Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan

Glömt lösen?

Bli medlem

ICQ-blomma Online just nu

Kalender Kommande arrangemang

Nattkamp
25
sep
Mitterminsmöte HT 2010 - Big mac & co
1
okt
Bibelhelg
1
okt
Minior- och juniorläger
8
okt
Minior- och juniorläger
15
okt
Inspirationshelg för konfirmandassistenter
12
nov
Fler arrangemang »

Hand Händer snart

fler ...

Frågetecken Fråga

Vem tycker du ska bli Växjö Stifts nya biskop?
Jan-Olof Johansson
5
Lisa Tegby
1
Kjell O. Lejon
| 0
Per Eckerdal
| 0
Dag Sandahl
2
Annan person
1
Ingen aning
6

Tidigare frågor »

Stats Statistik

Det senaste dygnet har 16 personer loggat in på sidan, samtidigt som 6 inlägg har skrivits i forumet. Hitta en slumpvis utvald medlem eller se vad som har hänt på sidan.

Volontäråret

Forum / Allmän diskussion / Volontäråret

Skriv ett svar | Gå till första inlägget | Starta en ny diskussion

23 Juni 2009 kl. 23:38
Susanna B
Medlem
Susanna

Johanna P skrev:
Jag kom bara in som reserv, men i tisdags fick jag veta att en person hade hoppat av så det fanns en ledig församling till mig! Så igår begav jag mig norrut med tåg för att avlägga visit i St Mikaels församling i Örebro. Det verkar vara en bra församling med mycket barn- och ungdomsgrupper. Trevligt! Nu ska jag bara låta det sjunka in ett par dagar, sen ska jag ringa och tacka ja. :)

JA! va gött! Lycka till med allt!

Citera
12 Juni 2009 kl. 13:17
Johanna P
Medlem
Johanna

Jag kom bara in som reserv, men i tisdags fick jag veta att en person hade hoppat av så det fanns en ledig församling till mig! Så igår begav jag mig norrut med tåg för att avlägga visit i St Mikaels församling i Örebro. Det verkar vara en bra församling med mycket barn- och ungdomsgrupper. Trevligt! Nu ska jag bara låta det sjunka in ett par dagar, sen ska jag ringa och tacka ja. :)

Citera
17 Februari 2009 kl. 11:41
Gabriel F
Avregistrerad
Gabriel

Ann Onym skrev:

Men för fan, varför inte bara söka någon som jobbar och gör de skit jobbet ist, kolla in http://www.google.se/search?hl=sv&q=african+sla…

Hmm, förstod du vad hon sa? Det viktiga är inte att jobbet blir gjort, det handlar om personlig utveckling och sånt…

Citera
17 Februari 2009 kl. 10:21
Ann Onym
Gäst

[citat=Linn H]

För att upptäcka sig själv, få erfarenhet och hjälpa andra människor. Sen jobbar man inte helt gratis när man gör volontäråret heller. Man får boende och fickpengar. Jag har själv gjort volontäråret och det var ett av mina bästa val jag gjort i mitt liv.

Men för fan, varför inte bara söka någon som jobbar och gör de skit jobbet ist, kolla in http://www.google.se/search?hl=sv&q=african+sla…

Citera
16 Februari 2009 kl. 16:24
Gabriel F
Avregistrerad
Gabriel

Ärlig skrev:
Allvarligt, hur dum får man bli?
varför i helvete skulle man jobba utan att få pengar för det?

Om du vill veta mer om volontäråret kan du gå in på www.volontararet.se

Citera
16 Februari 2009 kl. 12:23
Anna L
Medlem
Anna

Volontäråret ger en möjligheter att känna att man gör något viktigt och samtidigt kul (förhoppningsvis) och även att man får en paus från skolan och tid att tänka över vad man vill göra härnäst. Kan även vara ett bra sätt att få flytta hem ifrån men ändå ha någon som hjälper en lite extra med hur de går att klara sig själv. Din handledare finns ju där för stöd och support. Året kan även vara en möjlighet att fördjupa sin tro och få en större inblick i hur det är att jobba inom kyrkan så jag tycker absolut inte det är dumt att göra volontäråret utan snarare tvärtom. De som inte gör det går misste om en underbar upplevelse, och det är dumt!

Citera
16 Februari 2009 kl. 11:19
Linn H
Medlem
Linn

Ärlig skrev:

För att upptäcka sig själv, få erfarenhet och hjälpa andra människor. Sen jobbar man inte helt gratis när man gör volontäråret heller. Man får boende och fickpengar. Jag har själv gjort volontäråret och det var ett av mina bästa val jag gjort i mitt liv.

Johanna P skrev:
Jag håller på att fylla i ansökningspapprena nu, någon mer som ska söka? :)

Va kul Johanna =) jag hoppas att det är fler som ska söka, uppmuntrar er verkligen att söka. Volontäråret ger en så mycket tillbaka.

Citera
16 Februari 2009 kl. 10:52
Ärlig
Gäst

Citera
14 Februari 2009 kl. 19:21
Johanna P
Medlem
Johanna

Jag håller på att fylla i ansökningspapprena nu, någon mer som ska söka? :)

Citera
20 Maj 2008 kl. 09:38
Susanna B
Medlem
Susanna

Rebecka W skrev:
Grattis! Vad glad jag blev för din skull!! Vilken församling är det?
Volontäråret är det bästa man kan göra, man får se och uppleva så mycket!

Bergum två mil utanför Göteborg. Va o hälsade på i söndags, kommer bli toppen :)

Citera
19 Maj 2008 kl. 14:34
Linn H
Medlem
Linn

Det ryktas om här uppe på Stjärnholm att det är två växjö stiftare som ska göra volontäråret här nästa år =) trevligt

Citera
14 Maj 2008 kl. 17:10
Rebecka W
Medlem
Rebecka

Grattis! Vad glad jag blev för din skull!! Vilken församling är det?
Volontäråret är det bästa man kan göra, man får se och uppleva så mycket!

Citera
14 Maj 2008 kl. 15:29
Linn H
Medlem
Linn

Grattis, hoppas du får ett riktigt bra år :D

Citera
14 Maj 2008 kl. 12:17
Maria H
Medlem
Maria

Grattis! :D

Citera
14 Maj 2008 kl. 12:06
Susanna B
Medlem
Susanna

Antagen!

Yey! Ska på gudtjänst i en församling utanför Göteborg (min preleminära placering) och träffa min (förmodade) handledare på sönda för o kika lite…JA! Vilken glädje!

Hon sa “Ja, men då har du kommit preciiis rätt” typ tre ggr när jag pratade med henne, så det ska nog bli riktigt bra :)

O va glad jag är!

Citera
16 April 2008 kl. 19:25
Susanna B
Medlem
Susanna

Emil J skrev:

Haha, ja det kan man ju hoppas i alla fall. Det har säkert hänt en del där sen Lasse kom dit så ni har säkert helt rätt ;)

Jag har iof. bara hört gott om det stället (men det kanske är för att min farmor jobbade där och var väldigt uppskattad)

Citera
16 April 2008 kl. 18:06
Emil J
Medlem
Emil

Maria H skrev:
Men med en volontär kan Lasse säkert göra det party. ;)

Haha, ja det kan man ju hoppas i alla fall. Det har säkert hänt en del där sen Lasse kom dit så ni har säkert helt rätt ;)

Citera
15 April 2008 kl. 22:58
Susanna B
Medlem
Susanna

Maria H skrev:

Absolut!

Citera
15 April 2008 kl. 00:38
Maria H
Medlem
Maria

Emil J skrev:

Lasse är väl kul men Skogslyckan är ju inte så himla party…

Citera
14 April 2008 kl. 22:52
Emil J
Medlem
Emil

Susanna B skrev:
(Men Lasse (Björksell) sa förra veckan att det skulle finnas en plats i Skogslyckan hos honom, den som hamnar där kan vara lycklig.

Lasse är väl kul men Skogslyckan är ju inte så himla party…

Citera
14 April 2008 kl. 18:45
Susanna B
Medlem
Susanna

(Men Lasse (Björksell) sa förra veckan att det skulle finnas en plats i Skogslyckan hos honom, den som hamnar där kan vara lycklig.

Citera
14 April 2008 kl. 18:43
Susanna B
Medlem
Susanna

JAG

men det har väl ingen missat..
Dock hörde jag att de två platser i Lund (staden) som var på g inte blev av…

Citera
13 April 2008 kl. 22:12
Maria H
Medlem
Maria

Någon som sökt i år?!

Citera
15 Januari 2008 kl. 20:30
Hanna K
Medlem
Hanna

jag tänker göra volontäråret i Norra Unnaryd! XD det verkar vara fint där…

Citera
13 Januari 2008 kl. 09:56
Helen H
Medlem
Helen

Ja, det är lite dåligt med volontärplatser, tyvärr. Utom i Göteborg, för där är det massvis med församlingar som har. Men i övrigt är det lite för få församlingar som har en volontärplats.

Det är synd, för som du säger så är en volontär en väldig resurs. Kanske inte i första hand som billig arbetskraft (en volontär ska vara en extraresurs, den får inte ha “egna” arbetsuppgifter), men som någon som kommer utifrån och kan se med nya ögon, som kan inspirera och berika med sina erfarenheter och kunskaper.

Och ja, Lunds stift skulle kunna ha många fler platser. Men jag tror att alltför många inte vet vad det innebär. För några handlar det säkert om att det är för dyrt, men det är inte så många (Bergsjön i Göteborg hade råd! Och det är typ en av Sveriges fattigaste församlingar). Annars handlar det nog mest om okunskap och ointresse.

Citera
Du måste vara inloggad för att se den sidan.