Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan

Glömt lösen?

Bli medlem

ICQ-blomma Online just nu

Kalender Kommande arrangemang

Grundkurs för Unga Ledare
17
feb
Mitterminsmöte- Fight for Faith
2
mar
Ung Pilgrim 11-13 läger 2
16
mar
Ung Pilgrim 10-12 läger 4
6
apr
Vårläger
20
apr
Distriktsårsmöte
27
apr
Fler arrangemang »

Hand Händer snart

fler ...

Frågetecken Fråga

Vill du att snön ska komma nu?
Ja!
21
Den har redan kommit dit jag bor!
4
Usch för snö, ge mig värme!!
6
Den kan komma på julafton!
4
Ja, det borde vara snö hela året!
2

Tidigare frågor »

Stats Statistik

Det senaste dygnet har 8 personer loggat in på sidan, samtidigt som 3 inlägg har skrivits i forumet. Hitta en slumpvis utvald medlem eller se vad som har hänt på sidan.

Alkohol- tobaks och drogpolicyn

Forum / Läger & sån't / Alkohol- tobaks och drogpolicyn

Skriv ett svar | Gå till första inlägget | Starta en ny diskussion

17 February 2009 kl. 15:36
Maria H
Medlem
Maria

Michael A skrev:
Jag tycker att det är jättebra att man tagit fram en Alkohol-, tobaks- och drogpolicy.

Men jag har en liten fråga om just tobakspolicyn som kan vara intressant att diskutera.

SKU i Växjö stift arrangerar längre evenemang, såsom europaresan för Ung Pilgrim (UP) som de senaste åren varit nästan två veckor lång resa.

Policy som den är skriven nu gör att personer som är under 18 och som röker/snusar kan få det svårt att följa med på resan då evenemanget sträcker sig över en längre tid.
Jag var själv ledare för senaste UP-gruppen som åkte på europaresan där det var fler som hade tillåtelse från sina föräldrar att röka/snusa, och det var kravet då för att de skulle få gör det.

Jag tror att folk som röker/snusar klarar av att avstå det under de kortare arrangemangen, men kan få problem under just de längre arrangemangen. Så som policyn är skriven nu måste man därför utesluta de person som röker/snusar och som inte klarar av att avstå under dessa ca två veckor, även med föräldrarnas medgivande.

Vad tycker du om det?

Detta är något som DS kan ta upp på nästa möte. Det har vi i början av mars.
Men fortsätt gärna att diskutera det, så får vi i DS det lättare att diskutera ämnet (för då vet vi vad våra medlemmar tycker).

Citera
16 February 2009 kl. 20:12
Michael A
Medlem
Michael

Jag tycker att det är jättebra att man tagit fram en Alkohol-, tobaks- och drogpolicy.

Men jag har en liten fråga om just tobakspolicyn som kan vara intressant att diskutera.

SKU i Växjö stift arrangerar längre evenemang, såsom europaresan för Ung Pilgrim (UP) som de senaste åren varit nästan två veckor lång resa.

Policy som den är skriven nu gör att personer som är under 18 och som röker/snusar kan få det svårt att följa med på resan då evenemanget sträcker sig över en längre tid.
Jag var själv ledare för senaste UP-gruppen som åkte på europaresan där det var fler som hade tillåtelse från sina föräldrar att röka/snusa, och det var kravet då för att de skulle få gör det.

Jag tror att folk som röker/snusar klarar av att avstå det under de kortare arrangemangen, men kan få problem under just de längre arrangemangen. Så som policyn är skriven nu måste man därför utesluta de person som röker/snusar och som inte klarar av att avstå under dessa ca två veckor, även med föräldrarnas medgivande.

Vad tycker du om det?

Citera
3 February 2009 kl. 22:29
David S
Medlem
David

Sofia E skrev:
Det känns ganska opassande att DS som representerar SKU ska få dricka alkohol under sina möten…

Man kan inte ha policys för allt. DS-möten är en av de platser där man litar på att deltagarna förstår vad som bör och inte bör göras. Annars sitter man antagligen inte med i DS alls.

Sedan tycker jag det är skillnad på att ta ett glas vin till maten eller knäcka fyra bärs redan innan paragraf två har behandlats. Men om vi hade haft sådana situationer på mötena hade vi antagligen haft en policy för det också.

Du får gärna sätta ihop en motion om detta till nästa årsmöte om du vill. Jag tror dock att den kommer att avslås i sin helhet eftersom den klassas som irrelevant.

Citera
3 February 2009 kl. 22:23
David S
Medlem
David

Markus N skrev:
innebär det då att policyn inte gäller vid exempelvis ett DS-möte eller när en projektgrupp träffas??

Policyn säger ingenting om sådan möten, den tar bara upp arrangemang. Jag tror att det är fullt tillräckligt. Det är bara i stora sällskap en policy blir nödvändig, om ens då.

Man kan ju även diskutera om nattvard med alkoholhaltigt vin bryter mot policyn.

Senast redigerad för ungefär 3 år sedan av David S.
Citera
3 February 2009 kl. 22:22
Sofia E
Medlem
Sofia

Men, är det alltså okej att dricka alkohol (mer eller mindre, med varierande alkoholhalt) på DS-mötena med… Det känns ganska opassande att DS som representerar SKU ska få dricka alkohol under sina möten….

-Är det verkligen okej menar ni?

Citera
3 February 2009 kl. 22:18
Ann Onym
Gäst

du finner policydokumentet vid fliken under svenska kyrkan unga loggan, klicka på “om oss” sedan finner du länken -policydokument.

Citera
3 February 2009 kl. 22:06
Emil J
Medlem
Emil

Kan någon upplysa en ovetande om vad detta är för policy? Ligger den ute på sidan eller är det ett internt dokument?

Citera
3 February 2009 kl. 21:34
Markus N
Medlem
Markus

David S skrev:
Läger och kurser som riktar sig till medlemmarna bör väl rimligtvis avses. Ett DS-möte ser jag inte som ett arrangemang.

innebär det då att policyn inte gäller vid exempelvis ett DS-möte eller när en projektgrupp träffas??

Citera
3 February 2009 kl. 21:14
Gabriel F
Avregistrerad
Gabriel

David S skrev:
Läger och kurser som riktar sig till medlemmarna bör väl rimligtvis avses. Ett DS-möte ser jag inte som ett arrangemang.

Det tycker jag också är den rimligaste tolkningen

Citera
3 February 2009 kl. 17:13
David S
Medlem
David

Citera
3 February 2009 kl. 14:35
Linn S
Avregistrerad
Linn

Tänkte höra vad arrangemang innebär? Detta kanske ska skrivas tydligare? Är det läger, kurser och t o m möten (DS, projektgrupper, Ung pilgrim och vintermöteskommittén)?

Senast redigerad för ungefär 3 år sedan av Linn S.
Citera