Volontäråret
Forum / Allmän diskussion / Volontäråret
Skriv ett svar | Gå till första inlägget | Starta en ny diskussion
| 23 Juni 2009 kl. 23:38 | |
|
Susanna B Medlem |
Johanna P skrev:
Jag kom bara in som reserv, men i tisdags fick jag veta att en person hade hoppat av så det fanns en ledig församling till mig! Så igår begav jag mig norrut med tåg för att avlägga visit i St Mikaels församling i Örebro. Det verkar vara en bra församling med mycket barn- och ungdomsgrupper. Trevligt! Nu ska jag bara låta det sjunka in ett par dagar, sen ska jag ringa och tacka ja. :) JA! va gött! Lycka till med allt! |
| Citera | |
| 12 Juni 2009 kl. 13:17 | |
|
Johanna P Medlem |
Jag kom bara in som reserv, men i tisdags fick jag veta att en person hade hoppat av så det fanns en ledig församling till mig! Så igår begav jag mig norrut med tåg för att avlägga visit i St Mikaels församling i Örebro. Det verkar vara en bra församling med mycket barn- och ungdomsgrupper. Trevligt! Nu ska jag bara låta det sjunka in ett par dagar, sen ska jag ringa och tacka ja. :) |
| Citera | |
| 17 Februari 2009 kl. 11:41 | |
|
Gabriel F Avregistrerad |
Ann Onym skrev:
Men för fan, varför inte bara söka någon som jobbar och gör de skit jobbet ist, kolla in http://www.google.se/search?hl=sv&q=african+sla… Hmm, förstod du vad hon sa? Det viktiga är inte att jobbet blir gjort, det handlar om personlig utveckling och sånt… |
| Citera | |
| 17 Februari 2009 kl. 10:21 | |
|
Ann Onym Gäst |
[citat=Linn H] För att upptäcka sig själv, få erfarenhet och hjälpa andra människor. Sen jobbar man inte helt gratis när man gör volontäråret heller. Man får boende och fickpengar. Jag har själv gjort volontäråret och det var ett av mina bästa val jag gjort i mitt liv. Men för fan, varför inte bara söka någon som jobbar och gör de skit jobbet ist, kolla in http://www.google.se/search?hl=sv&q=african+sla… |
| Citera | |
| 16 Februari 2009 kl. 16:24 | |
|
Gabriel F Avregistrerad |
Ärlig skrev:
Allvarligt, hur dum får man bli? varför i helvete skulle man jobba utan att få pengar för det? Om du vill veta mer om volontäråret kan du gå in på www.volontararet.se |
| Citera | |
| 16 Februari 2009 kl. 12:23 | |
|
Anna L Medlem |
Volontäråret ger en möjligheter att känna att man gör något viktigt och samtidigt kul (förhoppningsvis) och även att man får en paus från skolan och tid att tänka över vad man vill göra härnäst. Kan även vara ett bra sätt att få flytta hem ifrån men ändå ha någon som hjälper en lite extra med hur de går att klara sig själv. Din handledare finns ju där för stöd och support. Året kan även vara en möjlighet att fördjupa sin tro och få en större inblick i hur det är att jobba inom kyrkan så jag tycker absolut inte det är dumt att göra volontäråret utan snarare tvärtom. De som inte gör det går misste om en underbar upplevelse, och det är dumt! |
| Citera | |
| 16 Februari 2009 kl. 11:19 | |
|
Linn H Medlem |
Ärlig skrev:
Allvarligt, hur dum får man bli? varför i helvete skulle man jobba utan att få pengar för det? För att upptäcka sig själv, få erfarenhet och hjälpa andra människor. Sen jobbar man inte helt gratis när man gör volontäråret heller. Man får boende och fickpengar. Jag har själv gjort volontäråret och det var ett av mina bästa val jag gjort i mitt liv. Johanna P skrev:
Jag håller på att fylla i ansökningspapprena nu, någon mer som ska söka? :) Va kul Johanna =) jag hoppas att det är fler som ska söka, uppmuntrar er verkligen att söka. Volontäråret ger en så mycket tillbaka. |
| Citera | |
| 16 Februari 2009 kl. 10:52 | |
|
Ärlig Gäst |
Allvarligt, hur dum får man bli? |
| Citera | |
| 14 Februari 2009 kl. 19:21 | |
|
Johanna P Medlem |
Jag håller på att fylla i ansökningspapprena nu, någon mer som ska söka? :) |
| Citera | |
| 20 Maj 2008 kl. 09:38 | |
|
Susanna B Medlem |
Rebecka W skrev:
Grattis! Vad glad jag blev för din skull!! Vilken församling är det? Volontäråret är det bästa man kan göra, man får se och uppleva så mycket! Bergum två mil utanför Göteborg. Va o hälsade på i söndags, kommer bli toppen :) |
| Citera | |
| 19 Maj 2008 kl. 14:34 | |
|
Linn H Medlem |
Det ryktas om här uppe på Stjärnholm att det är två växjö stiftare som ska göra volontäråret här nästa år =) trevligt |
| Citera | |
| 14 Maj 2008 kl. 17:10 | |
|
Rebecka W Medlem |
Grattis! Vad glad jag blev för din skull!! Vilken församling är det? |
| Citera | |
| 14 Maj 2008 kl. 15:29 | |
|
Linn H Medlem |
Grattis, hoppas du får ett riktigt bra år :D |
| Citera | |
| 14 Maj 2008 kl. 12:17 | |
|
Maria H Medlem |
Grattis! :D |
| Citera | |
| 14 Maj 2008 kl. 12:06 | |
|
Susanna B Medlem |
Antagen! Yey! Ska på gudtjänst i en församling utanför Göteborg (min preleminära placering) och träffa min (förmodade) handledare på sönda för o kika lite…JA! Vilken glädje! Hon sa “Ja, men då har du kommit preciiis rätt” typ tre ggr när jag pratade med henne, så det ska nog bli riktigt bra :) O va glad jag är! |
| Citera | |
| 16 April 2008 kl. 19:25 | |
|
Susanna B Medlem |
Emil J skrev: Haha, ja det kan man ju hoppas i alla fall. Det har säkert hänt en del där sen Lasse kom dit så ni har säkert helt rätt ;) Jag har iof. bara hört gott om det stället (men det kanske är för att min farmor jobbade där och var väldigt uppskattad) |
| Citera | |
| 16 April 2008 kl. 18:06 | |
|
Emil J Medlem |
Maria H skrev: Men med en volontär kan Lasse säkert göra det party. ;) Haha, ja det kan man ju hoppas i alla fall. Det har säkert hänt en del där sen Lasse kom dit så ni har säkert helt rätt ;) |
| Citera | |
| 15 April 2008 kl. 22:58 | |
|
Susanna B Medlem |
Maria H skrev: Men med en volontär kan Lasse säkert göra det party. ;) Absolut! |
| Citera | |
| 15 April 2008 kl. 00:38 | |
|
Maria H Medlem |
Emil J skrev:
Lasse är väl kul men Skogslyckan är ju inte så himla party… Men med en volontär kan Lasse säkert göra det party. ;) |
| Citera | |
| 14 April 2008 kl. 22:52 | |
|
Emil J Medlem |
Susanna B skrev: (Men Lasse (Björksell) sa förra veckan att det skulle finnas en plats i Skogslyckan hos honom, den som hamnar där kan vara lycklig. Lasse är väl kul men Skogslyckan är ju inte så himla party… |
| Citera | |
| 14 April 2008 kl. 18:45 | |
|
Susanna B Medlem |
(Men Lasse (Björksell) sa förra veckan att det skulle finnas en plats i Skogslyckan hos honom, den som hamnar där kan vara lycklig. |
| Citera | |
| 14 April 2008 kl. 18:43 | |
|
Susanna B Medlem |
JAG men det har väl ingen missat.. |
| Citera | |
| 13 April 2008 kl. 22:12 | |
|
Maria H Medlem |
Någon som sökt i år?! |
| Citera | |
| 15 Januari 2008 kl. 20:30 | |
|
Hanna K Medlem |
jag tänker göra volontäråret i Norra Unnaryd! XD det verkar vara fint där… |
| Citera | |
| 13 Januari 2008 kl. 09:56 | |
|
Helen H Medlem |
Ja, det är lite dåligt med volontärplatser, tyvärr. Utom i Göteborg, för där är det massvis med församlingar som har. Men i övrigt är det lite för få församlingar som har en volontärplats. Det är synd, för som du säger så är en volontär en väldig resurs. Kanske inte i första hand som billig arbetskraft (en volontär ska vara en extraresurs, den får inte ha “egna” arbetsuppgifter), men som någon som kommer utifrån och kan se med nya ögon, som kan inspirera och berika med sina erfarenheter och kunskaper. Och ja, Lunds stift skulle kunna ha många fler platser. Men jag tror att alltför många inte vet vad det innebär. För några handlar det säkert om att det är för dyrt, men det är inte så många (Bergsjön i Göteborg hade råd! Och det är typ en av Sveriges fattigaste församlingar). Annars handlar det nog mest om okunskap och ointresse. |
| Citera | |

Online just nu
Kommande arrangemang
Händer snart
Fråga
Statistik