Abort
Forum / Allmän diskussion / Abort
Skriv ett svar | Gå till första inlägget | Starta en ny diskussion
| 19 October 2009 kl. 11:41 | |
|
Eric H Medlem |
Kalle K skrev:
[/citat] Abortlagstiftningen lär nog ses över i takt med de medicinska framstegen. Som sagt så ges inte tillstånd för abort om fostret är livsdugligt. 21 veckan låter som ett extremfall, men blir det i framtiden möjligt med så tidiga födslar så lär nog tidsgränsen för abort flyttas ned. Ja, vad innebär det nu att ett barn är livsdugligt? Det är ett begrepp som alltid människor vill tänja på. Just livsdugligt är ett lite svårtolkat ord. Förmåga att överleva kanske? Dock inte utan medicinsk vård för det är mkt få prematura barn som har förmåga att överleva utan vård. Rent utvecklingsmässigt så vill jag minnas att lungorna är den avgörande faktorn som påverkar överlevnaden då det är bland de sista organen som utvecklas under fosterperioden. Det är säkerligen möjligt att även denna faktor kan sållas bort i framtiden med hjärt-lungmaskiner eller ECMO-behandling. |
| Citera | |
| 18 October 2009 kl. 15:19 | |
|
Kalle K Medlem |
[/citat] Abortlagstiftningen lär nog ses över i takt med de medicinska framstegen. Som sagt så ges inte tillstånd för abort om fostret är livsdugligt. 21 veckan låter som ett extremfall, men blir det i framtiden möjligt med så tidiga födslar så lär nog tidsgränsen för abort flyttas ned. Ja, vad innebär det nu att ett barn är livsdugligt? Det är ett begrepp som alltid människor vill tänja på. |
| Citera | |
| 25 March 2009 kl. 18:09 | |
|
Eric H Medlem |
Emil J skrev:
Läste just om en flicka som föddes i 21 veckan och överlevt, http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_1466548… Från wikipedia: Socialstyrelsen får aldrig ge tillstånd för sen abort om fostret kan antas vara livsdugligt, vilket enligt gällande praxis brukar vara kring vecka 22.
I Sverige hade alltså denna flicka inte klassats som livsduglig och hade kunnat godkännas för abortering. För min del låter det som att man måste se över abortlagstiftningen, vad säger andra? Abortlagstiftningen lär nog ses över i takt med de medicinska framstegen. Som sagt så ges inte tillstånd för abort om fostret är livsdugligt. 21 veckan låter som ett extremfall, men blir det i framtiden möjligt med så tidiga födslar så lär nog tidsgränsen för abort flyttas ned. Min egen åsikt i frågan är att har man sex så finns det alltid en chans/risk (beror på hur man ser det) att det leder till graviditet. Känner man inte att man är mogen nog att ta rollen som förälder så ska man inte ha sex. Skulle vi haft en hårdare abortlagstiftning så tror jag antalet aborter skulle minska, det gäller att tänka till innan man gör något. Inte för att jag tror att någon önskar att genomgå en abort, men tanken på att det alltid finns en “nödutgång” gör nog att man inte tänker klart i alla situationer. Klart att det alltid finns olyckliga tillfällen som kan leda till graviditet. Men av de 35 000 aborter som genomförs i Sverige idag så tvivlar jag på att alla beror på våldtäkt/spruckna kondomer/ej verksamma p-piller osv. Jag har inga siffor på det, men magkänslan säger mig att en stor del beror på bristande/omoget omdöme och rent slarv. Senast redigerad för nästan 3 år sedan av Eric H. |
| Citera | |
| 23 March 2009 kl. 20:52 | |
|
Eric Maverick O Medlem |
intressant inlägg även om jag inte håller med om allt. Något som är viktigt att tänka på är att alla människor är inte kristna, och det behöver vi ha förståelse för. Därför måste vi ser utöver guds vilja. För många finns den inte alls och det ska respekteras, i alla frågor. |
| Citera | |
| 23 March 2009 kl. 17:55 | |
|
Sebastián Ö Medlem |
Jag vill bara lägga in aspekten på att vem är det som säger att det är mitt liv och min välmående som går före de ofödda barnet? Man ser sig ständigt som de ytterst viktiga på jorden. Låter det konstigt. jag menar mera att Gud har en plan med det ofödda barnet, en pusselbit som kanske är viktigare och större än min för att föra fler människor till Gud. Varför tror ni Gud var så jäkla sträng i GT? jo för om judarna började mucka på Guds Stänga(kärleksfulla skulle jag vilja säga) regler så kanske David inte skulle föds och om han inte ens föds så skulle inte Jesus ha föds och då vet ni alla hur det hade gått. Och mitt emellan David och Jesus så fans det tusen anonyma Judar som inte fick en plats i bibeln men endå fylde en viktig pusselbit. Nu hoppas jag att man inte hamnar i den situationen där man måste göra ett val, men kommer man så långt borde man la rådfråga Gud som kristen, på samma sätt som med alla ens val. Som kristen lever vi ju med Gud och Gud lever i oss. "hörru Gud, har detta livet jag råkat fabricera rätt att leva. Vill Du att den ska få leva. Har du en plan med detta livet. Vilket liv är viktigast, Jag eller de ofödda barnet? Jo alla har rätt att välja men som kristen väljer man tillsammans med Gud! |
| Citera | |
| 23 March 2009 kl. 15:18 | |
|
Eric Maverick O Medlem |
låt människan välja fel då och vara fel men fri istället för korrekt och bakbunden. |
| Citera | |
| 23 March 2009 kl. 12:54 | |
|
Henrik H Medlem |
Ann Onyms uppgifter verkar stämma ganska bra: “There were 31 abortions for every 100 livebirths worldwide in 2003, and this ratio was highest in eastern Europe (105 for every 100 livebirths).” |
| Citera | |
| 23 March 2009 kl. 11:32 | |
|
Louise K Medlem |
Johannes G skrev:
Klart att varje människa har rätt att välja, Gud gav oss den fria viljan. Tyvärr har människan en tendens att välja fel. Indeed. |
| Citera | |
| 23 March 2009 kl. 10:36 | |
|
Ann Onym Gäst |
Källa till påståendet om 1/4 aborter: “Livingin the environment”. Miller, 2009. Han hänvisar vidare till FM och Världsbanken. |
| Citera | |
| 22 March 2009 kl. 16:36 | |
|
Johannes G Medlem |
Klart att varje människa har rätt att välja, Gud gav oss den fria viljan. Tyvärr har människan en tendens att välja fel. Senast redigerad för nästan 3 år sedan av Johannes G. |
| Citera | |
| 22 March 2009 kl. 14:25 | |
|
Eric Maverick O Medlem |
jag måste fortfarande hålla fast vid att det borde vara varje människas rätt att välja, för ingen förutom möjligen gud vet bättre än en själv när det gäller om man klarar av ett barn eller inte. Människan ska ha rätt att välja! och i detta fall så ser jag inte ett ofött barn som något levande och då är det upp till paret, framför allt mamman om abort ska göras eller ej. Detta betyder ju verkligen inte att alla kommer göra det, men alla har rätt att välja. |
| Citera | |
| 21 March 2009 kl. 06:55 | |
|
Kalle K Medlem |
Adam O skrev:
En sån siffra behöver en källa tror jag! :) Det kanske inte framgick nedan, men jag tycker att det är bra att abort finns, men det ska bara användas i yttersta nödfall. Egentligen ska man aldrig hamna i en situation där abort ens är att tänka på – alltså ska man inte “råka” bli gravid. Måste nog hålla med dig här med:) Det finns fall när det ska kunna användas (exempelvis när det föreligger en risk för moderns liv), men det bör finnas starka restriktioner för det. Vad man ofta inte tänker på är att många kvinnor som genomgår abort skadas både psykiskt och fysiskt genom abort. |
| Citera | |
| 21 March 2009 kl. 00:50 | |
|
Adam O Medlem |
Ann Onym skrev:
Ungefär 1/4 av alla graviditeter i världen leder till abort (varav hälften illegala = farliga för kvinnan). En sån siffra behöver en källa tror jag! :) Det kanske inte framgick nedan, men jag tycker att det är bra att abort finns, men det ska bara användas i yttersta nödfall. Egentligen ska man aldrig hamna i en situation där abort ens är att tänka på – alltså ska man inte “råka” bli gravid. |
| Citera | |
| 20 March 2009 kl. 18:16 | |
|
Ann Onym Gäst |
Ungefär 1/4 av alla graviditeter i världen leder till abort (varav hälften illegala = farliga för kvinnan). Det är ett intressant faktum som kan leda till olika slutsatser beroende på ens värderingar, t ex: A: Det är knappast bara unga tonåringar i kris som gör abort. Det blir lite löjligt att ständigt argumentera med extremfallen. |
| Citera | |
| 20 March 2009 kl. 18:12 | |
|
Josef F Medlem |
Jag har ingen aning hur det är med Talmud eller liknande men jag har för mig att borta i Sydostasien räknar man ålder från befruktningen. |
| Citera | |
| 20 March 2009 kl. 00:43 | |
|
Anton J A Medlem |
Emil J skrev:
Nja, det är väl inte helt sant iofs. Jag kände och umgicks med min son en ganska bra stund innan han föddes. Han reagerade när jag pratade och petade på honom. Jag visste inte vem han var och född var han då inte, men levde gjorde han allt och skulle han dött där inne så skulle vi haft en begravning för honom. Lagen är också tydlig på denna punkten. Alla resurser ska sättas in för att rädda det liv som finns där inne om något går på tok. Samma sak med någon som dödar en gravid kvinna, den blir skyldig till vållande till annans död på barnet. Jag tror inte man kan dra gränsen vid själva födseln, i så fall skulle det ju vara ok med abort i t.ex. åttonde månaden. Har fått för mig att inom ortodoxa judiska kretsar anser man att barnet inte är ett liv innan det är fött. Inte för att jag ställer mig bakom denna ståndpunkt. Men vet någon om man kan hitta stöd för denna ståndpunkten i GT, eller finns det kanske med i “Talmud”:http://en.wikipedia.org/wiki/Talmud? |
| Citera | |
| 19 March 2009 kl. 22:47 | |
|
Louise K Medlem |
Har man sex så måste man vara beredd på att det kan leda till graviditet. Nu menar jag inte att man måste vara beredd på att bli förälder bara för att man har sex, men man får ju faktiskt tänka till lite innan. Använder man inte preventivmedel så är det rätt korkat om man blir chockad när det senare visar sig att man ska bli mamma eller pappa. I grund och botten tror jag att det är kärlek som styr om vi är för eller emot abort. Ett älskat ofött barn är mer saknat än ett oälskat om det dör. |
| Citera | |
| 19 March 2009 kl. 21:46 | |
|
Emil J Medlem |
Eric O skrev:
Så länge barnet inte är fött så lever det ju inte Nja, det är väl inte helt sant iofs. Jag kände och umgicks med min son en ganska bra stund innan han föddes. Han reagerade när jag pratade och petade på honom. Jag visste inte vem han var och född var han då inte, men levde gjorde han allt och skulle han dött där inne så skulle vi haft en begravning för honom. Lagen är också tydlig på denna punkten. Alla resurser ska sättas in för att rädda det liv som finns där inne om något går på tok. Samma sak med någon som dödar en gravid kvinna, den blir skyldig till vållande till annans död på barnet. Jag tror inte man kan dra gränsen vid själva födseln, i så fall skulle det ju vara ok med abort i t.ex. åttonde månaden. |
| Citera | |
| 19 March 2009 kl. 17:10 | |
|
Josef F Medlem |
Eric O skrev:
Berättigat men inte rätt? utveckla. Jag menar att det aldrig är rätt att göra abort, men däremot kan man ha rätt att göra det. |
| Citera | |
| 19 March 2009 kl. 15:20 | |
|
Eric Maverick O Medlem |
Josef F skrev:
Min åsikt kan sammanfattas ganska bra med orden: Abort är aldrig rätt, men det kan vara berättigat. Berättigat men inte rätt? utveckla. |
| Citera | |
| 19 March 2009 kl. 15:05 | |
|
Eric Maverick O Medlem |
Kalle K skrev:
Vem har pratat om att se ner på någon? Som kristna är vi skyldiga att vi stor kärlek, tålamod och godhet mot alla människor. Så ska det vara ja, men kristendomen har i ALLA tider dömt oliktänkande, allt från korstågen till att ligga bakom ungefär all homofobi i Sverige. Inse att det bara är tomma ord som få lever upp till. Oftast skyller man på att det är guds vilja, men hur ska vi någonsin kunna veta det? man har läst det i bibeln, som har översatts gång på gång i snart 2000 år och är fullt av dolda budskap som översättare har lagt in. Har Jesus någongång sagt “abort är dåligt”, “homosexuella ska ha samma rättigheter som djur”, är det guds ord, eller är “älska dig själv som din nästa” eller “den som är fri från synd får kasta första stenen”. Jag tror att för att kunna älska sig själv måste man kunna bestämma över sin kropp, det ska inte någon annan få göra som ni faktiskt förespråkar, för man måste se längre än barnet i abortfrågan. Så länge barnet inte är fött så lever det ju inte, har ni inte hört förbönen i kyrkan då de räknar upp de avlidna, och hur länge de fick leva. De baseras ju på när de föddes, när de fick ta sina första andetag på jorden, inte när de låg i någon och glassade. Jag förstår inte riktigt hela detta ta ansvar-grejen och mogen syn. Det betyder inte att låta bli, det betyder att vara medveten, veta möjliga biverkningar om man får uttrycka det så. abort är inte omoget och ansvarslöst, snarare tvärt om. Att föda ett barn för något man verkligen inte önskar är omoget. Och chans till leva vet jag inte, i så fall så fall skulle man ju vara syndig när man som gravid kvinna får ett missfall som orsakats av kvinnans liv. Då har ju barnet inte fått en chans till liv. Senast redigerad för nästan 3 år sedan av Eric Maverick O. |
| Citera | |
| 18 March 2009 kl. 23:03 | |
|
Adam O Medlem |
Grymt bra skrivet, Johannes. Jag tror vi kan enas om att synen på abort hänger helt ihop med vår syn på sex och samlevnad, i varje fall. ;) |
| Citera | |
| 18 March 2009 kl. 22:55 | |
|
Johannes G Medlem |
Anton J A skrev:
Vad skulle Gud vilja? Detta argumentet brukar oftast utelämnas i diskussioner. Det är ett ganska viktigt argument tycker jag. Jag tror att Gud har gett alla i det här forumet en ny chans att leva, genom syndernas förlåtelse, möjligt genom Jesu död på korset efter Guds vilja. När vi nu får denna chansen till liv på nytt och på nytt igen, borde inte varje barn också få en chans att leva? |
| Citera | |
| 18 March 2009 kl. 18:13 | |
|
Josef F Medlem |
Min åsikt kan sammanfattas ganska bra med orden: Abort är aldrig rätt, men det kan vara berättigat. |
| Citera | |
| 18 March 2009 kl. 17:46 | |
|
Kalle K Medlem |
Eric O skrev:
Jag måste säga att det är ett ganska konservativt sätt att se på sex som en del framhäver i den här diskussionen. Sex är inte längre att fortplanta sig, det är ett sätt att visa kärlek. Jag vill nog påstå att det faktiskt är både och. Dels syftar det till fortplantering och dels syftar det till inbörde makas njutning. Man kan ha många olika anledningar, allt från att man känner sig oförmögen till att ta hand om barnet till att faktiskt inte vill ha barn. Sex är inte avling idag, det är kärlek, och om man ska koppla det till kristendomen som har ett förflutet av abortförbjud, så predikar ju Jesus jämt och ständigt om kärlek till sina medmänniskor, sex är ett sätt för detta… Jag håller nog ändå för sant att man måste ta konsekvenserna för sitt handlande. |
| Citera | |

Online just nu
Kommande arrangemang
Händer snart
Fråga
Statistik