Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan

Glömt lösen?

Bli medlem

ICQ-blomma Online just nu

Kalender Kommande arrangemang

Resa till Demokratikonferensen
1
jun
Nattkamp 2012
29
sep
Minior- och Juniorläger
5
oct
Mitterminsmöte
12
oct
Fler arrangemang »

Hand Händer snart

Lerduveskytte
SKUJ, Thursday

EPIC-KFUM
SKUJ, Friday

fler ...

Frågetecken Fråga

Kommer Du på Nattkampen?
Självklart! Jag ska ju vara funkis
4
Ja, jag kommer för att vinna!
| 0
Nej, något annat kom i vägen :(
2

Tidigare frågor »

Stats Statistik

Det senaste dygnet har 4 personer loggat in på sidan, samtidigt som 3 inlägg har skrivits i forumet. Hitta en slumpvis utvald medlem eller se vad som har hänt på sidan.

Abort

Forum / Allmän diskussion / Abort

Skriv ett svar | Gå till första inlägget | Starta en ny diskussion

7 March 2007 kl. 19:44
Susanna
Gäst

och det var en “för” eller “emot” ?

Citera
7 March 2007 kl. 19:24
Maria H
Medlem
Maria

Särskillt om man har fått ett “sjukt” barn redan kanske man som föräldrar inte orkar med flera och vill hellre satsa på “normalstörda” barn.

Citera
6 March 2007 kl. 21:33
Susanna B
Medlem
Susanna

fast samtidigt kan man behöva tid på sig att ställa om sig, för det är en enormt stor skillnad mellan att få ett friskt barn och ett sjukt.

Citera
6 March 2007 kl. 19:10
Ebba E
Medlem
Ebba

Jag tycker att de är fel att kunna kolla om barnet är friskt eller ej på utvecklingstörds nivå m vi säger så för alla barn är lika mycket värda.

Citera
5 March 2007 kl. 18:58
Susanna B
Medlem
Susanna

Min mamma jobbade med för tidigt födda barn på ryhov i 15 år, så man har ju insett att livet kan börja väldigt tidigt. O vad dom kämpar för att rädda dessa barn, samtigt som andra kvinnor lika mycket liv i sig bara väljer att ta bort det..det gör mig beklämd.

I den här debatten ryms ju även frågan om utvecklignsstörda barn, nu för tiden kan man ju fastställa rel. tidigt om barnet är utvecklingsstört eller “normalstört” och väldigt många väljer abort om barnet har någon “deffekt”.

Även om jag personligen är helt och hållet emot abort, så tror jag ändå att den som fattar beslutet att göra det har tillräckligt svårt med det själv, och har då tilräckligt goda skäl..så jag tycker inte det för den skull är rätt av andra att ge “moralkakor” till kvinnor i den situationen. Man kan egentligen bara tala för sin egen del, och hoppas att man slipper komma i den situationen.

Citera
5 March 2007 kl. 18:32
Emil J
Medlem
Emil

Läste just om en flicka som föddes i 21 veckan och överlevt, http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_1466548…

Från wikipedia:

Socialstyrelsen får aldrig ge tillstånd för sen abort om fostret kan antas vara livsdugligt, vilket enligt gällande praxis brukar vara kring vecka 22.

I Sverige hade alltså denna flicka inte klassats som livsduglig och hade kunnat godkännas för abortering. För min del låter det som att man måste se över abortlagstiftningen, vad säger andra?

Citera