet har 4 personer loggat in på sidan, samtidigt som 3 inlägg har skrivits i forumet. Hitta en slumpvis utvald medlem eller se vad som har hänt på sidan.

[Frågan] Kan du tänka dig att bli präst?

Forum / Allmän diskussion / [Frågan] Kan du tänka dig att bli präst?

Skriv ett svar | Gå till första inlägget | Starta en ny diskussion

8 September 2007 kl. 01:04
Markus N
Medlem
Markus

jag svarade “ja kanske” jag vet inte riktigt vad jag vill bli än… jag vet inte änns om jag vill jobba i svenska kyrkan men jag funderar på det och jag funderar lite på att läsa till präst… få se när jag vet vad jag vill :P

Citera
6 September 2007 kl. 08:15
Emil J
Medlem
Emil

Martin J skrev:
Fattar inte varför det ska vara sådant focus på präster hela tiden. Fast nu blev det visst en annan diskussion.

Nej det är så sant så sant, det är ganska många som börjar på prästubildningen för att de vill hjälpa människor eller samtala mycket, men de fattar (för det mesta) efter ett tag att prästeriet inte handlade så mycket om sånt.

Själv är jag präst och trivs bra med det :)

Citera
5 September 2007 kl. 21:13
Martin J
Medlem
Martin

Jag talar gärna in för många, det är kul. Fast jag är ingen förkunnare. Tycker det diakonala uppdraget är helt klart det som passar mig bäst och det är där man får göra det roliga. Hjälpa människor i kris, antingen mellan fyra ögon, eller på hundra andra olika sätt!
Fattar inte varför det ska vara sådant focus på präster hela tiden. Fast nu blev det visst en annan diskussion.

Citera
5 September 2007 kl. 00:38
Catarina F
Medlem
Catarina

Det är ju bra att några kan tänka sig att vara församling också.

Citera
4 September 2007 kl. 23:22
Claus B
Medlem
Claus

Jag tar hellre en fullsatt kyrka… :)
Och då är det väl bra att jag håller på med prästutbildningen???

Citera
4 September 2007 kl. 23:03
Pernilla G
Medlem
Pernilla

Det är sant, men jag vet att en hel del av dem påtalar att de upplever sig sakna kompetens för själavårdssamtal, vilket i så fall utgör en brist i prästutbildningen. Men jag står fast vid mitt ord, jag pratar hellre mellan fyra ögon än inför en fullsatt kyrka! ;-)

Citera
4 September 2007 kl. 20:39
Henrik H
Medlem
Henrik

Nu har väl även prällarna enskilda samtal =)

Citera
4 September 2007 kl. 18:02
Pernilla G
Medlem
Pernilla

Jag håller med Martin. Känner mig inte så kallad till prästgebiten, gör mig bättre i det enskilda samtalet än som förkunnare.

Citera
4 September 2007 kl. 13:23
Helen H
Medlem
Helen

Nej, inte präst. Jag har ju redan världens bästa jobb: församlingspedagog! Då får man göra nästan allt det roliga som en präst får, men slipper av prestationsångest över alla predikningar, griftetal, vigseltal osv som man ska knåpa ihop. Jag får pyssla, diskutera, leka och fika istället! :)

Citera
4 September 2007 kl. 08:22
Martin J
Medlem
Martin

Nä inte präst inte, jag ska ju bli diakon.

Citera
3 September 2007 kl. 19:12
Cissi B
Medlem
Cissi

Jag håller nog med David faktiskt… Känner mig själv alldeles för svag i tron… Däremot skulle jag helt klart kunna tänka mig att jobba i kyrkan, som barn- ungdomsledare etc.

Citera
3 September 2007 kl. 18:33
Gabriel F
Avregistrerad
Gabriel

Fast det handlar ju inte om huruvida du ska bli präst eller inte, mer om huruvida du kan tänka dig prästyrket eller “prästsituationen”. Jag svarade: Ja, kanske. Jag kan ju inte förneka att jag inte funderat på det yrkesvalet jag kan nog kanske tänka mig att vara präst. Nu studerar jag dock till civilingenjör ;)

Citera
3 September 2007 kl. 17:17
Johannes G
Medlem
Johannes

Jag har inte svarat än. Jag vill svara följande “Än har jag inte fått någon kallelse.”

Citera
3 September 2007 kl. 09:01
David S
Medlem
David

Själv tror jag inte att prästyrket skulle passa mig, jag har fått för mig att det handlar mer om en livsstil än ett jobb. Dessutom känner jag mig tidvis alldeles för osäker i min tro för att kunna leda andra rätt. Det räcker med konfirmandutbildningar för min del.

Varför svarade du som du gjorde?

Citera