Psalmpingis
Forum / Läger & sån't / Psalmpingis
Skriv ett svar | Gå till första inlägget | Starta en ny diskussion
| 14 November 2008 kl. 21:58 | |
|
Maria H Medlem |
Adam O skrev:
Det är ju rätt mycket av Helig Skrift i psalmboken också, faktiskt, i evangelieboken. Jag tycker personligen att psalmpingis inte verkar ha något direkt med psalmer att göra utan att använda psalmboken till något helt annat än vad som var tänkt. Ja, jag skrev ju det, att evangelieboken var med, tänkte inte på det först… Man skulle kunna se pingisbollen som ondskan, och då blir det ju fins att man slår bort ondskan med Herrens ord… ? |
| Citera | |
| 14 November 2008 kl. 21:00 | |
|
Marlene B Medlem |
men asså men kan ju om man åkt ut ur psalmpingis så kan man ju sjunga en sång ur psalmboken och sen ställa den på bordet och vi i månsarpsförsamling vi andvänder gamla psalmböcker!! |
| Citera | |
| 13 November 2008 kl. 23:07 | |
|
Adam O Medlem |
Självklart, jag ställde mest frågan för att jag själv inte direkt funderat och jag tror not att allt man gör i kyrkan bör man göra av en god anledning och inte bara för att man tyckte att det var kul just då. :P Kurragömma har ju en fin tanke, bandy är jag mest skeptisk till för att jag ser stora hot mot inredningen i kyrkan då. :P Det är ju rätt mycket av Helig Skrift i psalmboken också, faktiskt, i evangelieboken. Jag tycker personligen att psalmpingis inte verkar ha något direkt med psalmer att göra utan att använda psalmboken till något helt annat än vad som var tänkt. Jag skulle aldrig nedlåta en psalmbok till att vara bordtennisracket faktiskt… |
| Citera | |
| 13 November 2008 kl. 18:37 | |
|
Maria H Medlem |
Adam O skrev:
Använda Ordet som pingisracket Förvisso är det mycket evangelium i psalmboken, men det är ju inte direkt vår Heliga Skrift. (…kanske är den det för dig Adam… :P )… förvisso är ju evangelieboken med i psalmboken… Adam O skrev:
kyrkan som lekplats Ja Adam. Du sa själv att det var kul med kurragömma men du verkar vara skeptisk till bandy. :P Uppenbarligen tyckte ju inte Jesus om att man gjorde templet till ett saluhall, skulle han tycka om att det blev en lekhall? Kanske? |
| Citera | |
| 13 November 2008 kl. 00:04 | |
|
Adam O Medlem |
Jag hoppas att ni inte spelar bandy i kyrkan? :O En annan fråga, var går gränsen för vanvördighet? Använda Ordet som pingisracket och kyrkan som lekplats? WWJD? |
| Citera | |
| 13 November 2008 kl. 00:02 | |
|
Rasmus W Medlem |
Hehe kanske det:P Men alla brukar inte vara så sugna:P Vi spelar en jkla massa bandy ^^ |
| Citera | |
| 12 November 2008 kl. 23:49 | |
|
Adam O Medlem |
Vi har lekt kurragömma i Sofiakyrkan, det är rätt kul. :) |
| Citera | |
| 12 November 2008 kl. 17:53 | |
|
Rasmus W Medlem |
Detsamma. Lycka till:P Finns det inga fler roliga kyrklekar? |
| Citera | |
| 12 November 2008 kl. 12:24 | |
|
Niklas S Medlem |
Haha ja detta spel är något som funnits länge vad jag har hört. Och visst kan man piffa till det med lite extra regler. Då blir det mer spännande och roligt. Ha en bra dag, själv laddar jag upp inför mästerskapet ikväll ;) haha |
| Citera | |
| 11 November 2008 kl. 15:10 | |
|
Rasmus W Medlem |
Jah, det finns oändligt mycket regler och liknande man kan lägga till själv;) Bara man kommer överens om dem innan spelet startar;) |
| Citera | |
| 11 November 2008 kl. 08:39 | |
|
Axel F Medlem |
Kul idé! Den får jag importera hit till Värnamo! En extraregel borde ju kunna vara att den som åker ut måste sjunga en psalm… möjligheterna verkar vara oändliga… |
| Citera | |
| 11 November 2008 kl. 00:17 | |
|
David S Medlem |
Det har spelats psalmpingis i Gislaveds församling sedan slutet av åttiotalet kan jag meddela. Det är en mycket rolig aktivitet! |
| Citera | |
| 10 November 2008 kl. 22:40 | |
|
Niklas S Medlem |
Niklas här från Månsarp. Som Rasmus har förklarat så fint så använder man faktist Psalmboken aktivt i denna typ av Pingis. Man har ett Pingisbord, nätet bygger man upp av Psalmböcker och sedan får varje deltagare var sin Psalmbok att använda som rack. Åker man ut får man ställa Psalmboken på valfri plats av bordet som ett hinder. Spelreglerna är exakt som rundpingis och man kan vara så många deltagare som man har Psalmböcker. Ska dock upplysa er om att man ej bör vara med om man är dålig förlorare. Då är det lätt att boken går sönder av olika anledningar:S För att krydda upp stämningen en arning kan man spela fina Julmelodier på CD spelaren under tiden =) Alltid uppskattat. Om ni har möjlighet och tid får ni gärna komma på besök och utmana oss ;) |
| Citera | |
| 10 November 2008 kl. 21:25 | |
|
Johannes G Medlem |
I den församling jag gick i när jag bodde i Sydafrika användes psalmboken flitigt till att få igång tempot (dvs den användes som ett rytminstrument). |
| Citera | |
| 10 November 2008 kl. 20:48 | |
|
Adam O Medlem |
Rasmus W skrev:
Jag skulle gissa på att det är som rundpingis. Fast istället för ett rack använder man sig av en psalmbok. När man åker ut får man ställa psalmboken som ett hinder på den sidan av nätet man åkte ut på. Vilket oerhört blasfemiskt bruk av psalmboken!!! :O |
| Citera | |
| 10 November 2008 kl. 19:26 | |
|
Rasmus W Medlem |
Jag skulle gissa på att det är som rundpingis. Fast istället för ett rack använder man sig av en psalmbok. När man åker ut får man ställa psalmboken som ett hinder på den sidan av nätet man åkte ut på. |
| Citera | |
| 10 November 2008 kl. 15:57 | |
|
Axel F Medlem |
Jag bara undrar om någon från Månsarp skulle vilja förklara vad psalmpingis är? Det låter spännande. Eftersom jag inte tänker åka till Månsarp på onsdag så kanske någon kan göra mig upplyst. Alla goda idéer måste provas! |
| Citera | |

Online just nu
Kommande arrangemang
Händer snart
Fråga
Statistik