Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan

Glömt lösen?

Bli medlem

ICQ-blomma Online just nu

Kalender Kommande arrangemang

Grundkurs för Unga Ledare
17
feb
Mitterminsmöte- Fight for Faith
2
mar
Ung Pilgrim 11-13 läger 2
16
mar
Ung Pilgrim 10-12 läger 4
6
apr
Vårläger
20
apr
Distriktsårsmöte
27
apr
Fler arrangemang »

Hand Händer snart

fler ...

Frågetecken Fråga

Vill du att snön ska komma nu?
Ja!
21
Den har redan kommit dit jag bor!
4
Usch för snö, ge mig värme!!
6
Den kan komma på julafton!
4
Ja, det borde vara snö hela året!
2

Tidigare frågor »

Stats Statistik

Det senaste dygnet har 8 personer loggat in på sidan, samtidigt som 3 inlägg har skrivits i forumet. Hitta en slumpvis utvald medlem eller se vad som har hänt på sidan.

Psalmpingis

Forum / Läger & sån't / Psalmpingis

Skriv ett svar | Gå till första inlägget | Starta en ny diskussion

14 November 2008 kl. 21:58
Maria H
Medlem
Maria

Adam O skrev:
Det är ju rätt mycket av Helig Skrift i psalmboken också, faktiskt, i evangelieboken. Jag tycker personligen att psalmpingis inte verkar ha något direkt med psalmer att göra utan att använda psalmboken till något helt annat än vad som var tänkt.

Ja, jag skrev ju det, att evangelieboken var med, tänkte inte på det först…

Man skulle kunna se pingisbollen som ondskan, och då blir det ju fins att man slår bort ondskan med Herrens ord… ?

Citera
14 November 2008 kl. 21:00
Marlene B
Medlem
Marlene

men asså men kan ju om man åkt ut ur psalmpingis så kan man ju sjunga en sång ur psalmboken och sen ställa den på bordet och vi i månsarpsförsamling vi andvänder gamla psalmböcker!!

Citera
13 November 2008 kl. 23:07
Adam O
Medlem
Adam

Självklart, jag ställde mest frågan för att jag själv inte direkt funderat och jag tror not att allt man gör i kyrkan bör man göra av en god anledning och inte bara för att man tyckte att det var kul just då. :P Kurragömma har ju en fin tanke, bandy är jag mest skeptisk till för att jag ser stora hot mot inredningen i kyrkan då. :P

Det är ju rätt mycket av Helig Skrift i psalmboken också, faktiskt, i evangelieboken. Jag tycker personligen att psalmpingis inte verkar ha något direkt med psalmer att göra utan att använda psalmboken till något helt annat än vad som var tänkt. Jag skulle aldrig nedlåta en psalmbok till att vara bordtennisracket faktiskt…

Citera
13 November 2008 kl. 18:37
Maria H
Medlem
Maria

Adam O skrev:
Använda Ordet som pingisracket

Förvisso är det mycket evangelium i psalmboken, men det är ju inte direkt vår Heliga Skrift. (…kanske är den det för dig Adam… :P )… förvisso är ju evangelieboken med i psalmboken…

Adam O skrev:
kyrkan som lekplats

Ja Adam. Du sa själv att det var kul med kurragömma men du verkar vara skeptisk till bandy. :P

Uppenbarligen tyckte ju inte Jesus om att man gjorde templet till ett saluhall, skulle han tycka om att det blev en lekhall?
Förmodligen inte.
Men Guds rike tillhör ju dem som är som barn, om vi inte tar emot Guds rike som ett barn kommer vi aldrig dit in.
Så länge man tänker på att man är i ett heligt rum och det inte bara blir en lekhall så kanske det är okej…?
Just kurragömma kan man ju göra lite fromt. Jesus vill hitta alla som har har kommit bort… (Det borttappade fåret etc.)
Bandy är ju att vårda Andens tempel…

Kanske?
Jag vet inte, jag har inte tänkt igenom det jättemycket…

Senast redigerad för ungefär 3 år sedan av Maria H.
Citera
13 November 2008 kl. 00:04
Adam O
Medlem
Adam

Jag hoppas att ni inte spelar bandy i kyrkan? :O En annan fråga, var går gränsen för vanvördighet? Använda Ordet som pingisracket och kyrkan som lekplats? WWJD?

Citera
13 November 2008 kl. 00:02
Rasmus W
Medlem
Rasmus

Hehe kanske det:P Men alla brukar inte vara så sugna:P Vi spelar en jkla massa bandy ^^

Citera
12 November 2008 kl. 23:49
Adam O
Medlem
Adam

Vi har lekt kurragömma i Sofiakyrkan, det är rätt kul. :)

Citera
12 November 2008 kl. 17:53
Rasmus W
Medlem
Rasmus

Detsamma. Lycka till:P

Finns det inga fler roliga kyrklekar?

Citera
12 November 2008 kl. 12:24
Niklas S
Medlem
Niklas

Haha ja detta spel är något som funnits länge vad jag har hört. Och visst kan man piffa till det med lite extra regler. Då blir det mer spännande och roligt.

Ha en bra dag, själv laddar jag upp inför mästerskapet ikväll ;) haha

Citera
11 November 2008 kl. 15:10
Rasmus W
Medlem
Rasmus

Jah, det finns oändligt mycket regler och liknande man kan lägga till själv;) Bara man kommer överens om dem innan spelet startar;)

Citera
11 November 2008 kl. 08:39
Axel F
Medlem
Axel

Kul idé! Den får jag importera hit till Värnamo!

En extraregel borde ju kunna vara att den som åker ut måste sjunga en psalm…
eller att den som vinner måste sjunga en psalm…

möjligheterna verkar vara oändliga…

Citera
11 November 2008 kl. 00:17
David S
Medlem
David

Det har spelats psalmpingis i Gislaveds församling sedan slutet av åttiotalet kan jag meddela. Det är en mycket rolig aktivitet!

Citera
10 November 2008 kl. 22:40
Niklas S
Medlem
Niklas

Niklas här från Månsarp.

Som Rasmus har förklarat så fint så använder man faktist Psalmboken aktivt i denna typ av Pingis. Man har ett Pingisbord, nätet bygger man upp av Psalmböcker och sedan får varje deltagare var sin Psalmbok att använda som rack. Åker man ut får man ställa Psalmboken på valfri plats av bordet som ett hinder. Spelreglerna är exakt som rundpingis och man kan vara så många deltagare som man har Psalmböcker.

Ska dock upplysa er om att man ej bör vara med om man är dålig förlorare. Då är det lätt att boken går sönder av olika anledningar:S
Det bästa är om man som vi kan använda sig av en gammal upplaga av psalmböcker som räknas som utdömda. T.ex, de gamla utan tillägg som nästan aldrig kommer till användning.

För att krydda upp stämningen en arning kan man spela fina Julmelodier på CD spelaren under tiden =) Alltid uppskattat.

Om ni har möjlighet och tid får ni gärna komma på besök och utmana oss ;)

Citera
10 November 2008 kl. 21:25
Johannes G
Medlem
Johannes

I den församling jag gick i när jag bodde i Sydafrika användes psalmboken flitigt till att få igång tempot (dvs den användes som ett rytminstrument).

Citera
10 November 2008 kl. 20:48
Adam O
Medlem
Adam

Rasmus W skrev:
Jag skulle gissa på att det är som rundpingis. Fast istället för ett rack använder man sig av en psalmbok. När man åker ut får man ställa psalmboken som ett hinder på den sidan av nätet man åkte ut på.

Vilket oerhört blasfemiskt bruk av psalmboken!!! :O

Citera
10 November 2008 kl. 19:26
Rasmus W
Medlem
Rasmus

Jag skulle gissa på att det är som rundpingis. Fast istället för ett rack använder man sig av en psalmbok. När man åker ut får man ställa psalmboken som ett hinder på den sidan av nätet man åkte ut på.

Citera
10 November 2008 kl. 15:57
Axel F
Medlem
Axel

Jag bara undrar om någon från Månsarp skulle vilja förklara vad psalmpingis är? Det låter spännande. Eftersom jag inte tänker åka till Månsarp på onsdag så kanske någon kan göra mig upplyst. Alla goda idéer måste provas!

Citera