Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan

Glömt lösen?

Bli medlem

ICQ-blomma Online just nu

Kalender Kommande arrangemang

Grundkurs för Unga Ledare
17
feb
Mitterminsmöte- Fight for Faith
2
mar
Ung Pilgrim 11-13 läger 2
16
mar
Ung Pilgrim 10-12 läger 4
6
apr
Vårläger
20
apr
Distriktsårsmöte
27
apr
Fler arrangemang »

Hand Händer snart

fler ...

Frågetecken Fråga

Vill du att snön ska komma nu?
Ja!
21
Den har redan kommit dit jag bor!
4
Usch för snö, ge mig värme!!
6
Den kan komma på julafton!
4
Ja, det borde vara snö hela året!
2

Tidigare frågor »

Stats Statistik

Det senaste dygnet har 9 personer loggat in på sidan, samtidigt som 4 inlägg har skrivits i forumet. Hitta en slumpvis utvald medlem eller se vad som har hänt på sidan.

Volontäråret

Forum / Allmän diskussion / Volontäråret

Skriv ett svar | Gå till första inlägget | Starta en ny diskussion

13 January 2008 kl. 00:01
Susanna B
Medlem
Susanna

What? de e ju jättelite!! Fast det är inte så många över lag i sverige..vilket jag inte alls förstår. En volontär är en resurs, sjukt billig och grymt smidig, eftersom personen i fråga verkligen lägger ett helt år åt att va i kyrkan o är inställd på att hjälpa till. Jag fattar inte varför inte fler församlingar har en plats. Vi har haft 1-2 i lilla pluttHabo i minst 15 år…då borde väl Lund kunna ha bra många fler? Aja..jag får väl hoppas att jag får ett gött ställe…

Citera
12 January 2008 kl. 22:44
Helen H
Medlem
Helen

Som det ser ut så har jag för mig att det finns fyra ställen som har volontär: två församlingar i Malmö, en i Lund och så en i Lyckeby (som är en mindre ort strax norr om Karlskrona).
I Malmö och Lund varierar det inom samfälligheterna vilken/vilka församlingar som har volontär. Lyckeby brukar ha varje år.

Citera
12 January 2008 kl. 20:02
Susanna B
Medlem
Susanna

Om du föreslår mig, så blir han ännu mer positiv :P
(eller totalt avskräckt..man vet aldrig)

Men Helen, du som vet lite mer om stiftet i fråga: Vilka ställen har volontärplatser nu?

Citera
12 January 2008 kl. 17:06
Helen H
Medlem
Helen

Eller så väntar Susanna ett år, och säker till Lunds stift då istället, så kanske hon hamnar hos mig! Jag håller på att övertala kyrkoherden att vi ska ha en volontär i församlingen och han verkar rätt så positiv. :)

Citera
12 January 2008 kl. 16:12
Susanna B
Medlem
Susanna

Ja..man får väl överväga saken.

Citera
12 January 2008 kl. 14:11
Gabriel F
Avregistrerad
Gabriel

Linn S skrev:
Susanna gör volontäråret nu :P!

Jag tycker Susanna kan göra volontäråret i Lunds stift.

Citera
12 January 2008 kl. 14:01
Linn S
Avregistrerad
Linn

Susanna gör volontäråret nu :P!

Citera
27 December 2007 kl. 14:59
Charlie N
Medlem
Charlie

Jag gör ett Volontär år just nu, men valde att göra det utomlands..
Jobbar på ett typ lägergård några mil utanför Cambridge.
Något annorlunda än typ Tallnäs, men likväl gör man både roliga och tråkiga saker.

Jag sökte genom Volontäråret, svenska kyrkans unga, men man får söka något tidigare.

Citera
22 December 2007 kl. 18:52
Linn H
Medlem
Linn

Man kan önska vart man hamnar, och sen sätts man oftast ungefär där man önskat! jag skrev i min ansökning att jag inte ville hamna högre upp än uppsala. Man väljer också vilka stift man vill vara i. Så det ska inte vara några problem, du kanske inte hamnar i växjö stift men nåt av de närliggande

Citera
22 December 2007 kl. 18:11
Cissi B
Medlem
Cissi

Jag har väl funderat tidigare men har nog lagt det på hyllan… Men en liten fråga dök upp i huvudet iaf: vem bestämmer var man hamnar? Att flytta långt känns inte särskilt aktuellt för mig än…

Citera
19 December 2007 kl. 22:52
Linn H
Medlem
Linn

Jag med! har visserligen bara gjort det några månader än så länge, men älskar det och man lär sig nya saker hela tiden och utvecklas både som människa och i sin tro. Det är bara att fråga om det är nåt du vill veta nåt speciellt, men jag tycker verkligen du ska göra det!
En enorm chans!

Citera
19 December 2007 kl. 22:32
Maria H
Medlem
Maria

Jag propagerar för att man ska göra Volontäråret!
Det är jättkul och grymt lärorikt! :D

Citera
6 December 2007 kl. 20:39
Susanna B
Medlem
Susanna

Någon som tänker söka till 08/09 ?
Jag tänkte nog våga… (fast igår sa min lärare att jag har stor möjlighet att komma in på musikhögskolan i både Sthlm o Köpenhamn,(känns dock lite väl stort steg bara sådär, men man vet alrig)

Okaj, det jag var ute efter va lite propaganda för att välja volontäråret!(som jag skrivit tidigare så har vi haft volontärer så länge man kan minnas i Habo, men det skulle va kul o veta om de e några trevliga växjöstiftare som funderar på att göra nåt vettigt nästa år…)

Senast redigerad för ungefär 4 år sedan av Susanna B.
Citera
6 April 2007 kl. 23:10
Linn S
Avregistrerad
Linn

Jag är Volontär i Göteborg just nu och tycker att det är jätte roligt.

Jag var placerad i två helt olika kyrkor från början, men i samma församling. En bykyrka med ganska stor skara människor som var aktiva. Den andra kyrkan är en förortskyrka där man jobbar mycket med religionsdialog eftersom 80 % av alla som bor i förorten är muslimer.
Alltså väldigt olika kyrkor!

Jag tyckte att det var ganska jobbigt att förflytta mig så mycket och kom inte in i någon utav kyrkorna speciellt.

Men nu är det annorlunda, jag fick hoppa över till bara en kyrka och nu jobbar jag i bykyrkan.

Jag jobbar mest med barnen och det är superroligt. Jag har lärt mig mycket av barnen!
Jag har också fått hålla i soppandakterna med de gamla, lagat soppan och diskat en massa.
Senast i söndags så fick jag faktiskt predika under en familjegudstjänst vilket var jätte roligt.

Alla som funderar på att jobba i kyrkan, eller som vill veta mer om hur en församling fungerar borde verkligen göra volontäråret.

Jag får ångest när jag tänker på att mitt år snart är slut!

Citera
6 April 2007 kl. 22:51
Markus N
Medlem
Markus

kom på att jag glömde skriva att det var väldigt intressant att se hur det är i ett annat stift… jag insåg att vi här i växjö stift är väldigt bortskämda och att en del saker som kändes självklara fanns inte i strängnäs stift

Citera
6 April 2007 kl. 22:42
Markus N
Medlem
Markus

när jag gjorde mitt volontärår så blev det inte alls som jag trodde det skulle bli… jag trodde att jag på Stiftsgården Stjärnholm skulle få sitta i receptionen och ta emot gäster, ha hand om jättemånga konfimonstergrupper och leka av mig rejält :P

men så blev det inte… eftersom Stjärnholm är väldigt inriktad på konferans så ansåg gården att jag inte hade kompitens till att stå och vara 3vlig mot gästerna som kom. Utan vi fick hjälpa till mest i köket, i vaktmästeriet, städ och hålla i en hel del bönestunder. Någon gång ibland fick man leka med konfimonster men det hörde till ovanligheterna. De hade tyvärr gjort sig beroende av volontärerna så i mellanåt kändes det som att man var där för att de var för snåla att anställa någon och så ska det absolut inte vara.

Det som jag gillade bäst med Stjärnholm det var bönestunderna. Gården hade varje dag bön morgon, middag och kväll oftast var det efter färdigtryckt agenda med växelläsningar där man la in egna psalmer, en egen text och reflektioner av texten och en kort bön… men man behövde inte ha agendan utan fick göra precis hur man ville så det var fritt fram att testa och utforska på egen hand… det gillade jag gete mycket… Sen hade de ingen musiker under den mesta tiden när jag var volontär eftersom musikern slutat och de hade problem med att hitta en ny… detta gjorde att man oftast var tvungen att sjunga accapella och ta upp sången själv… det var väldigt nyttigt för mig… där lärde jag mig att sjunga ordentligt, och inte vara rädd för att sjunga fel och man lärde sig även många psalmer på det…

Men det absolut roligaste med att vara volontär var ju kurserna i skellefteå… där träffade man alla som var volontärer i norra sverige och hade kanon ql och utbytte erfarenheter… det var gete härligt :P
hoppas jag inte glömt något nu :P

Citera
3 April 2007 kl. 22:53
Helen H
Medlem
Helen

Jag gjorde Volontäråret i en församling i Göteborg, och det är ett av de bästa åren i mitt liv.

Som församlingsvolontär hänger man med i det som händer som en extraresurs, och får därför se och testa en hel massa olika saker. Jag var mest med i barn- och ungdomsverksamheten, men fick även hänga med vaktmästaren, hjälpa till att laga soppa och diska på sopplunchen, servera på begravningar, skriva i församlingsbladet (och springa i trappor och dela ut det!) och lite annat smått och gott. Jättekul nästan hela tiden! Andra volontärer jobbade mer med äldre, var med på sjukhem och på panchiscaféer och sådär. Det är lite olika beroende på vilken församling man hamnar och och vilka intressen man själv har.

Har man varit ledare i många år så kan man, det gjorde jag, tycka att man vet hur det funkar i en församling. Men man får en annan och mycket större bild av det när man faktiskt är där på heltid. Man får ju se HELA arbetet, inte bara konfirmanderna eller barngruppen där man är med, utan även all planering, personalmöten, diskussioner, konflikter, kafferaster med massa skratt… allt! Det är inte bara bra saker, men för min del var det en helt positiv erfarenhet.

När jag började volontäråret sade de som hade hand om det att det funkade både till att rekrytera folk till att jobba inom kyrkan och till att skrämma bort folk… :) Jag såg båda delarna hos mina volontärkompisar: en del som var helt säkra på att de skulle jobba inom kyrkan och som efter året sa “aldrig i livet!” och så det motsatta förstås (de var några fler, vill jag minnas).

Så volontäråret rekommenderas varmt till alla med minsta intresse eller nyfikenhet på att jobba i kyrkan, vare sig man vet mycket eller lite om det. Dessutom är det ett jättebra sätt att flytta hemifrån på! Man får lägenhet och allting fixat och klart. Tokbra! Så gör volontäråret! Jag hade jättekul, och fick vänner för livet. :)

Citera
2 April 2007 kl. 20:36
Susanna B
Medlem
Susanna

Det roligaste är kanske att man som volontär får nya kontakter, ett bra exempel är kanske några av våra tyskar då. Hilke t.ex. Hon va volontär 97/98 hon var här och jobbade i vägkyran sommaren -01 helt sjukt kul o träffa henne, o sen va hon här o hälsade på på sin bröllopsresa året därpå, och vi var de enda kontakterna hon hade i sverige..en annan bor nu granne med mig numera..

Citera
2 April 2007 kl. 20:30
Susanna B
Medlem
Susanna

I vår församling har vi haft en volontär/år sen jag var 4. Det har det varit väldigt positivt, så bra att vi nu har avancerat och tar in två varje år.

Vi har haft många utlänska volontärer också, från tyskland mest, och dom rekomenderade verkligen att åka.

Jag tycker det har varit väldigt positivt, för det blir lite nya människor med nya ideer och jag har fortfarande flera vänner som kommer och hälsar på och deltar i gudtjänsterna, som va volontär för flera år sen.

Citera
2 April 2007 kl. 20:10
Maria H
Medlem
Maria

Jag var Volontär på Stiftsgården Tallnäs 04-05. Det var verkligen jättekul!
(Emellanåt var det väl inte sååå kul att bo mitt-ute-i-ingenstans – strömavbrott, Gudrun o.s.v)
Det var mycket lärorikt!
Det var skönt att komma till en plats som redan kändes lite “hemma” och nu efteråt har jag ju bara nytta av det när SvKyUn åker dit mycket – jag känner till gården på ett annat sätt, jag vet hur personalen funkar och så där.

Om man funderat på eller bestämt sig för att jobba inom Svenska Kyrkan så tror jag det är jättenyttigt att göra Volontäråret i en församling, ÄVEN om man varit mycket engagerad i sin hemförsamling eller så. Man lär sig Svenska Kyrkan på ett helt annat sätt.

Har man inte tänkt jobba i Svenska Kyrkan man man ju göra Volontäråret ändå! Det kan vara kul att jobba i kyrkan ett tag även om man inte tänkt göra det hela livet.

Volontäråret är jättebra när man är trött på att plugga.
Kanske direkt efter gymnasiet så man får vila hjärncellerna ett tag (just från studier) eller en liten paus för att bestämma sig vad man ska göra sen.
Eller så kanske man tar en paus i sina högskolestudier när man känner att tentor inte är det man behöver.

Kanske blev lite rörigt, men Volontäråret är toppen – man får också massa nya vänner!

Och igen: Ni som tänkt jobba i Svenska Kyrkan uppmanar jag verkligen att göra Volontäråret! Se det som en del av utbildningen!

Har ni några frågor till mig, skriv här i forumet eller skicka ett PM. :D

Citera
2 April 2007 kl. 16:22
Markus N
Medlem
Markus

jag var volotär förra året på stiftsgården stjärnholm (strängnäs stift)… jag berättar om det senare

Citera
2 April 2007 kl. 16:09
Stefan L
Medlem

Undrar om det är någon som gjort eller gör Volontäråret just nu skulle kunna berätta lite för oss andra vad man gör och hur sketans kul det är, vilket jag har hör. :)

Citera